PM
Båtklubben och Skatteverket
Denna PM är upprättad med anledning av det beslut som fattades vid Båtriksdagen 2006 att SBU skulle upprätta en vägledning för hur båtklubbar skulle förfara för att undvika beskattning.
Det
blir allt vanligare att Skatteverket (nedan SKV) ifrågasätter om båtklubbar är allmännyttiga
och därmed begränsat skattskyldiga, i realiteten oftast skattefria.
Det börjar normalt med att SKV skickar ett "Övervägande" om taxering
till båtklubben. Klubben får 10‑ 14 dagar på sig att besvara Övervägandet.
Besvaras inte Övervägandet i tid löper klubben stor risk att bli beskattad i
enlighet med Övervägandet. Klubbens första åtgärd bör vara att begära anstånd
hos SKV att besvara övervägandet. Det brukar inte vara svårt att få anstånd
en månad eller mer, men anstånd måste begäras inom den av SKV angivna
svarstiden 10- 14 dagar. Som motivering kan anges att klubben behöver skäligt
rådrum för att sammankalla styrelsen till överläggning i ärendet samt för att
ta fram uppgifter och utredning. Det
är viktigt att SBU får reda på när och på vilka grunder båtklubbar angrips av
SKV. Skicka därför en kopia av SKV:s övervägande till det regionala förbundet
som sedan kan informera SBU Skatteregler
I korthet För att en bålklubb skall vara
begränsat skattskyldig, för enkelhetens skull används nedan 1.
Ändamålskravet 2.
Verksamhetskravet 3.
Fullföljdskravet 4.
Öppenhetskravet 1.
Ändamålskravet En förening anses allmännyttig om den enligt sina
stadgar har till huvudsakligt syfte bl. a. Att 2. Verksamhetskravet Det räcker inte att stadgarna anger ett allmännyttigt
ändamål, föreningen måste också i sin faktiskt bedrivna verksamhet uteslutande eller så
gott som uteslutande tillgodose det allmännyttiga ändamålet. 2. Fullföljdskravet
Minst 80 % av klubbens genomsnittliga nettoavkastning under en femårsperiod skall användas för den allmännyttiga verksamheten. Med avkastning avses fastighets‑, rörelse‑ och kapitalinkomster (ej kapitalvinster) som enligt huvudregeln är skattskyldiga men som blir skattefria i en allmännyttig förening. Även medlemsavgifter samt statliga och kommunala bidrag anses som avkastning vid bedömningen av om fullföljdskravet uppfyllts, trots att de normalt är skattefria.
3. Öppenhetskravet
Klubben får inte vägra någon inträde som delat
klubbens målsättning och är beredd att följa
Innebörden av begränsad skattskyldighet
En allmännyttig båtklubb skattar inte for räntor, utdelningar eller kapitalvinster och inte heller för sådana rörelse‑ och fastighetsinkomster som har naturlig anknytning till klubbens verksamhet eller anses hävdvunna för idrottsföreningar (bingo, lotterier, klubbfester etc.)
Moms
En allmännyttig båtklubb anses inte bedriva yrkesmässig verksamhet och är inte skyldig att deklarera och betala in moms. Den skall alltså inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster eller vid uthyrning av båt‑ eller uppläggningsplatser. Den är som slutförbrukare skyldig att betala moms på sina inköp. Denna moms är inte avdragsgill utan blir en kostnad för den allmännyttiga klubben.
Båtklubbar som inte anses allmännyttiga och som bedriver näringsverksamhet (exempelvis hyr ut uppläggningsplatser) är skattskyldiga till moms på samma villkor som andra näringsidkare men får då också dra av momsen får inköp avseende den momspliktiga delen av verksamheten.
Hur skall en båtklubb agera som vill vara allmännyttig och därmed i praktiken skattefri
Se för det första till att stadgarnas ändamålsparagraf- ofta §2- innehåller ett eller flera allmännyttiga ändamål (se avsnittet om Ändamålskravet ovan). Se för det andra till att till 80 % eller mer bedriva en verksamhet som överensstämmer med stadgarnas allmännyttiga ändamål.
Om skattereglerna skall följas strikt blir det utomordentligt svårt för en båtklubb som bedriver hamn - och uppläggningsverksamhet att betraktas som allmännyttig. Hamn - och uppläggningsverksamhet anses nämligen av Regeringsrätten vara "av ekonomisk natur". Emellertid finns ett prejudikat avseende Kvarnvikens Båtsällskap (RÅ 85 1:27) som i praktiken modifierar de strikta skattereglerna Länsrätten och Kammarrätten ville betrakta Kvarnviken som obegränsat skattskyldig och inte allmännyttig men det ändrade Regeringsrätten på. Regeringsrättens bedömning se Bilaga 1
Regeringsrätten konstaterar att Kvarnviken vid sidan av ungdomsarbete och tävlingsarrangemang bedriver en betydande ekonomisk verksamhet genom sin hamn ‑ och varvsverksamhet. Denna består i att klubben organiserar medlemmarnas egna insatser och bestrider gemensamma kostnader. Någon anställd personal finns inte (det är bra). Att syftet med hamn ‑ och varvsverksamheten är att minska medlemmarnas kostnader för båtinnehav ligger i sakens natur. Enbart storleken av kostnaderna för denna verksamhet har inte någon avgörande betydelse. Den ideella(allmännyttiga) verksamheten liksom klubbens insatser i form av samordning av medlemmarnas arbete vid torr ‑ och sjösättning "får anses i sin helhet ingå som ett led i fullföljande av sällskapets syfte att främja sjösport". Regeringsratten förklarade Kvarnviken "begränsat skattskyldig" dvs allmännyttig och undanröjde Länsrättens och Kammarrättens domar.
Observera
att denna dom inte är populär i SKV som anser att Regeringsrätten varit för
En båtklubb som enbart bedriver hamn - och
uppläggningsverksamhet kan inte räkna med att
Kvarnviken
‑ domen är det hittills enda ledande rättsfallet om båtklubbar. En klubb som
Det finns å andra sidan en dom från Kammarratten i
Göteborg också från år 2004 avseende att Skärhamns Båtförening varken
bedrev ungdomsarbete eller tävlingsarrangemang.
Sammanfattande synpunkter
• Se
till att i klubbens stadgar ange att klubbens syfte är att främja ett eller
flera • SBU:s
Juridiska Kommitté kan ge råd och tips hur en angripen klubb lämpligen agerar
SKV har gett ut en broschyr RSV 324, utgåva 14.1 som
finns på nätet och som bör studeras,
Stockholm i november 2006
SBU Juridiska Kommittén . |