Försäkringskonferens Svenska Sjö.

 

Båtorganisationernas Försäkringskommitté (BFK) höll tillsammans med Svenska Sjö en konferens på Hotel Mornington i Stockholm den 2-3 mars 2002. Jag deltog som representant för Östergötlands Båtförbund och i övrigt kom deltagarna från de flesta Båtforbunden, Distriktsseglarförbunden och Kryssarklubbens kretsar. Vi hälsades välkomna av Bo Zetterqvist i BFK och konferensen inleddes med information om att BFK köpt de sista 5 % av Trygg Hansa och äger nu hela Svenska Sjö. Den 11 september 2001, då attacken på World Trade Center i New York hände, har ställt till det och chockat världens försäkringsbolag. Totalt kommer det att kosta c:a 1000 miljarder kronor att ersätta människoliv, byggnader, flygplan etc. Försäkringsbolagen är återförsäkrade i varandra och en del av dem kommer säkert au gå i konkurs pga. terroristernas attack. Naturligtvis kommer detta au drabba oss alla, med höjda premier på alla våra försäkringar. Svenska Sjö drabbades den 30/10 2001 av en stor varvsbrand, då Västerviks Motorbåtssällskap varvsområde med båthus brann ner och 59 båtar totalförstördes. Kostnaden uppgick till 2.154.000:-för de 23 båtar som förstördes och som var försäkrade i Svenska Sjö. Orsaken till branden är okänd. Premierna måste tyvärr höjas, men inte så mycket som Svenska Sjös återfbrsäkringsbolag COX ville (20-25%) utan enligt följande.

 

 

Båttyp:                                                          Förändring:

Segel och motorbåt upp t o m 12 knop                 + 5             procent

Motorbåtar 13 till 17 knop                                     +7,5            procent

Inombordmotorbåtar 18 till 30 knop .                   +7,5            procent

Utombordmotorbåtar 18 till 30 knop                    + 15            procent

Motorbåtar 31 knop och däröver                          + 5             procent

 

Dessutom höjs den minsta årspremien till 400:- och försäkringsperioden blir 12 månader.

 

 

Hur marknadsför man då Svenska Sjö? Jo, med 10 unika fördelar.

 

1. Pressade premier

2. Välj din egen självrisk

3. Förmånliga villkor som du själv kan påverka

4. Inga generella åldersavdrag

5. Vi försäkrar kappseglare

6. Bra tilläggsförsäkringar

7. Professionell och snabb skadereglering

8. Personlig service

9. Villkoren skrivna av båtfolk för båtfolk

10. Överprövningsnämnden består enbart av båtfolk

 

Marknadsföringen kommer även att bestå av telefonintervju med klubbkontaktmänlkvinnor, monter på båtmässan, kontaktmannakonferensen, annonsering i klubb och fackpress, hemsidan/vidareutveckling, information och telefonsupport.

 

En intressant och givande konferens, som var väl genomförd av Svenska Sjö och Båtorganisationernas Försäkringskommitté.

 

Linköping den 6 mars 2002

 

Anders Faresjö