Försäkringskonferens Svenska Sjö 9/11 2002

 

Lördagen den 9 november 2002 samlades ett 40 -tal representanter från Båtförbunden, Distriktseglarförbunden och Kryssarklubbens hetsar till en konferens på Hotel Anglias i Stockholm. Vi hälsades välkomna av Carsten Syverstad från Båtorganisationernas Försäkringskommitté, som tillsammans med Svenska Sjö och representanter för Trygg-Hansa stod som värd. Vi fick information om utvecklingen och erfarenheter från den gångna säsongen samt idéer till förbättringar av vår egen försäkring Svenska Sjö. Den 11 september 2001, då attacken på World Trade Center i New York hände, har ställt till det och chockat världens försäkringsbolag. Totalt kommer det att kosta c:a 1000 miljarder kronor att ersätta människoliv, byggnader, flygplan etc. Det som kostar försäkringsbolagen mest pengar är till de företag som hade avbrottsförsäkring tecknad. Försäkringsbolagen är återförsäkrade i varandra och en del av dem kommer säkert att gå i konkurs pga. terroristernas attack och det kommer att drabba oss alla, med höjda premier på alla våra försäkringar. Svenska Sjö har under året satsat på mer marknadsföring under året, med annonsering även i landsortspress, fackpress etc. 70% av all nyteckning sker via internet och den nedåtgående trenden har brutits. Det är motorbåtarna som står för de flesta nytecknade försäkringarna. När det gäller skador så står segelbåtarna för flest antal skador, men för varje inbetald 100:- går 73:- tillbaka i skadeutbetalning för segelbåtarna, medan det går tillbaka 85:- för motorbåtarna. I Östergötland är 3390 båtar försäkrade i Svenska Sjö och skadeutbetalningen är lägst i landet 58:- på varje inbetald 100:-. Rak axel = största kostnaden och flest antal skador. Det är alltså dyrare att reparera motorbåtarna, framförallt träbåtarna kostar mycket pengar, då de är svåra att reparera och framförallt saknas det reparatörer med kunskap. Av de c:a 42000 båtar som är försäkrade i Svenska Sjö är ungefär 5000 träbåtar. Tidigare var COX försäkringsgivare, men nu har Trygg Hansa köpt upp dem och är 100% försäkringsgivare åt Svenska Sjö. Det finns båtägare som inte är medlem i någon båtklubb och vill försäkra sin båt i Svenska Sjö, det har inte gått förut, men numera går det bra, det kostar 10% mer i premie, så det lönar sig att vara medlem i en båtklubb och fä lägre premie. Om ni har haft problem att komma fram på telefon till Svenska Sjö under april till oktober, så beror det på att de har haft 450 inkommande samtal varje dag. Problemen skall förhoppningsvis vara lösta till nästa år. En intressant och givande konferens, som var väl genomförd av Svenska Sjö, Trygg Hansa och Båtorganisationernas Försäkringskommitté.

 

Linköping den 18 november 2002

 

Anders Faresjö