Försäkringskonferens Svenska Sjö 25‑26 oktober 2003.

 

 

Båtorganisationernas Försäkringskommitté (BFK) höll tillsammans med Svenska Sjö en konferens ombord på Viking Lines fartyg M/S Cinderella. Jag deltog som representant för OBF och i övrigt kom deltagarna från Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet och Kryssarklubben. Vi hälsades välkomna av Bo Zetterqvist i BFK. Konferensen inleddes med information om 2002 och 2003. Först om båtklubbsförsäkringen, den mellan Trygg‑Hansa och SBU och som ingår i klubbarnas medlemskap i SBU. Den är uppsagd till I/I ‑04 pga. att Trygg‑Hansa vill höja den rejält, trots att den höjdes 2003 med 26% och att försäkringsformen ifrågasatts.
SBU har givit BFK och Sv. Sjö (som administrerar försäkringen) i uppdrag att finna annan försäkringsgivare. Det är alltså problem, inget svenskt försäkringsbolag är intresserade, utan det är europamarknaden som gäller. Vi hoppas att det löser sig. Sedan till nästa problem, båtförsäkringen är även den uppsagd av Trygg-Hansa till 1/1 -04. Efter den 11 sept. 2001 är inget sig likt i försäkringsbranschen. Enligt Trygg-Hansa bör alla sakförsäkringar höjas med minst 25%, vid förhandlingen erbjöd BFK 7,5%. Trygg-Hansa tackade nej, trots att Sv. Sjö är attraktiva med 50 miljoner i premieintäkter och 42.500 båtar som försäkringstagare. Nu gäller det att finna rätt partner på den internationella marknaden och inte längre samarbeta med Trygg-Hansa. 1 början på november skall ett möte äga rum mellan engelska Lloyd och Båtförsäkringskommittén.
Trots en fin sommar är det få grundstötningar, utan det är stölder som är största problemet. Det är stölder av hela eller delar av båten, främst från motorbåtar och det är 70% ökning av stölderna av utombordsmotorer. De stjäls troligen av ligor från forna öststater. En stor segelbåt, 42 fot, värd över 1 miljon stals från Södertälje och har ej återfunnits. På Hinsholmen i Göteborg brann ett mastskjul med 200 master ner. Varje mast kostar i snitt 50.000:- och 30 master var försäkrade i Sv‑Sjö och 50 i Atlantica. Tack vare Sv.Sjö:s unika avskrivningsregler, så får försäkringstagarna bara betala 25% själva, medan andra bolag inte är så generösa utan deras försäkringstagare får stå för 60-80%. Det ser bra ut med nytecknade försäkringar, förra året 500 nya och hittills i år 600, främst i Stockholmsområdet och på Västkusten. Tappar försäkringstagare gör man i Bottenviken, ingen vet varför. Då Sv. Sjö tidigare inte marknadsfört sig på Västkusten utan först förra året, via mässan och aktiviteter via båt‑ och seglarförbunden så är resultatet bra. Det är många försäkringstagare i Atlantica som bytt till Svenska Sjö. Marknadsföringen kommer att fortsätta som förra året med deltagande på mässorna, annonser i fackpress, riks och lokalpress samt sponsring av mindre aktiviteter till en beräknad kostnad av 1,8 miljoner kronor. Det gäller att vårda gamla och ta hand om nya båtägare.
Svenska Sjös hemsida kommer i ny egen version och man kan tex. teckna sig för en försäkring där och man kan se hur mycket det kostar. 80% av alla nyteckningar sker via internet, men man kan även teckna sig per telefon, det gick inte förut, utan man skickade in pengar och båtdata med ett inbetalningskort. Inbetalningskorten är numera borta från informationsmaterialet.
På hemsidan finns också namn och telefonnummer till alla kontaktpersoner. På hemsidan finns också uppgifter på besiktningsmän, de är ej aktuella, uppdateras dåligt, 75% av dem besiktigar, medan 25% aldrig har besiktigat någon båt. Istället borde besiktnings-männens namn finnas på SBU's hemsida, det är lättare för SBU att uppdatera, det är besiktningskommittén som har namnen på utbildade. Alla båtar som är besiktigade får 100:- i rabatt per år på försäkringen. Det är båtägaren själv som skall meddela Sv. Sjö aft båten är besiktigad for aft få rabatten. Besiktningsprotokollen går nämligen till SBU, först vid en skada kollas om båten är besiktigad.
På konferensen kom frågan upp om det fortfarande skall vara ett krav med besiktning på båtar äldre än 25 år och en enig konferens ville aft det bara skall vara en rekommendation, men om båten är besiktigad, så skall rabatten gälla. Frågan kommer att tas upp inom BFK. Skaderegleraren kollar slumpmässigt om försäkringstagaren fortfarande är medlem i den uppgivna klubben eller annan klubb. Finns det inget medlemskap gäller inte försäkringen.
Var vänlig informera i era klubbar om detta. Glöm heller inte att sätta in Sv.Sjö:s annons i er klubbtidning och er klubb erhåller 200-400:- beroende på format. Även andra utskick, publicering på hemsida eller liknande kan sponsras av Svenska Sjö. Hör av er till kontoret. Digital version av annonsen finns på hemsidan. Adressen till hemsidan på internet är www.svenskasjo.se

 

En intressant konferens genomförd av Svenska Sjö och Båtorganisationernas Försäkringskommitté.

 

 

Linköping den 2 november 2003

 

Anders Faresjö

Försäkringsombud OBF