Svenska Sjös kontaktmannakonferens 20 februari 2005 på Cinderella
Program:
Lars von Malmborg: Resultat 2004 Bo Zetterqvist Marknadsföring 2005 Jacob Enestad Stormen Gudrun Nils Gorton Båtklubbsförsäkringen
Lars von Malmborg
Högfartsbåtar billigare att försäkra hos andra bolag Svenska Sjö billigast på segelbåtar upp till 200 000 försäkringsvärde Länsförsäkringar, If och Svenska Sjö i storleksordning störst på båtförsäkringar Svenska Sjö ökade mest 2004, totala ansvarssumman nu 8 miljarder Hälften av ansvarssumman på båtar med försäkringsbelopp upp till 50 000 1980 utgjorde det försäkrade båtbeståndet äldre än 20 år i Svenska Sjö 16,1 %. År 2004 var andelen hela 64 %! SBU har 57 %, SSF 33 %, SXK 13 % Regionvis är skadeutfallet i Stockholm 93 %, i Östergötland 59 % (i procent av premier) Utombordsmotorstölder har ökat mycket kraftigt 2003-2004 Äldre båtar (>20 år) har låga skadekostnader; 76 % Räknat i antal skador hälften så mycket som på nya båtar! Antal haverier för segelbåtar har ökat. Varje skada har blivit dyrare.
Bo Zetterqvist
Strategi: Tillväxt Deltagande i mässor ger bra resultat Svenska Sjörapporten går till alla försäkringstagare 2 ggr per år Förevisade 13 annonsförslag, som konferensdeltagarna fick bearbeta under 20 minuter Svenska Sjö försäkrar även kappseglingsbåtar (vissa bolag gör det ej) Inga generella åldersavdrag, professionell skadereglering (kunnigt båtfolk) Överprövningsnämnd med båtfolk
Jacob Enestad
Från Irland till Ryssland. 17 personer dödade. Halmstad: 1600 nya Volkswagenbilar fick skrotas 4,2 miljarder i direkta skadekostnader i Sverige 10 miljarder om följdskador som stillastående industrier t.ex. räknas in (Senare har beräkningar visat på 14-18 miljarder) Svenska Sjö har hittills fått skadeanmälningar på 5,8 miljoner. Detta är en högre andel än för andra bolag, som har andra regler för täckning. En del båtar har vält (lösa stöttor och/eller pallning) Svenska Sjö har en återförsäkring som ersätter 3 miljoner av stormskadorna
Diverse (Jacob Enestad)
70 procents ökning av antalet utombordsstölder. Ökningen är speciellt stor i Stockholm Stort antal motorer, tusentals Reglage hämtades i en andra omgång! (tyder på uppdragsgivare). En teori är att motorerna sänds till Ryssland. Stor brist på motorer där. Japanerna hinner ej med att leverera mot efterfrågan. Antalet båtstölder har sjunkit något. Lagändringen om "köp i god tro" kan ha bidragit. Tyvärr ingen beständig märkning av utombordsmotorer längre. Klisterlapp! Mikromärkning med färgprickar sprack då ett försäkringsbolag ej ville deltaga i en branschöverenskommelse. Branschen erbjuder det nu som ett paket för 900 kronor En elektronisk "puck" kostar 450 kronor inklusive adressregistrering. Kan tom plastas in. Avläses med ett instrument.
Nils Gorton
Två personer har nyanställts under 2004. Två personer pensioneras i år, varav en till 50 %.
Båtklubbsförsäkringen finns endast för SBU. Viktigaste fakta: * Lloyds ersätter Trygg-Hansa * Fullvärdesförsäkringen upphör * Försäkringsbelopp för tilläggsförsäkringar höjs (max 2,5 milj) för fast egendom * Högsta belopp för lös egendom höjs till 1,5 miljoner * Olycksfallförsäkring för alla funktionärer (ej bara båtklubbsmedlemmar)
Tommy Engwall
Som tid fanns över redogjorde Tommy Engwall för besiktningsstatistik för Skåne och Blekinge.
Skrovgenomföringar (zinkproblem) Manuell länspump saknas (speciellt motorbåtar) Räddningsstege saknas
Motorrum (ljudisolering brännbar) Ventilation Avgassystem (fel slangklämmor)
Jordning Bränsledningar Avstängningskran tankfilter
Batteri (dåligt fastsatt) Huvudströmbrytare (felplacerad) Oklammade, omärkta ledningar
Nödstyrning saknas Roderstopp saknas Styrdon (glapp i reglage)
Spis, pentry (bristande avstånd till brännbara föremål) Ruffventilation Värmesystem
Brandsläckare (gamla, osäker funktion)
Gasol. Ej i sluten låda Slangledningar (fel typ, läckrisk) Defekta läckindikatorer
Lanternor felplacerade Kompasser Övrig utrustning
Stående rigg Rundhult (sprickor och knäckar) Löpande rigg (sliten)
Under perioden 1999 till 2003 besiktigades omkring 2000 båtar varje år i hela Sverige. 2004 sjönk antalet besiktningar till 1120. År 2004 tog besiktningskravet bort. Istället infördes en självriskreducering på 1000 kronor vid skada. Försäkringsombuden framförde att en del äldre medlemmar ansåg att det var fel att ta bort besiktningskravet. Konferensen kom till slutsatsen att marknadskrafterna måste få styra för att inte Svenska Sjö ska tappa kunder. Lars von Malmborg ville sätta upp målet att alla försäkringsbolag ska anamma besiktningar för att höja personsäkerheten och inte bara se dem ur ekonomisk synpunkt.
Det har tidigare framförts önskemål om att Svenska Sjös försäkringsbrev för klubbförsäkringen ska se ut som ett försäkringsbrev. Nu risk för att det ses som ett reklambrev. Nils Gorton höll med och lovade att åtgärda detta.
Mats Norell tog upp frågan hur udda, äldre båtar ska värderas. Fick till svar att några enkla regler finns ej. I praktiken väldigt lite problem med ifrågasatta försäkringsbelopp.
OLOF NIRS |