Svenska Sjös kontaktmannakonferens 20 februari 2005 på Cinderella

 

Program:

 

Lars von Malmborg:              Resultat 2004

Bo Zetterqvist                        Marknadsföring 2005

Jacob Enestad                        Stormen Gudrun

Nils Gorton                            Båtklubbsförsäkringen

 

Lars von Malmborg

 

Högfartsbåtar billigare att försäkra hos andra bolag

Svenska Sjö billigast på segelbåtar upp till 200 000 försäkringsvärde

Länsförsäkringar, If och Svenska Sjö i storleksordning störst på båtförsäkringar

Svenska Sjö ökade mest 2004, totala ansvarssumman nu 8 miljarder

Hälften av ansvarssumman på båtar med försäkringsbelopp upp till 50 000

1980 utgjorde det försäkrade båtbeståndet äldre än 20 år i Svenska Sjö 16,1 %.

År 2004 var andelen hela 64 %!

SBU har 57 %, SSF 33 %, SXK 13 %

Regionvis är skadeutfallet i Stockholm 93 %, i Östergötland 59 % (i procent av premier)

Utombordsmotorstölder har ökat mycket kraftigt 2003-2004

Äldre båtar (>20 år) har låga skadekostnader; 76 %

Räknat i antal skador hälften så mycket som på nya båtar!

Antal haverier för segelbåtar har ökat. Varje skada har blivit dyrare.

 

Bo Zetterqvist

 

Strategi: Tillväxt

Deltagande i mässor ger bra resultat

Svenska Sjörapporten går till alla försäkringstagare 2 ggr per år

Förevisade 13 annonsförslag, som konferensdeltagarna fick bearbeta under 20 minuter

Svenska Sjö försäkrar även kappseglingsbåtar (vissa bolag gör det ej)

Inga generella åldersavdrag, professionell skadereglering (kunnigt båtfolk)

Överprövningsnämnd med båtfolk

 

Jacob Enestad

 

Från Irland till Ryssland. 17 personer dödade.

Halmstad: 1600 nya Volkswagenbilar fick skrotas

4,2 miljarder i direkta skadekostnader i Sverige

10 miljarder om följdskador som stillastående industrier t.ex. räknas in

(Senare har beräkningar visat på 14-18 miljarder)

Svenska Sjö har hittills fått skadeanmälningar på 5,8 miljoner.

Detta är en högre andel än för andra bolag, som har andra regler för täckning.

En del båtar har vält (lösa stöttor och/eller pallning)

Svenska Sjö har en återförsäkring som ersätter 3 miljoner av stormskadorna

 


Diverse (Jacob Enestad)

 

70 procents ökning av antalet utombordsstölder. Ökningen är speciellt stor i Stockholm

Stort antal motorer, tusentals

Reglage hämtades i en andra omgång! (tyder på uppdragsgivare).

En teori är att motorerna sänds till Ryssland. Stor brist på motorer där. Japanerna hinner ej med att leverera mot efterfrågan.

Antalet båtstölder har sjunkit något. Lagändringen om "köp i god tro" kan ha bidragit.

Tyvärr ingen beständig märkning av utombordsmotorer längre. Klisterlapp!

Mikromärkning med färgprickar sprack då ett försäkringsbolag ej ville deltaga i en branschöverenskommelse.

Branschen erbjuder det nu som ett paket för 900 kronor

En elektronisk "puck" kostar 450 kronor inklusive adressregistrering. Kan tom plastas in. Avläses med ett instrument.

 

Nils Gorton

 

Två personer har nyanställts under 2004. Två personer pensioneras i år, varav en till 50 %.

 

Båtklubbsförsäkringen finns endast för SBU. Viktigaste fakta:

* Lloyds ersätter Trygg-Hansa

* Fullvärdesförsäkringen upphör

* Försäkringsbelopp för tilläggsförsäkringar höjs (max 2,5 milj) för fast egendom

* Högsta belopp för lös egendom höjs till 1,5 miljoner

* Olycksfallförsäkring för alla funktionärer (ej bara båtklubbsmedlemmar)

 

Tommy Engwall

 

Som tid fanns över redogjorde Tommy Engwall för besiktningsstatistik för Skåne och Blekinge.

 

Skrovgenomföringar (zinkproblem)

Manuell länspump saknas (speciellt motorbåtar)

Räddningsstege saknas

 

Motorrum (ljudisolering brännbar)

Ventilation

Avgassystem (fel slangklämmor)

 

Jordning

Bränsledningar

Avstängningskran tankfilter

 

Batteri (dåligt fastsatt)

Huvudströmbrytare (felplacerad)

Oklammade, omärkta ledningar

 

Nödstyrning saknas

Roderstopp saknas

Styrdon (glapp i reglage)

 

Spis, pentry (bristande avstånd till brännbara föremål)

Ruffventilation

Värmesystem

 

Brandsläckare (gamla, osäker funktion)

 

Gasol. Ej i sluten låda

Slangledningar (fel typ, läckrisk)

Defekta läckindikatorer

 

Lanternor felplacerade

Kompasser

Övrig utrustning

 

Stående rigg

Rundhult (sprickor och knäckar)

Löpande rigg (sliten)

 

Under perioden 1999 till 2003 besiktigades omkring 2000 båtar varje år i hela Sverige. 2004 sjönk antalet besiktningar till 1120. År 2004 tog besiktningskravet bort. Istället infördes en självriskreducering på 1000 kronor vid skada. Försäkringsombuden framförde att en del äldre medlemmar ansåg att det var fel att ta bort besiktningskravet. Konferensen kom till slutsatsen att marknadskrafterna måste få styra för att inte Svenska Sjö ska tappa kunder. Lars von Malmborg ville sätta upp målet att alla försäkringsbolag ska anamma besiktningar för att höja personsäkerheten och inte bara se dem ur ekonomisk synpunkt.

 

Det har tidigare framförts önskemål om att Svenska Sjös försäkringsbrev för klubbförsäkringen ska se ut som ett försäkringsbrev. Nu risk för att det ses som ett reklambrev. Nils Gorton höll med och lovade att åtgärda detta.

 

Mats Norell tog upp frågan hur udda, äldre båtar ska värderas. Fick till svar att några enkla regler finns ej. I praktiken väldigt lite problem med ifrågasatta försäkringsbelopp.

 

OLOF NIRS