Årsmöte ÖBF.

Östergötlands båtförbund årsmöte hölls på Saabs personalrestaurang Terrassen den 4 mars år 2000 hölls. Som värd för mötet var Linköpings motorbåtsklubb LMBK. Lennart Sterner som är LMBK.s vice ordförande informerade om LMBK:s verksamhet.

Särskild inbjuden till årsmötet var Joakim (Jocke) Johansson som har Kinda kanal som går emellan Linköping och Horn som sitt stora intresse. Jocke berättade om kanalens historia. Kanalen har sina aningar redan från slutet av 1700 talet. Genom att sjösänka intilliggande sjöar, kunde man få en bra transportled. Under tiden 1813 - 1859 användes kanalen inte men kunde återinvigas 1871 då man hade grävt en 6 km lång kanal mellan sjöarna. Oskar den II kunde inviga kanalen 1872. Jocke berättade också om ett varv som funnits invid kanalen och han berättade också historier om de båtar, pråmar och dess besättningar som funnits på kanalen. Att resa från Horn till Linköping tog hela 10 timmar.

Innan årsmötesbehandlingen informerade ÖBF:s ordförande Hans Wetterlind om IT- verksamhet och de framtida planer som finns att kunna använda IT i förbund och lokala klubbar. Han informerade också om vilka fördelar som finns med systemet. Harald Mårtensson informerade om båtklubbskontot som tagits fram särskilt för båtklubbarna. Genom att ansluta sig till båtklubbskontot kan lokala båtklubbar låna pengar till bryggor eller annan verksamhet inom klubben till fördelaktiga räntor och villkor. Det diskuterades också om de propositioner och motioner som ska behandlas vid SBU:s och förbundens båtriksdag den 1 - 2 april i år.

Årsmötet behandlade de obligatoriska frågorna såsom fastställande av verksamhetsberättelse, beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen samt val av ny styrelse och övriga funktionärer för nästkommande år. Vidare beslöts att årsavgiften för år 2001 ska vara oförändrad.

Av

Alexander Johansson