ÖBF:s årsmöte i Stegeborg

Östergötlands båtförbunds årsmöte hölls i Stegeborg närmare bestämt i Stegeborgs lilla hamnkrog. Stegeborgs båtklubb var värd för årsmötet och 50 anslutna klubbrepresentanter deltog i mötet.

Årsmöte inleddes med att Östergötlands båtförbund ordförande Jan-Olov Zetterlund hälsade alla välkomna. Han informerade också om båtförbundets syfte och hur dagen var upplagd.

Stegeborgs båtklubbs ordförande Alexander Johansson informerade om båtklubbens verksamhet. Båtklubben har inga egna bryggor eller båtuppläggningar. De flesta av medlemmarna hyr sin plats av familjen Danielsson som äger marinan i Stegeborg. Familjen Danielsson äger även slottsruinen samt den lilla hamnkrogen som ligger i anslutning till hamnen. Det finns även många medlemmar som har sina båtar på andra ställen informerade Alexander. Som samlingsplats har båtklubben en egen klubbholme Lindskär i S:t Anna skärgård, ca 13 sjömil från hemmahamnen i Stegeborg.

Britt Danielsson Stegeborgs egendom höll ett intressant föredrag om Stegeborgs slottsruins historia. Historien sträcker sig från tidigt 1300 tal ända till tidigt 1900 tal och handlade om olika släkter som bott och ägt slottsruinen. Britts föredrag var både intressant och roligt och många öden presenterades.

Göran Andersson från SBU och som är med i SBU´s framtidkommitté informerade om hur de ser på framtiden vad det gäller båt- och föreningslivet. Han informera om olika hot som kan påverka båtlivet i framtiden. Han informerade om framtidskommitténs förslag för att göra båtlivet attraktivare. Deltagarna fick möjlighet att diskutera ämnet en stund samt komma med förslag. Göran kommer att gå vidare med förslagen och belysa dessa för SBU:s styrelse.

Göran tog även upp diskussioner om polisens neddragningar i Östgötaskärgården samt kustradions framtid. Göran hade en positiv syn på kustradiostationens framtid även om det kan innebära vissa förändringar.

Eftermiddagen inleddes av att vice ordförande och förbundets miljöansvarige Harald Mårtensson presenterade propositioner och motioner till båtriksdagen 2003. ÖBF har lämnat in två motioner, en ersättning från samhället till förtroendevalda på distrikts- och riksnivå för förlorad arbetsförtjänst och en om varudeklaration från båttillverkare hur båten gör svallvågor.

Harald informerade också om det miljöarbete som utförs av SBU. Han informera om kriterierna för individuell Blå Flagg, och uppmanade alla att ställa sig bakom kampanjen. Om man uppfyller de fastställda kraven får man föra en s.k. ”blå flagg” på sin båt.

Årsmötesförhandlingen hade sina traditionella punkter såsom ekonomi, medlemmar och val av mötesfunktionärer mm. Möte beslutade att göra en stadgeförändring för att anpassa till moderna tider. I årsmötesförhandlingen ingick nyval av styrelsemedlemmar. En ny styrelsemedlem blev invald, Tomas Kindstedt.

Tomas kommer från Kinda båtklubb och efterträder Anna Lindwall, från samma klubb, som varit med i styrelsen i 2 år.

Av Alexander Johansson Östergötlands båtförbund.