Referat från årsmöte ÖBF 2005-03-19

Östergötlands Båtförbund har avhållit årsmöte i Norrköping med Bråvikens Segelsällskap (BSS) som värd.
Klubbens sekreterare Per-Olof Rudenäs gav en lättsam och intressant presentation av klubbens utveckling och verksamhet fram till idag. Sällskapet bildades 1902 under namnet Nykterhetsvännernas Segelsällskap, N.V.S.S. Bildandet skedde som protest mot alla tragiska olyckor som inträffade med kombinationen ranka båtar och alkoholkonsumtion. År 1965 togs namnet Bråvikens Segelsällskap och 1972 köptes uthamnen Snedskär vid Arkösund. BSS har en livaktig ungdomsverksamhet med Optimistjollar, E-jollar och Laserbåtar. Kappseglingssektionen för kölbåtar är för närvarande vilande. BSS har ett omfattande register med e-post adresser över sina medlemmar och BSS vill i fortsättningen ha alla protokoll med rapporter med mera från ÖBF, i elektronisk form utöver en papperskopia.

Ordföranden i BSS, Bengt Anzén, valdes att leda årsmötesförhandlingarna. 15 klubbar var representerade vid årsmötet och totalt deltog ca 40 personer. Till styrelseledamöter nyvaldes Bo Nordenram, BSS, och Olof Nirs, Åtvidabergs Båtklubb samt omvaldes Britt Axelsson, Linköpings MKB, Alexander Johansson, Stegeborgs Båtklubb och Tomas Kindstedt, Kinda Båtklubb. Till suppleant nyvaldes Christer Wreidel, Aspa Båtklubb. Till valberedning nyvaldes Anders Faresjö, Linköpings SS, och Tomas Eriksson, BSS, samt som ordförande omvaldes Paul Bevervik, Linköpings MBK. Som suppleant till valberedningen valdes Owe Edlund, Finspångs Båtklubb.
Den kompletta styrelsen med tidigare valda ledamöter och arbetsfördelning efter konstituering framgår av hemsidan för Östergötlands Båtförbund. Avgiften till ÖBF för år 2006 beslöts vara oförändrad. Inga motioner fanns att behandla. Under Övriga frågor meddelades att ön Ämtö kommer att kvarbli som naturhamn utan avgift. Ägandet har övergått från Östgötastiftelsen till Valdemarsviks kommun.

Före årsmötet gick ordf. Harald Mårtensson igenom propositioner lagda till Båtriksdagen och Tomas Kindstedt motionerna. Olof Nirs redogjorde för ekonomiskt utfall 2004 för Svenska Sjö och stormens Gudruns konsekvenser för ekonomin år 2005.
Annica Åkerblom, skärgårdslots i kustkommunerna, presenterade utvecklingsarbete i skärgården som bland annat resulterat i nya båtlinjer i Östgötaskärgården. Annica meddelade att det nu inte längre finns risk för att Häradsskär säljs till privatintressen. Baracken på norra Häradsskär kommer att rivas och röjning ska ske för att öka tillgängligheten. Även betande får kommer att användas för att hålla naturen öppen. Om upprustning av hamnen ska ske är för närvarande oklart. En film betitlad "Båtliv i Östergötland" visades.
Efter årsmötet presenterade Alexander Johansson och Nelli Tornell faror med moderna hjälpmedel ur sjösäkerhetssynpunkt. Björn Axelsson redogjorde för aktuell verksamhet i miljöfrågor inom ÖBF.