Minnesanteckningar från Östergötlands Båtförbunds (ÖBF) förbundsråd 2002

 

Förbundsrådet hölls i Linköping den 16 november på Scandic hotell i Ryd. 25 representanter från 13 klubbar/sällskap' var närvarande, samt två inbjudna gäster från Båtvikens Hamnförening I Karlsborg som har för avsikt att bli medlemmar i ÖBF.

 

Valberedningen påminde klubbarna/sällskapen att nominera representanter till förbundsstyrelsen senast den 20 januari 2003, samt att det går att nominera personer från andra klubbar/sällskap än sin egen.

 

Vice Ordförande Harald Mårtensson hälsade välkommen och en kort presentation av delegaterna genomfördes.

 

Två motioner från ÖBF presenterades för förbundsrådet, dessa ska skickas till Svenska Båtunionen (SBU)

 

Olof Nirs framlade styrelsens förslag om stadga ändring. Olof visade även ÖBF:s hemsida och hur man söker den via (SBU). Klubbar/sällskap kan lämna synpunkter till Olof Nirs till den 17 januari. Stadgeförslaget kommer att redovisas på ÖBF,s årsmöte den 15 mars 2003.

 

Björn Axelsson gick igenom ekonomin för ÖBF, den visade för närvarande ett plus på 33084 kronor.

 

Två träd har sponsrats av ÖBF, varav det första är planterat på sträckan Berg ‑ Brunnby. ÖBF har ratt ett trädbevis från föreningen Göta Kanals Vänner, beviset visade på förbundsrådet. Det andra trädet ska planteras vid Forsvik den 24 maj 2003.

 

Björn redogjorde hur pengarna som inbetalas till Förbundet fördelas till SBU, ÖBF samt
klubben/sällskapet samt en kort beskrivning
vad som gör av SBU resp. ÖBF

 

En kort presentation av klubbprogram som tagits fram av SBU visades. De klubbar/sällskap som är intresserade av programmet kan kontakta Björn Axelsson på telefon 013-14 74 66 eller per E-post axelsson.bjorn@telia.com

 

Därefter informerade det om

 

Unionsrådet (för ytterligare info se SBU hemsida) ‑ ÖBF,s ombudsträff. Vid ombudsträffen genomförde en enkät där det framkom an ombuden vill ha träffen sen höst (Alexander Johansson besiktning, Harald Mårtensson miljö och Anders Faresjö försäkring) ‑ Båtorganisationernas försäkringskonferensen (Anders Faresjö)

Leif Henriksson från Royal Sails informerade om olika segel och dess egenskaper.

 

Bent Munkholm informerade om hur man ska sköta sina motorer.

 

Harald påminde även om att klubbar/sällskap ska skicka en vimpel till ÖBF för att dessa ska sättas upp på vår informationsplats i museet Pärlbåten.

 

Mötet avslutades med att Harald Mårtensson bad att någon klubb/sällskap att stå för värdskapet vid ÖBF,s årsmöte den 15 mars 2003. Detta är ett bra tillfälle att presentera klubben/sällskapet

Vid pennan

 

Britt Axelsson

Förbundsråd 2002

 

Östergötlands Båtförbund har haft förbundsråd i Linköping. Inledningsvis redogjorde Olof Nirs för ett förslag till reviderade stadgar för förbundet. Detta förslag återges på den nya hemsidan som samtidigt också presenterades. Björn Axelsson redogjorde för läget med klubbprogrammet samt de tankar, som angavs vid unionsrådet veckan tidigare, om fortsatt utveckling av system för att hålla adressregistret för Båtliv aktuellt. Anders Faresjö gick igenom aktuellt skadeutfall och premieändringar hos Svenska Sjö. Östergötland har lägre skadeutfall än genomsnittet för riket. Harald Mårtenson redogjorde för miljökommitténs inställning till vindkraftverk och det upprop unionsrådet antog om villkor för avyttring av statligt ägd mark. Han uppmande även att efterfråga och använda alkylatbensin för tvåtaktsmotorer när nu skatten sänkts på denna bensintyp. Olof Nirs, medlem av Östgötastiftelsen styrelse, meddelade att bevakning för inköp av Häradsskär, nu ägt av staten, inletts. Vidare behandlades två motioner som styrelsen avser att lämna till nästa års båtriksdag.

 

På eftermiddagen redogjorde Leif Henriksson, Royal Sails, för olika typer av segeldukar och skärningar samt underhåll av segel. Bent Munkholm, BM:s Motorrenovering, redogjorde för konservering av båtmotorer samt problem som kan uppstå om det inte görs på rätt sätt. På hemsidan www.drevia.se finns tips om konservering. Vidare diskuterades driftsproblem som kan uppkomma vid övergång till det nya miljövänligare dieselbränslet MK1 och MK2. Detta består enligt föreläsaren av ett lacknaftaliknande ämne med tillsatser och löser upp gamla avlagringar i bland annat botten på tankar med igensatta bränslefilter som följd. Vidare har bränslet dåliga smörjegenskaper som kan leda till ventilhaveri. Ett sätt att undvika detta är att tillsätta tvåtaktsolja till bränslet. Denna olja blandar sig lätt med det nya dieselbränslet. Det har också betydligt lägre flampunkt än tidigare och är brandfarligare. Det har vidare inte samma intensiva lukt som det gamla dieselbränslet.

 

Referentens kommentar: Enligt hemsidan refererad ovan rekommenderas inte tillsats av tvåtaktsolja emedan det kan korta ner spridarnas livslängd. Med oljetillsats ökar även avgasemissionerna.

 

OLOF NIRS