Förbundsråd i Motala 2005-11-27

 

Förbundsrådet inleddes med att förbundets ordförande Harald Mårtensson hälsade välkommen och redogjorde därefter för en lång rad aktiviteter förbundet deltagit i, bland annat SBU:s unionsråd och Vätterndagen i Vadstena arrangerad av Vätternvårdsförbundet. Bland kommande aktiviteter märks ett möte mellan Vätternvårdsförbundet, länsstyrelse, kommuner och båtklubbar den 12 december i Jönköping. Båtklubbar vid Södra Vättern tillhörande såväl Östergötlands Båtförbund som Smålands Båtförbund kommer att delta. Ett motsvarande möte har redan hållits i Motala. I början av nästa år kommer samma möte att hållas för klubbarna i Norra Vättern. Dessa tre möten ingår i samarbetsprojektet Baltic SeaBreeze och samlar också information inför den kommande nya vattenvårdsplanen för Vättern.

Olof Nirs redogjorde i korthet för ett svar på en motion till SBU från Östergötlands Båtförbund angående personuppgiftslagen. Därefter beskrev han på ett livfullt sätt sitt aktiva deltagande i en sjöräddningsövning i Bråviken, där han enligt olycksscenariot låg uppkravlad på en ö med brutet lårben i tilltagande nattmörker tillsammans med tre andra skadade personer. Oskadad i huvudet fick han agera den som larmade sjöräddningen och försöka vägleda dem. Mer om övningen och personuppgiftslagen PUL finns att läsa på annan plats på denna hemsida.

Björn Axelsson beskrev kortfattat en sjöräddningsövning "Quling" i Vättern, där en färja mellan Gränna och Visingsö fattat eld. Mer om detta finns att läsa på denna hemsida.

Sten Olsson, ordförande i Piteå Båtklubb och ordförande i Bottenvikens Båtförbund, beskrev sitt arbete i sjösäkerhetsrådet representerande SBU, där han också ingår i styrelsen. Vidare beskrev han verksamheten vid SSRS räddningsstation i Piteå, där han är uppsyningsman, och några olika former hur man kan stödja SSRS. Till sist visade han några bilder från Piteå med sjöanknytning.

Tomas Kindstedt redogjorde för det nya webbaserade systemet för uppdatering av adresslista för Båtliv och av funktionärslistor till SBU. Se mera om detta i tredje stycket under Rapport från "Unionsråd 12-13 november 2005" på denna hemsida.

Alexander Johansson hade en genomgång av hur man dimensionerar kablar och säkringar i en båt. Han kommenterade även hur man laddar och sätt att koppla ihop flera batterier en båt. Han varnade för att använda den enklaste formen av nätanslutna laddare i en båt, då dessa kan förorsaka galvanisk korrosion.

Anna Rune och Martin Eronn berättade inspirerande om sin seglats till Karibiska havet i en av dem förstärkt Ohlsson 28. En medryckande och spännande skildring till vackra bilder. Liliann Fors från Marinmotor i Linköping informerade om och berättade om olika typer av tågvirke. Hon varnade för den försvagning som inverkan av solljus har på i synnerhet färgade tågvirken men även band. Nya typer av tågvirke som kan användas som fall inklusive att ersätta wire genom sin ytterst lilla töjning är på väg in nästa år.

Bo Nordenram visade, med utgångspunkt från några bilder tagna från verkligheten av båtar upptagna och täckta i höst, såväl goda exempel på uppallning av båtar och täckning som mindre goda exempel. En livlig diskussion uppstod, där goda råd från deltagarna framfördes. Det framhölls att de värsta exemplen på bilderna borde påpekas för båtägaren, då de utgör en fara även för sina båtgrannar.