Ombudsträff i Linköping 2003-10-23.

 

Östergötlands Båtförbund har haft sin årliga ombudsträff för klubbombuden inom besiktning, försäkring och miljö. Totalt deltog 39 klubbombud. Nytt för i år var att alla ombud först deltog i en allmän del med två föredrag av allmänintresse för båtägare. Efter lätt förtäring samlades ombuden var för sig inom sina tre områden för att behandla aktuella frågor.

 

Ulf Berggren från Stadspartner AB i Linköping berättade om prov med barkfilter. En av de tidigaste tillämpningarna var rening av oljeblandat vatten på plats med en mobil anläggning. En annan tillämpning är att en starkt trafikerad gata i Linköping försågs med barkfilterinsatser i 64 befintliga dagvattenbrunnar. Filtren var dimensionerade för ett flöde på 50 m3 per brunn och fyramånaders period. Filtren byttes varje ny period. Under sommartid absorberades 85-95 % av all olja och vintertid absorptionen 75-90 %. Provet pågick i ett år. Utvärderingsrapporten är just klar och visar att även kopparjoner fastnar i filtren. En annan tillämpning är rening av avloppen från tandläkarmottagningar. Hittills sker bara uppsamling av olösliga restprodukter men metalljoner, t.ex. kvicksilverjoner, går rakt ut i avloppet. Och det är ju metalljonerna som är farliga för individen. På detta område sker samarbete med professor Bertil Svensson, Linköpings Universitet. Ett annat projekt är att förorenad jord kan få ligga kvar på plats men att spridning av föroreningar från området hindras genom nedgrävda filter. Barken som används i filtren är mjuk inuti men ges ett hårt skal genom härdning. Detta för att barken ska hålla ihop för de mekaniska påfrestningarna av strömmande vatten.

 

Janne Sandberg, J S Marinteknik AB, berättade först om bränslen för dieselmotorer. För fritidsbåtar säljs vanligen Mk1, dvs. miljöklass 1. Den är inte lika fet som tidigare dieselolja och smörjer ej så bra. En kritisk del är insprutningspumpen. Inte enbart själva smörjningen utan även temperaturen spelar roll. I moderna dieslar är flödet genom pumpen större än bränslebehovet för att få kylning av pumpens delar. Janne Sandberg rekommenderade tillsats av 1 % av modern tvåtaktsolja för utombordsmotorer till dieselbränslet. Det finns även dieselmotorer där pumpen har eget smörjoljesystem. Den blir med tiden utspädd med dieselolja.

 

Fråga ställdes om det var någon idé att installera sötvattenkylning i en motor som tidigare haft saltvattenkylning. Janne Sandberg svarade att fortsätter man med saltvattenkylning så finns risk för att vanligen topplocket genomrostas efter 8-15 år. Installerar man sötvattenskylning så bör man skruva isär motorn och rensa alla kylkanaler om motorn har körts mera än 4-5 säsonger i saltvatten. Annars finns det risk för att rostflagor lossnar och ansamlingen blir så stor i det återcirkulerande sötvattnet att någon kylkanal kan täppas igen.

 

I miljögruppen togs frågan om distributionen av alkylatbensin upp. Än så länge finns den enbart att köpa på små dunkar till ett högt pris. Vi måste få en större efterfrågan från oss konsumenter. Målet med miljöanpassningen av skattesatsen är att merpriset ska vara högst en krona jämfört med vanlig bensin. Då kan alkylatbensin komma till allmän användning, framförallt i gamla tvåtaktsmotorer, enär de flesta förbrukar så måttliga mängder att en kronas merkostnad per liter inte avskräcker från köp. Packningar och bränsleslangar bör kontrolleras när man går över till alkylatbensin.

 

Vid prov avseende toxicitet med en så kallad giftfri bottenfärg visade sig att den ”giftfria” färgen, giftigare för vissa organismer, jämfört med referensfärgen med koppartillsats. I Danmark har en bottenfärg med en liten Cu-tillsats gett bra resultat. I Holland vill man nationellt förbjuda Cu i färger men EU:s toxikologiska kommitté motsätter sig detta. Sverige har ett undantag genom att förbudet hos oss fanns tidigt. Ulf Berggren påpekade att från Stockholms stadshus kommer 7 kg koppar per år ut i vattnet i form av kopparjoner. I Linköping är kopparhalten i Stångån betydligt lägre uppströms än nedströms staden. Till sist dryftades rening av vatten från spolplattor. En brunn med barkfilter och filter för att fånga upp metalljoner är kostnadsmässigt fullt realistiskt att använda. Med högtryckstvättar är det inga stora vattenmängder.

 

O. N.