Ombudsträff 26 oktober 2005.

 

Träffen inleddes med en allmän del som alla ombud deltog i.
Harald Mårtensson, miljökommitténs ordförande i SBU, inledde med att tala om Baltic SeeBreeze, som är ett treårigt EU-projekt med målet att minska de marina föroreningarna i Östersjön. Östersjön är recipient för ett mycket stort tillrinningsområde. Till projektet har 2,7 miljoner Euro anslagits. Stiftelsen Håll Sverige Rent är övergripande koordinator och har med sig Svenska Båtunionen och ytterligare 32 partners i projektet. En halvtidstjänst på SBU finansieras med medel från detta projekt. Vidare redogjorde Harald för ett projekt i Vallda Sandö hamn på västkusten med test av filter för spillvatten från spolplattor. SBU:s miljökommitté tillskjuter 60 000 kronor för testet. Efter passage genom en tvåkammarsbrunn renas vattnet i olika filter med kol, bark, textil och träfibermassa. Slutrapport från filtertestet väntas våren 2006.

 

Tommy Engvall, ordförande i säkerhetsbesiktningskommittén i SBU, redogjorde för utvecklingen av säkerhetsbesiktning. Initiativet kom ursprungligen från Finland. Där stod inte själva båten i centrum utan mer säkerhetstänkande. I Sverige startade verksamheten 1984. Fram till nu har 800 säkerhetsbesiktigare utbildats. Idag finns 500 aktiva besiktningsmän. Tommy påpekade att befälhavaren ombord har enligt sjölagens § 58 att "tillse att fartyget är sjövärdigt". Totalt har fram till nu har ca 28 tusen protokollförda besiktningar utförts. Cirka tre tusen av dessa protokoll har varit ofullständigt ifyllda eller av annan anledning oanvändbara. En sammanställning av de vanligaste felen visar att vanliga påpekanden är bristfälliga skrovgenomföringar, att manuell länspump saknas (motorbåtar har ibland bara elektriska, men strömmen kan slås ut), räddningsstege saknas eller är för kort, motorrummets isolering lätt antändbar, bristfällig ventilation av motorutrymmet, batteri ej ordentligt fastsatt, saknad dränering av gasolflaska och lättantändligt föremål som gardin nära spislåga.

 

Efter den allmänna delen delade ombuden upp sig i grupper. Besiktningsgruppen diskuterade med Tommy Engvall, Alexander Johansson och Nellie Tornell som ledare.
Försäkringsgruppen leddes av Christer Wreidel och miljögruppen av Harald Mårtensson och Björn Axelsson.
I miljögruppen redovisades en skrift "Fritidsbåthamnar" framtagen inom region Västra Götaland. I den finns alla krav på båthamnar definierade bland annat om miljötillsyn. Den kan användas för att tillgodose formella krav för att undvika framtida påpekanden från kommuner. Deltagarna fick ett exemplar på CD tillsammans med annat material, bland annat "Säker hamn". Det är en del inom projektet Baltic SeaBreeze och beskriver inte bara miljökrav utan tar även upp personlig säkerhet, brandfaror, lyftkranar med mera. Olyckor kan ju i sig medföra miljöproblem.