Båtriksdag 2005

Båtriksdagen 2005 genomfördes 9-10 april på Söderköpings brunn, där 22 av 24 förbund var representerade. Östergötlands Båtförbund visade en film "Båtliv i Östergötland", vilken fick ett välvilligt mottagande. Ulf Hallin från sjöfartsverket presenterade en utredning om framtida organisation av sjöräddningen för att fylla kravet på insats inom 90 minuter. I fortsättningen kommer försvaret att ha helikopterberedskap med snabb utryckning endast på Kallinge. Utöver denna behövs helikoptrar i Göteborg, Visby, Stockholm och Sundsvall. Dessa helikoptertjänster kommer att köpas genom anbudsförfarande.

Båtriksdagen beslöt att avgiften till SBU ska vara oförändrad 2006, dvs. 51 kronor för enkelanslutna medlemmar, 46 kronor för dubbelanslutna och 20 kronor för ungdom. Vidare beslöts att förbund ska teckna efterborgen till SBU:s borgen för varje enskilt lån till klubb och som förbundet godkänt. Till IT-kommittén anslogs ytterligare 180 tusen utöver tidigare beviljade 780 tusen varav 230 redan förbrukats. Ett av målen är ta fram hemsidesbaserade program för att klubbar själva ska kunna uppdatera adresslistor för tidningen Båtliv och funktionärslistor.

 

SBU beslöt att driva kravet på en obligatorisk förarutbildning för fritidsbåtar över viss storlek eller snabbhet. Motivet att själva driva obligatoriet är att utbildningen lättare kan styras in i nuvarande utbildningsorganisation med nämnden för båtlivsutbildning NFB i spetsen. Ska staten ta initiativ till obligatorium finns risk för en byråkratiskt styrd utbildning. Beslutet togs först efter omröstning om obligatoriet. En ovetenskaplig analys av den geografiska fördelningen tyder på att nejrösterna kom från insjöområden med en förhållandevis stor andel öppna mindre båtar.

 

Motioner om att främja den frivilliga båtbesiktningen, efter att antalet besiktningar sjunkit till nästan hälften under 2004 jämfört med tidigare år, bifölls. En orsak till nedgången är Svenska Sjös ändrade regler. Någon styrning av Svenska Sjö ska ej ske då de arbetar på en kommersiell marknad och måste anpassa sig efter konkurrensen. Istället ska motivet vara ökad säkerhet på sjön, dvs. i första hand inte ett ekonomiskt incitament.

 

Motioner från Östergötlands Båtförbund att förenkla hantering och avlasta SBU:s kansli om bland annat adresser och funktionärsuppgifter bifölls. Även en motion från ÖBF att protokoll från SBU:s styrelsemöten ska tillställas förbunden inom 10 dagar efter sammanträde bifölls.

Arbetsgrupper för demokrati och stadgar redovisade hittills utfört arbete. Det framkom att förslaget om regionindelning ej mötte någon framgång och ska ej behandlas vidare. Om rösträttsregler kunde ingen enighet nås.

 

Göran Andersson omvaldes som ordförande. Efter sluten omröstning med åtta namn föreslagna till fyra styrelseplatser valdes Harald Mårtensson, Sten Olsson, Bill Hökander och Annica Åkerblom, alla på två år. Harald Mårtensson var den ende som fick enhälligt stöd av alla representerade förbund. Britt Axelsson, Tommy Engvall, Carsten Syverstad och Denis Helin kvarstår i styrelsen genom tidigare val på två år.

 

O. N.