Båtting
på Allt för sjön 2005 - "Det trygga båtlivet"
Bengt
Anderhagen, projektledare för Båttinget, inledde med att önska alla välkomna särskilt
gästerna från våra grannländer. Därefter presenterades Båttingets moderator, Malcolm
Dixelius. Björn
Lagerqvist, Sweboat (branschorganisationen), talade kring Båttingets tema "Det
trygga båtlivet". Han
beskrev en historisk stig från tidigt sextital fram till nu. Branschen
har, genom organiserad kvalitetssäkring och brett samarbete med konsument- och sjösäkerhetsorganisationer,
lyckats skapa standarder som är brett accepterade och som
gör dagens fritidsbåtar mycket säkra. Björn beskrev också riskerna med den
"grå" importen
av fritidsbåtar från tredje land, ofta USA, som medför att båtar som inte alls håller
samma säkerhetsstandard som CE-godkända båtar kommer in på den svenska
marknaden. Svenska
Båtunionens säkerhetsbesiktningsansvarige, Tommy Engvall, beskrev funktion och
syfte för säkerhetsbesiktningen. Svenska Båtunionen startade detta arbete 1984
och har
sedan dess genomfört ca 25 000 besiktningar. Det protokoll som förs innehåller 55
kontrollpunkter som kan få olika grad av anmärkning. Syftet med säkerhetsbesiktningen
är
i första hand rådgivande. Besiktningsmannen skall peka på brister och svagheter
i båten så
att båtägaren blir medveten om dessa och kan åtgärda det som krävs. Svenska Båtunionen
efterlyser
större engagemang och vilja från försäkringsbolagen att propagera för och stödja
besiktningsverksamheten. I Finland ger alla försäkringsbolag 10% rabatt på båtförsäkringspremier
för besiktigade båtar enligt den finske representanten Bo Grönholm. Svenska
Båtunionens ordförande, Göran Andersson, tog sedan vid och resonerade lite kring
säkra förare - behörighet - skyldighet. Göran ser obligatorisk förarkompetens
som en viktigare
sjösäkerhetsåtgärd än ett obligatoriskt fritidsbåtregister som tidigare föreslagits.
Han
la stor vikt vid att en grundlig utredning måste genomföras för att klarlägga för
vem och var
kraven skall gälla. Det finns flera förslag på kravnivå, t ex: En
"15-regel". Över 15 fot längd, över 15 knop fart måste man vara över
15 år. En
"7-regel". Över 7 meter längd och 7 knop fart krävs kompetensbevis. Efter
detta vidtog paneldebatten. I panelen fanns; Claes Roxberg (mp), Claes-Göran Brandin (s), Sven Bergström (c),
Erling Bager (fp), Olle
Sandahl (kd), Henrik Westman (m), Lars Vieweg Sjöfartsverket, Pernilla Ståhle
Kustbevakningen, Solgerd Björn-Rasmussen SXK, Kjell Claesson Sjöpolisen V Götaland, Björn Lagerkvist SweBoat samt
Göran Andersson Svenska Båtunionen. Claes
Roxberg inledde med att meddela att trafikutskottet, dagen efter Båttinget, ämnade
besluta om ett förslag till riksdagen som innebär att regeringen skall få i
uppdrag att utreda
frågan om obligatoriskt förarintyg för fritidsbåtar. Vid efterföljande frågerunda
framkom mycket
riktigt att alla partier utom moderaterna var för en sådan utredning. Henrik
Westman (m) förklarade att moderaterna anser att obligatoriskt förarintyg inte
hjälper mot
problemet som, enligt Henrik Westman, är dåligt omdöme. 2004 ägde 32 sjöolyckor
med dödlig utgång rum, 29 av dessa var drunkningsolyckor där den förolyckade fallit över bord. Henrik
Westman menar att dessa inte hade hjälpts av ett obligatoriskt förarintyg. Mot
detta protesterade flera personer, bland andra Olle Sandahl (kd), som menade
att utbildning
visst ger större säkerhetstänkande och bättre omdöme. Håkan
Stenhardt från SVERA, som fanns bland åhörarna, menade att debatten tyvärr fått
en
prägel av inställningen att "obligatoriskt förarintyg behövs för alla
kategorier av fritidsbåtförare
utom den kategori jag själv tillhör". Han underströk vikten av att utredningen
måste granska all fritidsbåtfart med öppna sinnen. Staffan
Högardh från Nordiska Båtrådet, som också fanns bland åhörarna, påtalade att
man bör
samordna de nordiska länderna i utredningen så att man får liknande krav på de
båtförare som delar på samma farvatten. Mats
Rosander Sjösäkerhetsrådet menade att ett obligatorium är nödvändigt och tyckte
inte
riktigt om att antalet sjöolyckor med dödlig utgång används som någon form av mått
på
nödvändigheten av obligatorium. Han menade i stället att antalet olyckor där människor
nästan
förolyckades eller blev allvarligt skadade är mer relevant som mått och
dessutom klart
talar för obligatoriskt förarintyg då det rör sig om tusental. Han menade också
att man
inte behöver införa något nytt intyg utan mycket väl kan använda de befintliga frivilliga
intygen, bara göra vissa av dem obligatoriska för vissa båtförare. Claes
Roxbergh fick, som ordförande i Riksdagens trafikutskott, avrunda debatten. Han
reflekterade över att det var intressant att alla inblandade i Båttinget ansåg
att det finns ett
problem med vårdslöst förande av fritidsbåtar. Åsikterna om hur och om detta
behöver tacklas
är däremot skilda till viss del. Han tyckte därför att detta i sig talade för
att en
utredning är nödvändig och att den blir omfattande för att klarlägga behoven. Text
Patrik Lindqvist, Svenska Båtunionens kansli |