Båtsäkerhetsbesiktnings möte i Stockholm den 7 mars 1998.

 

 

Kl 10.00 i samband med båttnässan Alit för sian den 7 mars 1988 samlades alla säkerhsbesiktnings representanter från olika båtförbund I landet Platsen var på hotell Royal star hotell som ligger i anslutning till mässområdet i Älvsjö. Möte inleddes med att Bert Josefsson från Nämnden för båtliv NFB halsade alla besiktningsrepresentanterna välkomna och berättade om mötets inriktning. Mötets inriktning var marknadsföring.

 

Följande ämnen behandlades på mötet.

 

Marknadsföring

 

Flera förslag behandlades bl.a. hur kan vi synas bättre mm. Möte kom överens om att ha mera reportage i tidningen Båtliv. Bert Joefssan presenterade en film som är framtagen för marknadsföring.

Mötesdeltagarna fick möjlighet att titta på filmen och se när Bert som är besiktningsman i filmen

genomförde en båtbesiktnmg. Alla som tittade på filmen tyckte att filmen var mycket bra. Flera av deltagarna hade möjligheten att direkt ta med sig en film hem, dess värre lyckades inte representanterna från ÖDE få med sig en film hem. Filmen kommer att sändas till alla båtförbund. Alla mötesdeltagare presentera sig själva och berättade cm sin egen verksamhet i föbundet.

 

Utbildning

 

Mötesordförande informera om att Seglarförbundets besiktningsmän är intresserade att samarbeta med SBU och få sina mätningsmän att utbilda sig till båtsäkerhetsbesiktning I SBU försorg. Flera av båtförbunden kommer att utbilda nya besiktningsmän. På mötet diskuterades om man kan ha en gemensam besiktningskurs. ÖBF har planer at senare starta en utbildning och föreslår att utbildningen sker i samarbete med något intilliggande båtförbund. Det diskuterades också om att utesluta enskilda besiktningsmän som inte håller sig ajour med att besiktiga båtar.

 

Besiktningar

Skrovgenomföringar

 

Mötesordförande diskutera skrovgenomföringar och visade upp en bild på en genomföring som var anfrätt. Bilden på genomföringen har varit med i tidningen Båtliv. Det diskuterades också att skrovgenomföringarna kunde vara av dålig kvalité eller att galvaniska strömmar orsakat stora skador. På mötet diskuterades att man kan köpa skrovgenomföringar i England som har betydligt bättre kvalité.

 

Drivmedel

 

Mötesordförande tog upp ett problem med flampunkter på olika drivmedel. Den nya miljödiesel har en lägre flampunkt och uppskattas till +55 grader. Vanlig diesel har normalt flampunkten till +58 grader.
Bensin bar flampunkten till -37 grader. Det diskuterades också om jordning mellan tank, filter och motor. Det är också lika viktigt att även en dieseldriven båt ska ha jordning mellan tank och motor.

 

Brandsldckare

 

Mötesordförande berättade om att EU rekommenderar 4 kg släckare I en båt. Många av deltagarna reagerade och upplever en 4 kg släckare blir mera otymplig och svår att placera i en båt. Flera av deltagarna tycker och frågade om det räcker att ha två 2 kg släckare i stället för en 4 kg släckare. Diskussionerna kom inte fram till någon direkt lösning på problemet.

 

Gasol

 

Det diskuterades om gasolinstallationer. En av frågorna som var uppe var om man fick ha en 2 kg gasoltub utan att tuben behöver förvaras i ett särskilt dränerat utrymme. Mötet informerade om att det var helt i sin ordning att förvara en 2 kg gasoltub i båten utan särskilda bestämmelser såsom att förvara den ett dränerat utrymme. Mötesordförande informerade om att det inte är så vanligt med att båtar exploderar i samband med gasoläckage. Han kunde rapportera om en olycka där flera flickor fått sin båt I en "byggsats" efter att gasol läckt ut och antänds. Som tur var klarade sig alla i båten utan omfattande personskador. Här kan man se hur vIktigt det är att ha gasolen rätt installerad.

 

Mötet avslutades med att mötesdeltagarna kunde ställa kluriga frågor till båtbesiktigare Bo Berg. Dagen efter mötet hade deltagarna möjlighet att besöka båtmässan.

 

 

Av Alexander Johansson.