Rapport från besiktningskonferens

Norrköping 2005-03-20

 

 

Besiktnings möte

 

Datum och plats

2005-03-12 – 2005-03-13 Älvsjö Stockholm

 

Deltagare

Nelli Tornell Styrelsesuppleant ÖBF

Alexander Johansson ledamot ÖBF

 

Agenda

Information

Svenska Båtunionen inbjuder årligen till en konferens gällande säkerhetsbesiktning av fritidsbåtar i samband med Båtmässan ”Allt för sjön”. På mötet deltog ca 20 tal personer från olika båtförbund. Östergötlands Båtförbund representerade besiktningskonferensen med två deltagare.

 

Mötets genomförande

  1. Tommy Engvall ordförande i besiktningskommittén informerade om mötets genomförande och hälsade alla välkomna. Tommy informerade om det dystra läget med minskningen av säkerhetsbesiktningarna.

 

  1. Mötet informerade besiktningsmännen om en elektronisk märkning av båten. Det finns en satts som är tänkt att besiktningsmän/kvinnor ska få tillgång till och som ska säljas till båtägare för inköpspris. Den elektroniska märkringen går till på det sättet att man placerar ett ”mikrochips” på någon gömd plats i båten samt på inombordar/utombordarmotorn. Genom att använda ett specialinstrument som polisen och försäkringsbolagen har tillgång till kan man se båtens identitet. På sätt kan man säkra att båten verkligen tillhör ägaren även om tjuven som tillgripit båten försökt att göra den oigenkännlig. Tanken är att besiktningsmän/kvinnor ska få tillgång till ett lager av produkten och kunna erbjuda båtägare att elektronisk märka sina båtar.

 

  1. Tommy Engvall informerade om det elektronikiska besiktnings protokoll som man håller på att utveckla. Tanken är att besiktningsmännen ska ha tillgång till protokollen via datorn. Nummerstyrda anmärkningsfält 0 – 2 ska ersättas till att besiktningsmannen/kvinnan endast ska kunna välja kategorierna godkänd, anmärkning eller ej kontrollerad. Anledningen är att det ska bli lättare att verifiera anmärkningarna för att få en korrektare statistig. Syftet är att göra det enklare att hantera besiktningsprotokollen för besiktningsmännen/kvinnorna samt att man minska hanteringen på kansliet.

 

  1. Tommy informerade om det nya kontrollmärket som man kommer att börja trycka upp. Det är ett nytt märke som besiktningsmännen/kvinnorna ska ge båtägaren efter att de utfört en säkerhetsbesiktning. Märket informerar om att båten är säkerhetsbesiktad. Kommittén räknar med att detta ska bli mera attraktivare att besiktiga båten. Dessutom visar man att båten är säkerhetsbesiktigad.

 

  1. Kommittén har även tagit fram en ”servicebok” som ska delas ut efter genomförd säkerhetsbesiktning. Serviceboken påminner om den servicebok som man har på bilar. I boken framgår det när en säkerhetsbesiktning har utförts samt att det finns plats för båtägaren att själv anteckna när han/hon bytt olja i motor och drev. Det finns också plats för att anteckna när sjösättning/torrsättning görs. Tanken är att ”serviceboken” ska bli ett värdedokument som ska följa båten. Efter fem år framgår det att ny säkerhetsbesiktning ska utföras. Även här är syftet att göra det attraktivare att säkerhetsbesiktiga båten.

 

  1. Diskuterades om kraven ska återinföras. Kommitténs målsättning är att man återinför kraven om obligatorisk säkerhetsbesiktning. Kommittén kommer att lägga ner mera resurser för att ta upp förhandlingar med försäkringsbolaget Svenska Sjö. Tommy Engvall uppmanar alla besiktningsmän/kvinnor att försöka marknadsföra sig. Han diskuterade ett dåligt exempel när någon båtägare ringt till en besiktningsman som sagt att ”det är inget krav längre så du behöver inte besiktiga båten mera” Tommy uppger att vi ska säga vi kommer direkt och besiktigar er båt!

 

  1. Tommy Engvall informerade om de statistikuppgifter som nu är framtagna. Man har fått hjälp via ett AMU-projekt att gå igenom alla besiktningsprotokoll och lagt in de olika felen. I början var det lite problem eftersom den personal som anlitas inte hade någon erfarenhet om båtar och båtliv. Det fanns tydligen bara en person som haft anknytning till båtlivet informerade Tommy. I början var det inte lätt för personalen när de inte visste vad termer på båtar hette. Vissa besiktningsprotokoll var även bristfälligt ifyllda, varvid det var svårt att skilja på vissa båt- modeller. Efterhand fick personalen erfarenheter så statistiken efter besiktningsprotokollen blev mera komplett.

 

  1. Tommy Engvall gick igenom den statistik som tagits fram i samband med AMU-projektet enligt ovan (punkt 7) på olika båtmodeller. Man kunde konstatera att fortfarande är det mest påpekande angående skrovgenomföringar, att manuell länspump saknas mm. Det diskuterades också om man kunde ta fram en bok om båtmodellernas svaga punkter.

 

  1. Tommy Engvall informerade om de nya CV-kraven för fritidsbåtar enligt EU standard. Det finns flera CV-krav som är lägre en besiktningskommitténs krav. Generellt kan man säga att besiktningskommitténs krav ska gälla om CV-kraven är lägre. Dock ska de CV-krav som högre än besiktningskommitténs krav tillämpas.

 

10. Mötet avslutades med att deltagarna fick praktisk möjlighet att besiktiga de nya båtarna som fanns på båtmässan. Undertecknade kunde konstra att de flesta nya båtar uppfyller besiktningskommitténs krav om sjösäkerhet.

 

 

Av Alexander Johansson och Nelli Tornell