Rapport
från besiktningskonferens
Norrköping 2005-03-20
Besiktnings möte
Datum och plats
2005-03-12 – 2005-03-13
Älvsjö Stockholm
Deltagare
Nelli Tornell
Styrelsesuppleant ÖBF
Alexander Johansson
ledamot ÖBF
Agenda
Information
Svenska
Båtunionen inbjuder årligen till en konferens gällande säkerhetsbesiktning av
fritidsbåtar i samband med Båtmässan ”Allt för sjön”. På mötet deltog ca 20 tal
personer från olika båtförbund. Östergötlands Båtförbund representerade
besiktningskonferensen med två deltagare.
Mötets genomförande
- Tommy Engvall ordförande i
besiktningskommittén informerade om mötets genomförande och hälsade alla
välkomna. Tommy informerade om det dystra läget med minskningen av
säkerhetsbesiktningarna.
- Mötet informerade besiktningsmännen om en
elektronisk märkning av båten. Det finns en satts som är tänkt att
besiktningsmän/kvinnor ska få tillgång till och som ska säljas till
båtägare för inköpspris. Den elektroniska märkringen går till på det
sättet att man placerar ett ”mikrochips” på någon gömd plats i båten samt
på inombordar/utombordarmotorn. Genom att använda ett specialinstrument
som polisen och försäkringsbolagen har tillgång till kan man se båtens
identitet. På sätt kan man säkra att båten verkligen tillhör ägaren även
om tjuven som tillgripit båten försökt att göra den oigenkännlig. Tanken
är att besiktningsmän/kvinnor ska få tillgång till ett lager av produkten
och kunna erbjuda båtägare att elektronisk märka sina båtar.
- Tommy Engvall informerade om det elektronikiska
besiktnings protokoll som man håller på att utveckla. Tanken är att
besiktningsmännen ska ha tillgång till protokollen via datorn.
Nummerstyrda anmärkningsfält 0 – 2 ska ersättas till att
besiktningsmannen/kvinnan endast ska kunna välja kategorierna godkänd,
anmärkning eller ej kontrollerad. Anledningen är att det ska bli lättare
att verifiera anmärkningarna för att få en korrektare statistig. Syftet är
att göra det enklare att hantera besiktningsprotokollen för
besiktningsmännen/kvinnorna samt att man minska hanteringen på kansliet.
- Tommy informerade om det nya kontrollmärket
som man kommer att börja trycka upp. Det är ett nytt märke som
besiktningsmännen/kvinnorna ska ge båtägaren efter att de utfört en
säkerhetsbesiktning. Märket informerar om att båten är säkerhetsbesiktad.
Kommittén räknar med att detta ska bli mera attraktivare att besiktiga
båten. Dessutom visar man att båten är säkerhetsbesiktigad.
- Kommittén har även tagit fram en ”servicebok”
som ska delas ut efter genomförd säkerhetsbesiktning. Serviceboken
påminner om den servicebok som man har på bilar. I boken framgår det när
en säkerhetsbesiktning har utförts samt att det finns plats för båtägaren
att själv anteckna när han/hon bytt olja i motor och drev. Det finns också
plats för att anteckna när sjösättning/torrsättning görs. Tanken är att
”serviceboken” ska bli ett värdedokument som ska följa båten. Efter fem år
framgår det att ny säkerhetsbesiktning ska utföras. Även här är syftet att
göra det attraktivare att säkerhetsbesiktiga båten.
- Diskuterades om kraven ska återinföras.
Kommitténs målsättning är att man återinför kraven om obligatorisk
säkerhetsbesiktning. Kommittén kommer att lägga ner mera resurser för att
ta upp förhandlingar med försäkringsbolaget Svenska Sjö. Tommy Engvall
uppmanar alla besiktningsmän/kvinnor att försöka marknadsföra sig. Han
diskuterade ett dåligt exempel när någon båtägare ringt till en
besiktningsman som sagt att ”det är inget krav längre så du behöver inte
besiktiga båten mera” Tommy uppger att vi ska säga vi kommer direkt och
besiktigar er båt!
- Tommy Engvall informerade om de
statistikuppgifter som nu är framtagna. Man har fått hjälp via ett
AMU-projekt att gå igenom alla besiktningsprotokoll och lagt in de olika
felen. I början var det lite problem eftersom den personal som anlitas
inte hade någon erfarenhet om båtar och båtliv. Det fanns tydligen bara en
person som haft anknytning till båtlivet informerade Tommy. I början var
det inte lätt för personalen när de inte visste vad termer på båtar hette.
Vissa besiktningsprotokoll var även bristfälligt ifyllda, varvid det var
svårt att skilja på vissa båt- modeller. Efterhand fick personalen
erfarenheter så statistiken efter besiktningsprotokollen blev mera
komplett.
- Tommy Engvall gick igenom den statistik som
tagits fram i samband med AMU-projektet enligt ovan (punkt 7) på olika
båtmodeller. Man kunde konstatera att fortfarande är det mest påpekande
angående skrovgenomföringar, att manuell länspump saknas mm. Det
diskuterades också om man kunde ta fram en bok om båtmodellernas svaga
punkter.
- Tommy Engvall informerade om de nya CV-kraven
för fritidsbåtar enligt EU standard. Det finns flera CV-krav som är lägre
en besiktningskommitténs krav. Generellt kan man säga att
besiktningskommitténs krav ska gälla om CV-kraven är lägre. Dock ska de
CV-krav som högre än besiktningskommitténs krav tillämpas.
10.
Mötet avslutades med att
deltagarna fick praktisk möjlighet att besiktiga de nya båtarna som fanns på
båtmässan. Undertecknade kunde konstra att de flesta nya båtar uppfyller
besiktningskommitténs krav om sjösäkerhet.
Av
Alexander Johansson och Nelli Tornell