Rapport från Miljökonferens Södertälje 99-01-30

 

Sörmlandskustens BF var arrangör, Lennart Hedman värd, Lennart ingår i SBU:s Miljökommitté
Sörmlandskustens BF utsågs 1998 som Miljöbästa Båtförbund.
Undertecknad var inbjuden som representant för ÖBF som är granne med Sörmlandskustens BF.

Föredragande:             Sören Norrby        Håll Sverige Rent / SBU
                                   Helge Sipinen       Sjöfartsverket Oxelösund
                                   Henry Nilsson      Kustbevakningen Region Ost
                                   Lena Kautsky        Stockholms Universitet
                                   Nils Kautsky         Stockholms Universitet
                                   Petra Lindgren      Kemikalieinspektionen
                                   Charlotte Unger    Kemikalieinspektionen

 

Konferensen inleddes med ett kort anförande från respektive ansvarsområde, för att hålla rapporten kort tar jag med de viktigaste nyheterna som presenterades.

 

Helge Sipinen: Sjöfartsverket har genomfört ett begränsat prov av giftfria färger på en vägfärja och en lotsbåt, på ostkusten. Man har använt 7 olika färger. Resultatet har diskuterats i ”Båtliv” och är inte särskilt representativt för hur vanliga fritidsbåtar används. Nya prov planeras under 1999 på fritidsbåtar.
Man genomför prov med att sänka kväveoxidutsläppen från dieselmotorer (större) genom insprutning av vattenånga, resultaten verkar lovande.

 

Henry Nilsson: Kustbevakningen ansåg att det var få miljöproblem från fritidsbåtarna. Det sker ungefär 400 oljeutsläpp/år i Östersjön från fartyg, de flesta utsläppen är under 1000 liter. Numera tas den mesta oljan upp, förr sänktes den. Även om väldigt få utsläpp leder till lagföring, tas en miljösaneringsavgift ut av det utsläppande fartygs rederi. 15 liter oljespill kan kosta ett basbelopp i avgift!

 

Sören Norrby: En undersökning på Åland av 1000 båtar, visar att 10-20% har hålltank för toan och möjlighet till sugtömning över däck, 30-50% har hålltank, 10% ”Porta Potti”, 10% toa utan tank, 10-20% ingen toa. Han ansåg att toan i en båt oftast är en nödtoalett, det är därför viktigt att sopmajorna finns och sköts. Båtfolket betalar 700 milj. i bränsleskatt så pengar finns, ställ krav på något i utbyte! Om det inte finns någon sopmaja så är miljöspaden bra att använda i land. Man kan då lämpligen ta med sig en hundpåse att lägga papperet i, så blir det inte något spår av uträttade behov.
Krav finns på nya båtar att ha möjlighet att tömma toatanken iland vid en sugtömningsstation. Det är lämpligt att de båtar som idag har hålltank byggs om så att tömning möjliggörs. Tömningsstationer kommer att finnas på fler och fler ställen. Samtidigt måste det gå att tömma tanken till havs vid längre färder.

 

Nils och Lena Kautsky: Östersjöns låga salthalt gör att artantalet är mindre här än i det saltare västerhavet. Arterna är också mindre och känsligare i Östersjön, de är stressade. Därför är det riktigt att ha olika regler för bottenfägen. Två nyheter presenterades för oss. Blåstången som är känslig för kopparutsläpp, hindras i sin förökning av giftet. Blåstången förökar sig i slutet av maj – början av juni, vid fullmåne eller nymåne. Då har vi nymålade bottnar. Det andra var att havstulpanlarverna som simmar i vattnet, till fram mot midsommar, sedan försöker att hitta något att sätta sig på under en kort tid ca. en vecka. Första tiden (ett par veckor) sitter de ganska löst och kan då lätt tvättas bort, får de sitta längre så kalkar de fast sig rejält som alla vet, och är svåra att ta bort. Det är alltså viktigt att veta när de sätter sig, tas de bort då verkar det som om det inte kommer några nya under sensommaren och hösten.

Mer forskning behövs som kanske kan ge en havstulpanprognos.

 

Petra Lindgren och Charlotte Unger: Kemikalieinspektionen har beslutat....., försiktighetsprincipen gäller. Finns minsta misstanke att det är skadligt för miljön, förbjud det. De gammla bottenfärgerna innehåller ca. 10% koppar, det ger ett utsläpp av 50 ton koppar i vattnet/år.

 

 

Harlad Mårtensson / ÖBF