Rapport från Miljökonferens Stockholm 99-03-13/14

 

Svenska Båtunionens Miljökonferens för Båtförbundens miljöansvariga hölls i år i Älvsjö i samband med Båtmässan Allt för sjön. Den inleddes på lördagen med en allmän del som var öppen för alla intresserade mässbesökare.

Denna del inleddes med att miljöminister Kjell Larsson berättade om sina erfarenheter av båtlivet. Han önskade att båtlivet skulle miljöanpassas. Den nya Miljöbalken som regeringen antagit anger 15 miljömål som vi ska sträva efter att uppnå. Sedan har regeringen uppdragit åt länsstyrelserna att ta fram ett Miljö och Hushållningsprogram för sina respektive skärgårdsområden. Han nämnde ett par saker som visar på Östersjöns sårbarhet, det tar 25 år för vattnet att omsättas, tillrinningsområdet för Östersjön är 5 gånger dess egen yta.

Miljöministern avslutade med att dela ut priset för Miljöbästa Båtförbund 1998 till Västerbottens Båtförbund.

 

Anders Wissler presenterade Sjöfartsverkets miljöprogram och planering för fritidsbåtar. Det kommer snart en ny Fritidsbåtrapport, som ska tas fram i närmare samarbete med båtlivets representanter än som skedde med den rapport som lämnades 1997.

 

Sören Norrby presenterade sitt nya samarbete med Svenska Båtunionen, Båtlivet och miljön som är ett 3-års projekt. Målet är att stärka människors miljöansvar och bredda kunskapsbasen.

Han poängterade att förutsättningen för ett rikt båtliv är tillgången till en ren och oförstörd miljö.
Han ansåg att båtägaren oftast är en miljömedveten konsument

 

Staffan Högardt berättade lite om bottenfärgshanteringen i våra grannländer. Det är ganska olika förhållanden, som ger olika förutsättningar inom Norden. Sverige är mest aktivt. Norge har djupa vatten och inriktar sig mest på yrkessjöfarten. Finland avvaktar, annat än bottenfärg är intressant. Danmark har avsatt 5,5 milj. till ett forsknings och utvecklingsprogram för tiden 2000 – 2003.

 

Den öppna delen avslutades med en frågestund där panelen bestod av de ovan nämnda plus representanter för Kemikalieinpektionen och färgfabrikanterna.

 

 

Den interna delen bestod i olika grupparbeten där vi fick dela upp oss i 6 grupper och sedan undersöka hur utställarna tog sig an miljöproblemen i de olika frågor som vi fick arbeta med. De olika frågorna var bottenfärg, båttoaletter, motorteknik, avfallshantering, båtvårdsprodukter, målområden (turism). Dessa arbeten redovisades sedan på söndagen, SBUs miljökomitté lovade sammanställa resultaten så jag hoppas att de kan redovisas vid lämpligt tillfälle.

 

Alla närvarande Båtförbund fick också redovisa hur miljöarbetet har bedrivits under året i respektive förbund, och hur man har tänkt framtida arbete.

 

 

 

 

 

Harlad Mårtensson / ÖBF