Rapport från Miljökonferens Stockholm 00-03-11/12

 

Svenska Båtunionens Miljökonferens för Båtförbundens miljöansvariga hölls i år i Älvsjö i samband med Båtmässan Allt för sjön. Den inleddes på lördagen med en allmän del som var öppen för alla intresserade mässbesökare.

Denna del inleddes med att Staffan Högardh SBU, presenterade den nye generaldirektören för Naturvårdsverket, Lars-Erik Liljelund.
Lars-Erik berättade att han är den tredje generaldirektören vid verket, han är medlem i två båtklubbar och har både segel och motorbåt. Utvecklingen har gått från naturskyddslagar till naturvårdslag, detta markeras bl.a. genom de utredningar om hållbar skärgård ”Skärgårdsuppdraget” som har lämnats från 7 länsstyrelser. Dessa utredningar har startat processer som kan visa sig viktigare än själva rapporten.
Ett friluftsråd ska bildas för att friluftsfrågor. Han tycker också att det ska bildas en grupp bestående av Naturvårdsverket, Sjöfartsverket och Båtlivsorganisationerna (SSD). Detta kommer han att föreslå Anders Lindström på Sjöfartsverket, detta kan bli starten på en Båtlivsnämnd.
Sektors principen ska gälla, Sjöfartsverket ska ansvara för fritidsbåtslivets miljöfrågor.
Han tycker att fritidsbåtsfrågorna kräver speciella hänsynstagande vid implementeringen av Östersjöstrategin. Men myndigheterna är bundna av politikernas beslut, därför är det mycket viktigt att vi inom båtlivet har en dialog med politikerna så att deras beslut blir förankrade i verkligheten.

Lars-Erik avslutade med att dela ut priset för Miljöbästa Båtförbund 1999 till Sommens Sjöråd.


Nordiska båtfrågor belystes sedan:

Från Finland kom Rolf Karento och berättade om avfallshantering och miljöfostran. Man säljer Sopsälle-märken för 100 FMK/st, detta är en brukaravgift för att finansiera Sopmajorna.

Från Danmark kom Karl Gærstrøm som berättade om en undersökning av hur toaletterna i båtar användes i Danmark. Han undrade över vilka kostnader som kan anses som rimliga i förhållande till uppnådd miljövinst.

 

Från Sverige berättade Sören Norrby om olika utvecklingar av båtlivet. Hur nya motorteknologier minskar miljöbelastningen. Hur olika försök med ny teknik för bottenfärg ger spännande perspektiv och hopp för framtiden.

Från Norge kom ingen representant, men Staffan hälsade att man har gott samarbete med Miljödepartementet, även om miljöintresset är lågt. Han poängterade också att Östersjöstrategin sträcker sig ut i både Kattegatt och Skagerack, alltså inte bara i själva Östersjön.

Vi fick också några korta kommentarer från de olika internationella organisationerna. EBA (European Boating Association), genom dess ordförande Magnus Anderberg. NordBåt genom Lassi Fordell. HELCOM kommenterades av Rolf Karento. och Keep Baltic Tidy (KBT) med 6 länder runt Östersjön anslutna, kommenterades av Lars Alm från Stiftelsen Håll Sverige rent.

Från båtbranchens sida berättade Björn Lagerkvist (SWEBOAT) om alla de olika direktiv som styr produktion av båtar och båtutrustning. Han utryckte sin mening att miljön är minst lika viktig för tillverkarna som för båtfolket. Ett av problemen är att besluten tas i fel ordning och utan samråd med de som omfattas av besluten. EU:s direktiv är inte lika stränga som de som kommer i USA. Ett problem för tillverkarna är att en del direktiv är kända men det är inte helt klart när de ska börja gälla i olika länder.

 

 

Den interna delen bestod i olika grupparbeten där vi fick dela upp oss i 4 grupper och sedan arbeta med de frågor som är prioriterade under närmaste tiden, bl.a. miljödiplomering av båtklubbar, web-baserad utbildning och hur ökar vi miljömedvetenheten hos klubbmedlemmarna.

 

Alla närvarande Båtförbund fick också redovisa hur miljöarbetet har bedrivits under året i respektive förbund, och hur man har tänkt framtida arbete.

 

En intressant och givande helg tycker

 

 

 

Harald Mårtensson / ÖBF