Minnesanteckningar från SBU/HSR:s Miljökonferens arrangerad av MiK den 9-10 mars 2002 på båtmässan i Älvsjö.
Öppna delen lördag förmiddag. Speciellt inbjudna: Ingvar Bingman HSR, Ethel Forsberg KEMI, Stefan Kindeborg SjÖ, Mats Björsell NV, Karin Fagergren Skärgårdsstiftelsen, Per Liliehök SweBoat. Erik Bolin SBU-redaktör för tidningen Båtliv bevakade konferensen . Dessutom 21 kallade miljöombud från hela Sverige, deltagarlista bifogas.
Harald Mårtensson, miljökommitténs (MiK.s) ordförande hälsade miljöombud och inbjudna gäster varmt välkomna och öppnade konferensen.
Ingvar Bingman HSR inledde konferensen med att med stolthet berätta om Östersjöpriset på 250 000 SEK som Åland och Sverige delar på. Sveriges del till stor del tack vare Sören Norrbys enträgna ”renhållningsarbete” MiK och HSR har mångårig erfarenhet av samarbete och det skall inte brytas. I B vinkade med ett avtal som är undertecknat av SBU och kommer inom en snar framtid att skrivas på av HSR. Det kommande samarbetet skall bygga på några för båda parter angelägna grund- stenar. Mer om detta då avtalet är undertecknat.
Ethel Forsberg GD på KEMI inledde sin del med berättade något om sin bakgrund. Hon har jobbat för Lantmännen med b la övergödning, för Miljödepartementet där det gällde föroreningar av luft, mark och vatten och som miljöchef på KF, där en av uppgifterna var att ta fram produkter som var lika bra som de konkure- rande, inte dyrare, lägre miljöbelastning på miljön vid tillverkning, användning och destruktion. Och är båtmänniska. Ethel Forsberg hade en ovanlig men bra metod för sitt anförande, nämligen att samla in frågor först och anpassa sitt anförande till frågorna. För båtägarna är koppar och irgarol stora frågor. Koppar ingår i bottenfärger för att hindra beväxning, finns på tak, i hängrännor och stuprör och som plåt på äldre träfartyg, förhydning.
Att koppar leder till skador på vattenlevande organismer är vetenskapligt belagt. På k-märkta byggnader får kopparn vara kvar men vid nyetablering är man restriktiv med tillstånden. Irgarol är ett växtbekämpningsmedel som är bioackumulerande. Det bryts inte ner utan följer med upp i näringskedjan, upp till säl, fiskljuse örn och människa. Skadorna är vetenskapligt belagda.
KEMI:s roll sedan 10 år är att giftig båtbottenfärg bedöms hårt eftersom den kommer i beröring med vatten som är den känsligaste miljön. Östersjön är ett av världens känsligaste vatten. KEMI förbjuder inte farliga produkter om inte det finns en likvärdig ersättare. Vid misstanke tillämpas försiktighetsprincipen. Inom EU finns 30 000 växtbekämpningsmedel som inte prövats, men tester har påbörjats. Vatten transporterar inte kemiska föroreningar över Östersjön. Det är vi själva som skadar vår skärgård. Inlägg: Förbudet - 92 baserades på att det fanns ett mekaniskt alternativ. Då var 65% av båtfolket positivt inställda till förbudet. Nu –99 då det inte finns ett alternativ är 95% av båtfolket mot förbudet. Detta kan leda till att båtägare fuskar. Inlägg: SBU har samlat erfarenheter om effekter av olika bottenfärger. E F noterade detta. Representanter för Koppindustrin säger att den koppar som fälls ut från botten- färgerna inte är giftig. Ett dylikt påstående måste undersökas. KEMI:s mål är en giftfri miljö inom 20 år, och första steget är att lista kemikalier i riskzonen och informera producenter och konsumenter. Vi kan förvänta oss större öppenhet och dialog i framtiden.
Ethel Forsberg avslutade med att dela ut Stiftelsen Håll Sverige Rent och Svenska Båtunionens pris till miljöbästa förbund. Priset består av 5 000 SEK och bidrag till en miljökonferens i egen regi. Priset för 2001 går till Blekinge Båtförbund. Motivering: BBF har under många år gett miljöfrågorna förtur. Därför har ca 80% av BBF:s klubbar utbildat miljöombud och BBF har två mycket aktiva miljöombud. En årlig konferens ordnas för ombuden. Redan 1999 testade BBF 5 olika giftfria bottenfärger och kunde därigenom ge båt- ägarna besked om lämpliga färger. BBF har medverkat aktivt i Länsstyrelsens skärgårdsuppdrag och har blivit remissinstans i båtlivsfrågor. Goda kontakter med massmedia har gett BBF bra uppmärksamhet på b la miljöarbetet. BBF:s miljöombud Bennet Borgkvist och Ronny Rydman tog emot priset. Ethel Forsberg tackades med presenter och applåd.
Karin Fagergren Skärgårdsstiftelsen och Stefan Kindeborg Sjöfartsverket redogjorde för bottenfärgstestet år 2000 och 2001 ¤ mer än 30 båtar har använts i testet, både planande och deplacerande ¤ provytorna är slumpmässigt placerade ¤ 24 produkter från 13 leverantörer har testats ¤ prov har utförts både på ost- och västkusten ¤ ej bottentvätt under provperioden ¤ bedömningen har gjorts av forskare Det finns färger som klarar båtbottnen hyggligt på ostkusten och i insjöarna. På västkusten är det problem. Det finns färger som innehåller zink men mätning på zinkläckage har inte utförts. Rapporten finns på www.sjofartsverket.se En Stefan reflektion, kappseglare som brukar högtryckstvätta före racet, använd inte självpolerande färg. Karin Fagergren och Stefan Kindeborg tackades med presenter och applåder.
Mats Bjursell Naturvårdsverket har utrett användningen av alkylatbensin. Han inledde med en chockerande upplysning, de totala utsläppen av kolväten (HC, hydrokarbon, i internationella sammanhang) i Östersjön. Yrkessjöfartens oljeutsläpp är ca 300 ton/år. Det är det vi ser runt våra kuster i form av b la oljeskadade fåglar. Det vi ser är alltid värre.
Fritidsbåtarnas 2-taktare släpper ut 15 000 ton/år. 50 gånger så mycket och det i de grunda vattnen, men det syns inte. En normal 2-taktare släpper ut 20% oförbränt bränsle. En gammal sliten en upp till 35%. Detta är fritidsbåtarnas största miljöproblem.
Lennart Balk, Stockholms Universitet, har injiserat vatten som 2-taktsmotorer körts i, i fiskägg och funnit skadliga effekter i alla stadier. Alkylatbensin är en ren produkt med mycket låg halt polyaromater, PAH. Vanlig bensin innehåller 40-50% PAH. Polyaromater är akuttoxiska och cancerframkallande. Vid förbränning av alkylatbensin minskar PAH med upp till 90% och även de giftiga kväveoxiderna (NOx i internationella sammanhang). Kväve finns i 80% i luften och oxideras i motorn. Alkylatbensin har lägre förbränningstemperatur och därav mindre mängd NOx. En nackdel är att alkylatbensin kan torka ut tätningar så att läckage kan uppstå. OBS vid körning på alkylatbensin släpper 2-taktaren ut lika mycket med avgaserna men med de låga halterna PAH är det inte lika farligt. Regeringen skall ha en proposition klar 23 mars som om den antas av Riksdagen sänker skatten på alkylatbensin till 2:a halvåret 2002. Mats Bjursell tackades med present och applåd.
Per Liliehök SweBoat Båtbranschen står redo att informera återförsäljare och serviceverkstäder om alkylatbensinens speciella egenskaper. Uttorkningen av packningar är inget problem på motorer yngre än 10 år. Per Liliehök tackades med present och applåd.
Båtlivets miljökämpar har här fått nya värdefulla personliga kontakter.
Som avslutning på förmiddagen delade Ingvar Bingman ut HSR:s prestigefyllda medalj till Sören Norrby. Han fick medalj nr 4 i ordningen för sitt oförtröttliga engagemang för rent Sverige inklusive Ren Skärgård. Vår nuvarande kung har en av medaljerna. Sören fick av oss andra en lång och varm applåd.
Lördag eftermiddag
Harald Mårtensson informerade om de fem regionala miljöombudsträffarna som nu är genomförda. Utan att ha hunnit med att göra sammanfattning av dem kan sägas att de har uppskattats och för MiK har det varit lärorikt.
Förbundsrapporter
Rune Andersson, Sörmlands Kustens BF, SKBF, & Järna BK En kartläggning av klubbhamnar och varv m a p miljöfrågor och medverkan vid ungdomsläger med information om båtliv är planerade. I Järna BK planeras en miljöstation och att bygga en båttvätt med spillränna. Avfallsfrågan är den mest överhängande frågan.
Hans Bogren, Västkustens BF VBF hade ett miljöombudsmöte i samband med båtmässan i Göteborg. Ett uppskattat inslag stod professor Hans Elving för. Det handlade om giftfritt beväxningsskydd för båtbottnar.
Ett möte om bottenfärger, se Båtliv sid 11, har hållits med ca 170 deltagare. Rapport kommer. Vindkraft är en laddad fråga.
Blekinge BF, Bennet Borgkvist och Ronny Rydman Miljöombuden kallas regelbundet till informationsmöten. Beväxning på båtbottnar skall undersökas. Karlskrona kommun bjuder in miljöombuden då båtlivsfrågor står på dagordningen. Viktigaste frågan är sophanteringen.
Mälarens BF, Lasse Ehlnefors och Bjarne Genberg Ordförandekonferens en gång per år. En tredjedel av klubbarna har miljöombud. Ett miljömöte i år med dålig anslutning. Engagemanget hos miljöombuden skall diskuteras. Toaletter på öar är en viktig fråga. Undersöker underhållsfria toaletter som ej kräver elektricitet. Intressant, ge MiK info så sprider vi den.
Västerbottens BF, Michael Eriksson Ny som miljöombud. VBF skall ha Båtdag i mars där strukturen för verksamheten skall dras upp. Förbundet har många små klubbar och stora avstånd. Michael är aktiv i andra föreningar och gör den spontana bedömningen att båtfolket har bra miljömedvetenhet. En klubb som sorterar och transporterar får tömma gratis i kommunens avfallskärl enligt en separat uppgörelse. Tömning av båttoatank är den viktigaste frågan. Förbundet har fått bidrag från Sollefteå kommun för att tillsammans med Kustbevakningen bygga en tömningsstation.
Värmlands BF, Jan-Olof Hallstensson Närmast i tid, Båtdag 23 mars och Miljöträff 6 april med inbjudna från grannförbunden, Karlstads kommun och från MiK. En ny mer skyddad farled är under projektering. En vattendom förbereds där b la alla berörda klubbar dokumenterar nuläget.
Skånes BF, Hans-Erik Hansson Hamn och Miljö hänger samman. Samarbete med kommuner är viktigare än att fastställa gränssnitt. Vindkraft är den mest brännande frågan. Förbundet har skrivit till Länsstyrelsen och klagat på utebliven information och samråd om de 60 vindkraftverk som planeras utanför Barsebäck. Danmark har 6000 vindkraftverk som kostar danska staten 4 miljarder i bidrag årligen. Muddring, Bjarne Nilsson Underhållsarbete i hamnar och leder är strängt bevakade. Muddring kräver vattendom. Massorna från muddring kan kosta klubben/båtägaren stora pengar. Återställa djup, rensning, är ett anmälningsärende.
Sommens Sjöråd, Bengt-Göran Joelsson Tranås kommun placerar ut miljöststationer med plastbehållare. Miljöplan skall, i samarbete med Tranås kommun, upprättas med det snaraste. Båtfolket tar med sig avfallet från båtfärden hem.
Roslagens BF, Lennart Lundmark Förbundet har många små bryggföreningar. Det är svårt att få/hitta mijlöombud. Båtdag 23 mars, tre kommuner och Sören Norrby är inbjudna. Miljödag planeras. Avfallsfrågan är den tyngsta. Miljöstation: vem skall sortera, vem skall tömma, vem skall städa?
Bottenvikens BF, Sten Olsson Förbundet har inget miljöombud, men hälften av klubbarna har. Ny båthamn och en kanal planeras i Piteå. Miljöträff med kommunen är planerad. 60 vindkraftverk planeras, men det finns ingen opinion mot! Avfallshanteringen är den viktigaste frågan.
Östergötlands BF, Harald Mårtensson ÖBF har två ledamöter som jobbar med miljöfrågor. Ett naturreservat har tillkommit inom förbundets verksamhetsområde. Förbundet inventerar klubbarnas miljöstatus. ÖBF är medlem i Vätternvårdsförbundet.
SBU-MiK Sören Norrby: SBU är medlem i Svealands Vattenvårdsförening och där har vi en styrelsepost som upprätthålls av Sören.
Lidingö BF, Hasse Karlberg H K är ny i sammanhanget. Intresset och engagemanget för miljöfrågor är lågt. Att få båtägarna miljömedvetna är en mycket angelägen fråga. Hantering av avfall känns som den svåraste frågan.
Gotlands Seglarförbund, Göran Storm Fem små klubbar är anslutna till förbundet, fyra ligger i anslutning till kommunens hamnar . Avfall i klubbens regi gick ej, nu tar alla med sig hem. Största frågan är vindkraft, alla är negativa. Kommunen har ingen plan för utbyggnaden av vindkraften.
SMBF, Kjell Thorngren SMBF har utfört ett enormt miljöarbete och har varit pionjärer inom många båtlivsfrågor. Inom Stockholmsområdet finns 3-400 000 båtlivsaktiva. 26 kommuner berör SMBF som har 263 klubbar som alla har miljöombud. Förbundet har 44 000 medlemmar som har 19 000 motorbåtar och 12 000 segelbåtar Några axplock ur Kjells lista; Han rosar samarbetet med kommunerna. Viggbyholmskonferensen skall upprepas en tredje gång, andra blev övertecknad. Regelbundna ordförandekonferenser, alla beslut och tips läggs ut på hemsidan. Alla kommittéansvariga detaljerad målsättning. Viktigaste frågan är avfall. I SMBF:s kalender finns många tips. Läs den!
Sammanfattning av grupparbetena
1 Alkylatbensin1.1 Prioritera gamla 2-taktare och andra 2 och 4-taktare där alkylatbensinen gör största nyttan. 1.2 a) vid sjömack b) sjönära traditionell mack med gamla munstycken. c) traditionell mack med gamla munstycken. Ingen ny organisation.
Kommentar: se över lagen om transport av brandfarlig vara i separat tank på allmän väg. Om proppen går igenom vidtar ett omfattande informationsarbete av SPI, SweBoat, SBU m fl och här kan/ bör Båtliv utnyttjas. Det kan bli en tuff uppgift att förmå ägare till 2-taktsmotorer att byta bränsle. Vi skall bidra till att öka efterfrågan biologiskt av nedbrytbar olja ochalkylatbensin. Samarbeta med SweBoat Deras vinst – snabbare utfasning av gamla 2-taktare SBU:s ” -- tydlig miljöprofilSBU:s insatser kan finansieras av marknadsaktiva som på sikt är vinnarna.
2 Avfall från fritidsbåtar
2.1 2 kommuner kontaktat 5 klubbar som de för dialog med Miljöstationerna utnyttjas av icke båtägare. Båtklubbarna bör samordna kommunkontakterna. 2.2 Betrakta båtägarna som gängse kommuninnevånare d v s ”gratis” hämtning av källsorterat hushållsavfall.
Väg---Mål. ¤ Incitament till förbättrad MO-rekrytering ¤ Bekräftelse genom konkreta resultat ¤ Varaktigt nätverk med konsumenter Genom 1. SBU/MiK utarbetar ett kontaktpaket med faktainnehåll enligt SJÖFS 2001:13 och mjuka relationsfrågor för klubbarnas KO 2. FörbundsMO distribuerar/informerar genom träffar med klubbMO 3. Förbunds- och klubbMO upprättar planer för kommunkontakter 4. Konsoliderar nätverket och håller det uppdaterat
3 Vindkraft3.1 Vindkraft planeras inom många kommuner 3.2 Ett förbund är remissinstans Ett förbund har klagat hos kommunen över att inte få ta del av planerna. Se Miljöbalken. Utvecklingen av vindkraften bevakas av Lassi Fordell MiK.
4 BåtbottenfärgerLäget: Bottenfärger innehållande koppar och irgarol är förbjudna i Östersjön och i insjöarna men har dispens till 2006 på västkusten Ska hända: I avvaktan på att det kommer fram en fungerande behandlingsmetod bör bottenfärg med känt beväxningsskydd få användas. SBU/MiK göra: Kontakta samarbetsorganisation för färgproducenter och begär att en ny kopparhaltig färg tas fram för förnyad prövning av KEMI |