Minnesanteckningar från miljökonferensen 2003 på
båtutställningen i Älvsjö den 8-9 mars.

 

Deltagare: 25 personer från 16 båtförbund, samt gäster från SjöV. och HSR. Se deltagarlista.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Harald Mårtensson, ordförande i SBU:s miljökommitté hälsade alla välkomna, speciellt Anders och Kristina Wissler, samt Jan-Erik Fogström från HSR. Harald framhöll att årets konferens präglas av arbetet med avfallshanteringen i hamnar, vilket är en följd av de nya bestämmelser som började träda i kraft under hösten 2002. Arbetet sker i nära samarbete med HSR och SjöV. Temat på dessa regionala konferenser är ”Ren och säker hamn”.

* Jan-Erik Fogström, marinbiolog och utbildningsansvarig på Håll Sverige Rent, gav på ett mycket trevligt och levande sätt bakgrunden till det starka miljöintresse som idag finns över hela världen. Information, insikt, kunskap ger ett ökat miljöintresse
Genom att använda deltagarna i konferensen som levande objekt kunde han konstatera vilka frågor som ansågs viktigast i SBU:s miljöarbete.

1. Avgaser, bränsle och buller    9 personer

2. Antifouling och kemikalier    7 -”-

3. Avfall och latrin                   6 -”-

4. Slitage på natur och miljö      0 -”-

Motiven för hur man valt ämne var mycket baserat på personliga erfarenheter och var i Sverige man bodde och eller åkte båt.

* ”Ren och säker hamn” är förslag till en kampanj som presenterades av Lassi Fordell. Idén är att kampanjen genomförs av SBU:s regionala BF i samarbete med Håll Sverige Rent och Sjöfartsverket och stöttade av SBU:s miljökommitté. Bakgrunden till kampanjen är nya skärpta bestämmelser för avfallshanteringen i hamnar, information om Blå Flagg, samt minimera riskerna för miljö- och säkerhetsstörningar i fritidsbåthamnar. Vid en förfrågan visade det sig att det fanns intresse för totalt 15 regionala konferenser under detta år. Ett förslag till konferensprogram gicks igenom vid grupparbetet och bilägges dessa anteckningar, bilaga 2. Det kommer också att tillsammans med

OH-bilder och broschyrer att skickas till samtliga BF. Lassi informerade också om de bidragbestämmelser som Mik fastställt för de BF som arrangerar konferenser. 2.000 kr per konferens och 200 kr per deltagare, dock högst 5.000 kr totalt. Konferensen skall vara minst 1 dag eller 2-3 vardagkvällar.

* Efter lunch vidtog grupparbeten i fyra grupper, där frågorna var:

1.                  Lista miljöproblemen i din hamn och om Ni löst dem. . . Hur Ni gjorde.
2.                  Skissa eller gör en avfallshanteringsplan ?

3.                  Vad innebär begreppet en ”säker hamn” ?
4.                  Hur får vi efterfrågan och fart på användandet av alkylatbensin?
Svaren på grupparbetena redovisas i bilaga nedan

* Jan Sundberg
från Västkustens BF och SBU:s miljökommitté redovisade nuvarande regler för antifouling, samt de problem som uppstått när båtägare på Västkusten använt de godkända färgerna. Han redogjorde också för de alternativ till antifouling som myndigheterna påstår finns, men som SBU och båtägarna hävdar inte fungerar i praktiken. Vidare informerade Jan om att Kemikalieinspektionen låtit göra en utvärdering av antifoulingarbetet, men att man idag inte var beredd att lätta på några regler. Sveriges nuvarande regler beror i hög grad på en överambitiös myndighet och vårt geografiska läge med söt- bräckt- och saltvatten.

* Henrik Alsén från Håll Sverige Rent informerade om kampanjen Blå Flagg som nu mera består av två kampanjer, dels en för hamnar, dels en för båtägare. Broschyrer om dessa kampanjer delades ut.

 

Ingarö 2003.03.24 vid pennan

Staffan Högardh

Redovisning av grupparbeten vid miljökonferensen 2003-04-07

 

 

Fråga 1.       Lista miljöproblemen i din hamn och om Ni löst dem. . . Hur?

 

                    - Kommunen eller entreprenören vill ha betalt för att hämta avfall. Borde kunna

 tömmas fritt samtidigt med att man tömmer kommunens egna miljöstationer.
- Svårt med källsorteringen, ”allt” hamnar i samma container. . .
- Små klubbar har tagit bort allt vad miljöstation säger. Varje båtägare får själva lämna sitt avfall hemma eller på kommunens miljöstation.

                    - På Lidingö har flera klubbar köpt in en bra oljesug som medlemmarna får låna.
                    - Placering av eventuell toatanksug kan vara ett problem. Bör placeras där det
                      redan finns avlopp och så att det inte blir svårt med förtöjningen, köer vid
                     tömning.

 

Fråga 2.             Skissa eller gör en avfallshanteringsplan

                          

                           Här fanns inga egna svar utan grupperna hänvisade till SjöV:s broschyr
                          "Sjöspecial"
                           och Söråkers lämnade exempel.

 

 

Fråga 3.             Vad innebär begreppet en ”säker hamn” ?

 

                        Försäkringar                    Livräddningsutrustning     Uppställningsutrustning

                        Förtöjningar                            Båtplatsägare                      Brandutrustning

                                                                          Båtgäster

                       Elsäkerhet                               Landgäster                         Besiktigade kranar

                                                                        Hantverkare

                       Kontrollerad slip                    Egna ”arbetare”                   Utryckningsplats

 

                       Vakthållning                          ”Farligt område”             Utbildade ansvariga

 

 

Fråga 4.             Hur får vi fart på efterfrågan och användandet av alkylatbensin ?

- Propagera på SBU:s alla kontaktytor för att börja använda alkylatbensin och    miljöanpassad olja i våra utombordare.
– Fråga efter alkylatbensin nästa gång Du skall tanka din snurra eller gräsklippare.
– Tag upp frågan vid varje klubbmöte eller BF:s möte, dela ut broschyren
– Sören Norrby skriver artikel i Båtliv, skriv egna insändare i lokaltidningar.
– Priset böra inte vara mer än 50-75 öre mer per liter