RAPPORT FRÅN MILJÖKONFERENSEN 2004 

Minnesanteckningar från SBU:s miljökonferens den 6 - 7 mars 2004 på SAS Radisson - Båtmässan i Älvsjö.

Närvarande: 24 delegater, miljökommitténs ledamöter och under den öppna delen på söndagen var också Naturvårdsverket, Sjöfartsverket, Båtbranschen, Petroliuminstitutet och Naturskyddsföreningen. 

Konferensen inleddes med en redovisning från de förbund som genomfört en eller flera konferenser med temat "Ren och säker hamn". Rapporterna var i allmänhet goda. Noterbart är att intresset för säkerhet är lika stort eller större som för miljö. I Hudiksvall har kommunen fått "tuppjuck" och försöker införa en tillsynsavgift på 1.200:- kr per hamn. Protesterna är starka och Kristina Carlstedt föreslår att man omedelbart överklagar. Flera förbund rapporterade att det var svårt att få med kommun, eftersom man träffades på helg. Man bör också vara ute i god tid, gärna flera månader i förväg, för att få med kommunalfolk. I Skåne var det flera hamnar som fått mycket bestämda åläggande eftersom man hanterade miljöfarligt avfall och BK jämfördes med kommersiell yrkesverksamhet.

Under denna punkt blev det också en allmän avrapportering från alla förbund, vilket var bra. Rapporterna var mycket varierande, "allt från inga problem alls" eller "ej prioriterad verksamhet". Till Skåne och Hälsingland där kommunerna ställer tuffa krav. Anmäldes att ytterligare 6 Båtförbund kommer att genomföra konferenser under våren 2004. Harald informerade om de bidragsregler som gäller för alla förbund som genomför en eller flera konferenser före sommaren 2004. Bidraget är på 2.000 kr i grundbidrag och 200 kr/deltagare, dock högst 5.000 kr / konferens. 

Kristina informerade om Kalmars kommuns inspektion av sina hamnar och de viktigaste delarna av inspektionsrapporten delades ut till deltagarna. 

Eftermiddagen ägnades åt grupparbete där de fyra huvudfrågorna var: 

1. Hur är samarbetet med kommunerna ?

Svaret på frågan är att det är knappt godkänt. På flera håll är det bra, men på förvånansvärt många platser är det inget samarbete, ofta baserat på att det saknas intresse från kommunens sida. I flera kommuner pekar man på bestämmelserna och ålägger BK att betala fastställda avgifter, istället för att känna tacksamhet över att BK samlat in avfall. Resultatet blir att BK slopar miljöstationer m.m. och uppmanar alla medlemmar att lämna avfallet i kommunens allmänna miljöstation.

2. Hur kan vi öka efterfrågan på alkylatbensin ?

Gör det tillgänglig i pump, förmå mackägaren att avsätta en pump till alkylatbensin. 

Annonsera 

Gör en lokal kampanj tillsammans med bensinbolaget, kommunen, BK, m.fl. 

Tryck upp en ordentlig och korrekt teknisk information så att man rår på okunskapen. 

Tag in information och en bra artikel i BÅTLIV. 

Sänk priset ytterligare 

3. Gör ett konferensprogram för "Ren och säker hamn"

Målgruppen för konferenserna är kommun- och BK:s-folk. Tidsåtgången är en heldag och deltagarantalet bör inte vara mer än 20.Frågorna kring olika avgifter bör också behandlas. I övrigt var arbetsgruppens förslag i stort identiskt med tidigare utsänt förslag. Till detta kan tilläggas att man borde pröva att köra 2-3 kvällar eller som SMBF nu kommer att pröva i form av en studiecirkel. Erfarenheten är också att man som konferensarrangör måste "tjata" för att få folk och komma, både kommun och BK:ar. Det är också viktigt med lång framförhållnuing för att nå kommunalfolket 

4. Hur förbättrar vi miljöpärmen ?

Det är nu över 10 år sedan de första miljöpärmarna utkom och sedan dess har miljöbalken antagits i Sverige och flera nya regler har fastställts. Många bra tips och råd lämnades till Mik. inför revideringen av miljöpärmen. Ett stort problem kvarstår dock, nämligen ekonomin.

5. Bränsle, olja, avgaser och buller.

På söndagen var det information med paneldiskussion angående rubricerade frågor. Medverkande var Mats Björsell, Naturvårdsverket, Anders Wissler, Sjöfartsverket, Björn Lagerkvist, Sweboat, Ebba Tamm, Petroliuminstitutet, Göran Ekström, I love Östersjön, Susanne Lagerbeck, Natur-skydds0föreningen. En kort sammanfattning av denna förmiddag var:

Det är alldeles för stor okunskap om vad som händer när avgaser från tvåtaktare kommer ned i vattnet. Det behövs mycket mer forskning. 

Att det är svårt att få igång försäljning av alkylatbensin. Dels beroende på att konsumenterna inte frågar efter alkylatbensin, vilket i sin tur gör att mackägarna inte beställer hem alkylat till pumpar. Dels beroende på att många mackar inte har utrymme för alkylatbensin i tankar/pumpar. Det är också en stor okunskap om alkylatbensinens effekter på olika motorer, en okunskap som ger osäkerhet, men som man genom information borde kunna minska. Se ovanstående redovisning från grupparbetet. 

Att det är minst lika viktigt att använda miljöanpassade oljor i tvåtaktare, som att använda alkylat. 

Att buller på sjön egentligen inte är något stort problem, men att de nya EU-reglerna medför praktiska problem för branschen när de skall göra proven och försöka uppfylla kraven. 

Övrigt 

Anders Wissler informerade om de lättnader som Helcom antagit rörande toalettinstallationer och utsläpp från fritidsbåtar. Vid upprättande av nationella eller regionala regler skall hänsyn tagas till:

Trafiksituationen i landets vatten och säsongens längd 

Utsläppens gödningseffekt 

Antalet båtar som undantas och båtarnas storlek 

Tekniska svårigheter att installera tank eller tömningsmöjlighet 

Installationskostnad i förhållande till båtens värde. 

Ett land som utnyttjar undantagen skall meddela Helcom hur undantagen är formulerade.

Vid pennan Staffan Högardh