En Östersjöbris som tilltar

Under årets båtmässa Allt för sjön har många dörrar öppnats för ett fruktsamt samarbete för Östersjöns miljö. Den årliga miljökonferensen och det pånyttfödda Miljötorget har förankrat många viktiga frågor om båtlivet och miljön hos myndigheter och besökare.

Landshövdingen i Stockholms län, Mats Hellström öppnade Svenska Båtunionens årliga miljökonferens. Även i år arrangerades konferensen inom ramarna för Baltic SeaBreeze, som drivs av Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Landshövdingen beskrev länsstyrelsernas roll i bevarandet av en rik natur med biologisk mångfald. Genom att bilda naturreservat skyddar man känslig och värdefull natur nu och för kommande generationer. Stockholms län kommer snart få sitt första marina reservat på Fifång, utanför Trosa. Landshövdingen beskrev även betydelsen av den bofasta befolkningen för en levande skärgård. Detta är grundförutsättningar för ett rikt båtliv, som i sin tur är viktig för sysselsättning och service i skärgården. Samarbete har stor betydelse för Östersjöns framtid och landshövdingen uttryckte stor tillfredställelse över den lyckade satsningen på Miljötorget.

Välbesökt Miljötorg på Allt för sjön

Miljötorget har gjorts möjligt genom ett samarbete med Allt för sjön och flera miljöorganisationer. Baltic SeaBreeze knyter samman flera av deltagarna; SBU, Länsstyrelsen i Stockholms län, Håll Sverige Rent och Naturvårdsverket. SBU är även partner i EU-projektet SkärgårdsMILJÖ, som också deltog. SkärgårdsMILJÖ drivs av Naturskyddsföreningen, där även Stockholms Stads Miljöförvaltning är partner. Miljötorget erbjöd svar på frågor om Östersjöns tillstånd, algblomning, regler för fiske och muddring. Allemansrätten, hur man ansluter en toalettank för tömning i sugstation eller hur gamla 2-taktsmotorer kan miljötrimmas var andra ämnen som presenterades.

Jan Govella, Jan-Erik Fogström och Anders Lundin

Näste talare på miljökonferensen var Per Nilsson, ordförande i Friluftsrådet, vars uppgift är att fördela statsbidrag till friluftsorganisationer. Dessa ska verka för allas tillgång och lust till ett rikt friluftsliv, ökad naturförståelse och friskare människor. 25 miljoner kronor ska fördelas inom områdena skola, forskning, kommuner samt nätverksbyggande projekt. Per Nilsson inbjöd SBU till vidare dialog om båtlivets betydelse i dessa frågor.

Avslutningsvis talade Gunn Persson från SMHI:s forskningsavdelning om framtida klimat-förändringar. En höjning av medeltemperaturen på 1,2ºC-5,8 ºC under de kommande 100 åren är att vänta. Med flera samspelande effekter beräknas havsnivån stiga mellan 1-9 dm, vilket kan innebära dramatiska förändringar i kustzonerna.

Oroande tankar om övergödning, utfiskning och klimatförändringar blandades med intressanta diskussioner. Förhoppningsvis kan detta leda till fördjupade samarbeten för en ökad miljöanpassning av båtlivet samt stöd för en levande Östersjö och skärgård.

  

  

Under den efterföljande interna delen presenterades följande:

  • 2005 startade EU-projektet Baltic SeaBreeze där SBU är samarbetspartner. En lägesrapport av projektets framsteg redovisades av Jessica Ångström, som jobbar med dessa frågor på SBU.
  • Maria Elfström, som gjort sitt examensarbete på Stockholms Stads Miljöförvaltning presenterade sina resultat från: Enkät- och markundersökning av fem båtuppläggningsplatser i Stockholm. Detta var delvis en uppföljning på en liknande undersökning som gjordes för tio år sedan. Resultaten pekar på att det har blivit bättre, med lägre halter av föroreningar i marken.
  • Inom ramarna för Baltic SeaBreeze har SBU deltagit i en pilotstudie av miljöanpassat båtupptag. Studien har genomförts på Vallda-Sandö under 2005. Genom att tvätta båten på en spolplatta med reningsanordning kan man minska utsläppen av båtbottenfärger och oljespill betydligt. En remissutgåva av rapporten har kommit och resultat och åtgärdsförslag diskuterades med landets miljöombud. Miljöombuden gav även uttryck för sina idéer i utvärderingen av konferensen. De flesta var kritiska till den avancerade reningstekniken, så som den har presenterats i remissen. Man tror det kommer att innebära alldeles för höga kostnader för de många mindre båtklubbar som finns, men att miljönyttan är självklar.
  • IVL Svenska Miljöinstitutet har påbörjat en utvärdering av miljöanpassade bränslen i båtmotorer. SBU deltar och en presentation av projektet gavs av projektledaren Olof Cerne, IVL. Bränslen som alkylatbensin, miljödiesel och E85 kommer testas ur miljösynpunkt och verkan i olika typer av båtmotorer. Förhoppningsvis kommer dessa resultat kunna presenteras på nästa års båtmässa.
  • Harald Mårtensson, ordförande i SBU:s miljökommitté presenterade förslag på hur man som miljöombud genomför en lyckad Ren & Säker hamn-träff. Tips för att väcka intresse bland klubbarna kan bl. a. vara att bjuda in politiker och tjänstemän från kommunerna (vilket inte alltid är så lätt). En hjälp kan vara att se över sina kontakter inom klubben. Man kan även bjuda in olika företag (säkerhetsutrustning) eller Sjöräddningssällskapet och Svenska Livräddningssällskapet. Länsstyrelsen sitter också på en oerhörd kunskap och information som rör båtlivet och miljön. Dessa lokala miljöträffar behöver inte vara stora, utan ska utformas i mindre skala, ev. i samband med andra träffar eller som en studiecirkel. På så sätt behöver det inte heller bli så dyrt.

  • De deltagande miljöombuden gjorde en rekognosering av miljömedvetenhet och miljöprofil bland olika utställare på mässan. Detta resulterade bl. a. i att Catharina Frisell, tekniskt ansvarig på International kom och berättade om vilka båtbottenfärger som är tillåtna i olika områden och vilket ansvar International har och inte har vad gäller negativ miljöpåverkan av båtbottenfärger. Bland rengöringsprodukter och liknande produkter för båtar skiner miljöanpassade alternativ med sin frånvaro. I vissa fall saknas t. o. m. innehållsförteckning. På motorsidan fanns varierande kunskap hos försäljarna om vilka alternativa bränslen som fungerar i de olika motorerna. Andra intressanta utställare var t. ex. en återförsäljare av sugtömningsanläggningar och en försäljare av automatiska trimmsystem, för att spara bränsle. På Innovationstorget Expo fanns information om framtida nanoteknik, som skulle kunna fungera som alternativ till båtbottenfärger.
  • Miljöombuden skulle också ge en rapport av miljöläget i förbunden. Av dessa kan man bl.a. utläsa att 12 förbund redan planerar en miljöträff under 2006.

Utvärderingen visar att alla var nöjda med konferensen som helhet. Flera bra förslag på förbättringar och intressanta synpunkter har noterats.

Jessica Ångström

Baltic SeaBreeze/Håll Sverige Rent

Harald Mårtensson

Ordförande i SBU:s miljökommitté