Rapport från SBU:s Ordförande konferensen 2 februari 2002, Rosenvik på Djurgården.

 

Undertecknad representerade förbundet i år eftersom ordf. Hans Wetterlind inte kunde närvara.

Konferensen samlade drygt trettiotalet deltagare från 21 förbund, Unionsstyrelse och Valnämnd.

På dagordningen fanns bl. a. följande: Båtförbundens ansvar och uppgifter, Obligatorisk båtförarutbildning, SBU:s IT-satsning, Tidningen Båtlivs ekonomi, Hamnars miljöfrågor samt Inför Båtriksdagen 2002.

 

Utöver det referat som Erik Bolin har skrivit och som fanns med i Båtliv 1/02, noterade jag följande:

 

Redovisning av en enkät om förbundens funktionärers åldersfördelning:

               8 av 27 förbund hade svarat. Av dessa var 11 funktionärer kvinnor och 84 män.

               Medelåldern är 57 år, yngst är 20 och äldst är 82.

               I Unionsstyrelsen är medelåldern 60.

Det behövs helt klart en föryngring!

 

Unionens klubbar har ökat medlemsantalet med drygt 2000 personer under förra året.

Sverige och Finland är de båttätaste länderna med ca. 7 personer / båt.

 

Frågan om obligatorisk båtförarutbildning diskuterades länge och ingående. Läget idag är att vi redan har krav på utbildning när det gäller båtar längre än 12 m och som är mer än 4 m breda. Även övriga länder i Norden har krav på kompetens, Danmark för planande båtar, Finland för båtar längre än 24 m och Norge för båtar längre än 17 m.
Frågan finns med på en av årets motioner till Båtriksdagen. Farhågor fördes fram att om inte vi inom båtlivet själva tar initiativet kommer myndigheterna att hitta på något och då kan vi inte lika lätt påverka utformningen till något bra. Det bör alltså bli ett ”frivilligt obligatorium
”.

Båtförsäkringskommittén informerade om att terroristattacken 11 september sätter sina spår även i utvecklingen av båtförsäkringspremierna. Detta eftersom försäkringsbolagen är återförsäkrade hos varandra och då det händer så har stora katastrofer drabbas alla. Andra faktorer som påverkar premierna negativt, är de stigande priserna på reservdelar vid haverier. Även ett par stora varvsbränder har kostat Sv. Sjö stora summor. Detta gör att premierna kommer att justeras uppåt.

Positiva utvecklingar finns också. I statistiken syns det tydligt att säkerhetsbesiktningen började 1984. De äldre båtarna har från att vare de minst lönsamma nu blivit en bra affär för försäkringsbolaget. Snabba båtar med inombordsmotorer har en lägre skadekostnad än de med utombordsmotorer. 75% av försäkringstagarna har förarintyg. Bara 3% av försäkringstagarna står för skadorna.

 

Tidningen Båtliv gick med förlust under förra året. Främst beroende på en vikande annonsmarknad. Problem har också funnits med ett tryckeri som gått i konkurs. Att minska till de ursprungliga 5 numren löser inte problemet, utan ger bara en liten besparing på papperskostnaden. Det kommer att finnas en Proposition till Båtriksdagen om en höjning av medlemsavgiften till Unionen för att säkerställa utgivningen av tidningen.

Man framhöll vikten av att prenumerationsregistret uppdateras regelbundet av klubbarna, så att aktuella medlemmar får sin tidning och framförallt att inte tidningen skickas till avlidna personer.

 

De nya föreskrifterna SJÖFS 2001:13 om mottagning av avfall från fritidsbåtar vållar bekymmer för en del klubbar med hamn. Den handbok, som vi är utlovade av myndigheterna och som ska förklara vad man menar med föreskriften, finns inte än. Det börjar bli bråttom att planera eventuella åtgärder eftersom föreskriften träder i kraft 1 oktober 2002. Frågan kommer att behandlas vid Miljökonferensen 9-10 mars.

Vindkraftsutbyggnaden utefter våra kuster diskuterades ingående. SBU bevakar frågan och kommer att uttala sig om i vilka områden det stör minst och försöka freda områden som är viktiga för båtlivet.

 

Utbildningen av klubbfunktionärer i de nya administrationsprogrammen kommer att stimuleras med ett bidrag på 200 kr / deltagare till Båtförbunden när de genomfört utbildningen.

 

Om Båtklubb önskar utträda ur Båtförbund ska beslutet om utträde beslutats på klubbens årsmöte. Annars finns risk att klubbens medlemmar inte blir informerade och medvetna om konsekvenserna av beslutet, vad det gäller tidning och försäkring

 

Ordf. Jan-Olof Ohlander efterlyste förslag på kandidater som förbunden ville premiera med lämpligt förtjänsttecken. Det var få förslag än så länge.

 

Juridiska kommittén är nu bildad och består av tre personer med P-G Traug som sammankallande. Alla frågor ska gå via förbunden till kansliet som kontaktar lämplig jurist. Det är framförallt rådgivning vid kontraktsskrivning som vi kan få, ingen advokathjälp vid tvister, det måste lösas på andra sätt.

 

SBU:s styrelse önskade att Båtförbunden skickade en kallelse även till dem när det är aktuellt att kalla till förbundets årsmöte i.

 

Årets motioner som lämnats inför Båtriksdagen delades ut. Unionsstyrelsen gick igenom dessa och fick nyttiga synpunkter från förbundsordförandena inför den vidare behandlingen inom styrelsen.

 

 

 

Anteckningar förda av: Harald Mårtensson v. ordf.