Från ÖBF
representerade:
För er som inte
fick denna information på förbundsrådet 98-11-14 kommer här en kort rapport om
det viktigaste som diskuterades på Unionsrådet. Det hölls i anslutning till höstens
båtmässa i Älvsjö. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Båtförsäkring i Svenska Sjö
Förhandlingar att köpa administratören Svenska Sjö AB i Vaxholm pågår p.g.a. konkurrensverksamhet i bolaget.
Kommittens ordförande Lars von Malmborg redogjorde för avtalet mellan försäkringsgivaren Cox Lloyds och försäkringskomrnitte'n med SBU som 49% ägare i kominitte'n. Avtalet innehar också att SBU, Förbund och Klubbar har avtalat att endast arbeta tillsammans med dessa partner i bätförsäkri ngsfrågor.
I Norrland har försäkringsbolaget UAP dumpat priset på alla båtförsäkringar för att försöka slå ut Svenska Sjö Båtklubbarna har brutit mot avtalet och medverkat i marknadsföring av UAPs försäkring. Denna fråga diskuterades mycket och länge.
Grupparbete
(enligt bilaga) diskuterad fyra frågor,
2. Information/marknadsföring, den nya informationsskriften Svenska Sjörapporten fick beröm från alla håll,handboken skall var kvar, årliga försäkringskonferenser kommer att fortsätta likaså information om båtförsäkringen på unionsrad och båtriksdagar Annonsering i press kommer att fortsätta.
3. Villkor‑Premie hänger ihop, låga premier och "skapliga" villkor diskuterades, alla ville ha
“BRA VILLKOR och LÅG PREMIE“, ett förslag som är svårt att få. Förslag om dåliga villkor och låg premie diskuterades. Även olika förslag på bonus kom fram, “sjäivriskelimiriering” vid många skadefria år var ett förslag.
4. Besiktningskrav när båten fyllt 25 år, när är en båt 25 år? Gruppernas förslag var att båten skall besiktigas någon gång under det året den 'fyller" 25 år.
Grupparbete ang Båtklubbsförsäkringen (ordf Ewert Bergh)
Försäkringskontaktmännen ca 25 st delades två grupper som båda fick samma frågor. (se bilaga) Grupperna diskuterade möjligheten att försäkra klubbägda bryggor , villkoren har många undantag , prernien är hög och endast ett fatal klubbar har idag tilläggsförsäkring på bryggor. Komrnitte'n arbetar för att fa in stöld och brand försäkringen i grundförsäkringen utan premiehöjning.
Klubbägda båthallar skall idag brandsäkerhetsbesiktigas av räddningstjänsten varje år till ganska höga avgifter, Förslag på proffsbesiktning vart tredje år och där emellan besiktning av klubbens egna medlemmar skall läggas fram i förhandlingarna med Trygg-Hansa.
Något förslag på nya objekt som skall ingå i klubbförsäkringen korn inte fram den här gången.
Owe Edlund ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Malin Thyni deltog i ledar och ledarskapsutbildning som SBU-U arrangerade samtidigt med Unionsrådet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------- Harald Mårtensson
och Tore Nilson deltog i den övriga delen av Unionsrådet. Detta
började med en rapport
från Miljökommittén som består av 7 ledamöter med Lassie Fordell som
sammankallande. De aktuella frågorna har ju en längre tid varit bottenfärgerna,
toalettutsläppen, bränsle/avgasutsläppen och bullret. När det gäller bottenfärgerna
så har det nu när detta skrivs kommit ett beslut från Kemikalieinspektionen, se
bilaga. Toalettutsläppen är ju en skitsak som borde kunna lösas med sunt förnuft
och lite god vilja. Det är mycket viktigt att sopmajorna finns kvar och sköts,
då kan båttoaletten i många fall bli endast en nödtoalett! Om man ligger i en
fin vik ska man givetvis inte släppa ut något i vattnet. Har man inte hålltank,
så ta med en spade och gå iland, och använd en hundpåse till papperet, så kan
det läggas bland de andra soporna i soptunnan. Har man hålltank så tömmer man
den på fritt vatten.
|