Rapport från Unionsrådet 7-8 november 1998 i Stockholm.

 

Från ÖBF representerade:
                      Owe Edlund, Harald Mårtensson Tore Nilsson och Malin Thyni

 

 

För er som inte fick denna information på förbundsrådet 98-11-14 kommer här en kort rapport om det viktigaste som diskuterades på Unionsrådet. Det hölls i anslutning till höstens båtmässa i Älvsjö.

Owe Edlund deltog i en grupp som diskuterade försäkringsfrågor, se nedan

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Båtförsäkring i Svenska Sjö

 

Förhandlingar att köpa administratören Svenska Sjö AB i Vaxholm pågår p.g.a. konkurrensverksamhet i bolaget.

 

 

Kommittens ordförande Lars von Malmborg redogjorde för avtalet mellan försäkringsgivaren Cox Lloyds och försäkringskomrnitte'n med SBU som 49% ägare i kominitte'n. Avtalet innehar också att SBU, Förbund och Klubbar har avtalat att endast arbeta tillsammans med dessa partner i bätförsäkri ngsfrågor.

 

 

I Norrland har försäkringsbolaget UAP dumpat priset på alla båtförsäkringar för att försöka slå ut Svenska Sjö Båtklubbarna har brutit mot avtalet och medverkat i marknadsföring av UAPs försäkring. Denna fråga diskuterades mycket och länge.

 

Grupparbete (enligt bilaga) diskuterad fyra frågor,
1 Relationer mellan kontaktman i klubb , förbund och SBU.

 

 

2. Information/marknadsföring, den nya informationsskriften Svenska Sjörapporten fick beröm från alla håll,handboken skall var kvar, årliga försäkringskonferenser kommer att fortsätta likaså information om båtförsäkringen på unionsrad och båtriksdagar Annonsering i press kommer att fortsätta.

 

 

3. Villkor‑Premie hänger ihop, låga premier och "skapliga" villkor diskuterades, alla ville ha

 

“BRA VILLKOR och LÅG PREMIE“, ett förslag som är svårt att få. Förslag om dåliga villkor och låg premie diskuterades. Även olika förslag på bonus kom fram, “sjäivriskelimiriering” vid många skadefria år var ett förslag.

 

 

4. Besiktningskrav när båten fyllt 25 år, när är en båt 25 år? Gruppernas förslag var att båten skall besiktigas någon gång under det året den 'fyller" 25 år.

 

 

 

Grupparbete ang Båtklubbsförsäkringen (ordf Ewert Bergh)

 

Försäkringskontaktmännen ca 25 st delades två grupper som båda fick samma frågor. (se bilaga) Grupperna diskuterade möjligheten att försäkra klubbägda bryggor , villkoren har många undantag , prernien är hög och endast ett fatal klubbar har idag tilläggsförsäkring på bryggor. Komrnitte'n arbetar för att fa in stöld och brand försäkringen i grundförsäkringen utan premiehöjning.

 

Klubbägda båthallar skall idag brandsäkerhetsbesiktigas av räddningstjänsten varje år till ganska höga avgifter, Förslag på proffsbesiktning vart tredje år och där emellan besiktning av klubbens egna medlemmar skall läggas fram i förhandlingarna med Trygg-Hansa.

 

Något förslag på nya objekt som skall ingå i klubbförsäkringen korn inte fram den här gången.

 

Owe Edlund

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Malin Thyni deltog i ledar och ledarskapsutbildning som SBU-U arrangerade samtidigt med Unionsrådet.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Harald Mårtensson och Tore Nilson deltog i den övriga delen av Unionsrådet.

Detta började med en rapport från Miljökommittén som består av 7 ledamöter med Lassie Fordell som sammankallande. De aktuella frågorna har ju en längre tid varit bottenfärgerna, toalettutsläppen, bränsle/avgasutsläppen och bullret. När det gäller bottenfärgerna så har det nu när detta skrivs kommit ett beslut från Kemikalieinspektionen, se bilaga. Toalettutsläppen är ju en skitsak som borde kunna lösas med sunt förnuft och lite god vilja. Det är mycket viktigt att sopmajorna finns kvar och sköts, då kan båttoaletten i många fall bli endast en nödtoalett! Om man ligger i en fin vik ska man givetvis inte släppa ut något i vattnet. Har man inte hålltank, så ta med en spade och gå iland, och använd en hundpåse till papperet, så kan det läggas bland de andra soporna i soptunnan. Har man hålltank så tömmer man den på fritt vatten.

Ekonomi:
SBU har fått 3,5 milj. från Svenska Sjö, pengarna kommer från TryggHansas aktieutdelning, för några år sedan. Vid Båtriksdagen 99 tas beslut om hur pengarna ska användas.

-Nya Båtklubbspaketet presenterades:

Avtalet gäller fr.o.m. 99-01-01

-Gamla båtklubbskontot försvinner 98-12-31

-Intresserade måste ansluta till det nya.
OBS !!
Ta kontakt med banken om Ni har Båtklubbskonto!

-Kontot har en räntetrappa baserat på räntan “Bari“ (Okt 98 4,10%)

             < - 99 999:- “Bari“ - 2,10% (=2% okt -98)
100 000 - 299 999:- “Bari“ - 1,35% (=2,75% okt 98)
             300 000 - > “Bari“ -0,60% (=3,50% okt 98)

-Priset för nya Båtklubbspaketet är 400:-/år

-Telefonservice 06.00 – 24.00 via 020-nummer

-Möjlighet att sköta transaktioner över Internet

-Girokonto automatisk överföring mellan postgirokontot och kontot i Nya Båtklubbspaketet
Personlig bankman på FöreningsSparbankens kontor på Norra Bantorget i Stockholm 08-700 74 01

SBU-borgen

-Ansökan via Östergötlands Båtförbund till SBU som granskar och sänder vidare till banken

-Ränta med SBU-borgen “Baru“ (okt 98 4,25%)

“Baru“ +1,75% (= 6% Okt 98)

 

 

Det aviserades en höjning av SBU-avgiften år 2000

 


 

 

Ett antal framtidsfrågor diskuterades:

Har vi rätt organisationsform? Ska vi ha 27 Båtförbund eller ska vi ha 8 regioner istället?

Ska vi ha en gemensam avgift för alla Båtförbunden

Ska vi byta namn, så att SBU ingår i förbundens namn? “SBU syd“, “SBU ost“ etc.

Informationsteknik (IT):

Ny datorutrustning på kansliet har nu inköpts vilket medför möjlighet till:

E-post till kanslipersonalen: förnamn@batunionen.com

SBU hemsida klar före BRD 99

Nytt prenumerationsregister i drift 27/11 98

 

Tidningen Båtliv

Det blir 6 nummer under 1999

Det kostar 1/2 miljon per nummer i produktionskostnad.

Annonsfinansieringen är stor därför kostar den inte mycket för medlemmarna.

Av SBUs 26:- går 18:- till tidningen

8:- kvar till SBUs övr. verksamhet

SBU är en Främjande organisation, därför bör vi marknadsföra Båtlivsfrämjandet.

Dessutom den enda folkrörelsen som ökar sitt medlemsantal.

 

 

Lokalt aktivitetsstöd

Minst 3 deltagare 7-25 år

Statliga delen 12:- sammankomst 2:- per deltagare

Ska redovisas till båtförbundet

Redovisade aktiviteter visar att det bedrivs ungdomsaktivitet, detta ger centrala pengar till SBU.

 

 

Sjöfartsverket önskar separerade farleder färjor / fritidsbåtar

 

Ny elbroschyr på gång

SBUs valberedning vill ha förslag från förbunden

Nomineringen ska vara klar till ordf. konferensen 98-01-30

VHF

Tillståndsavg. kvar, abonnemangsavg. frivillig

VHF bäst ur säkerhetssynpunkt

 

Skånes Båtförbund blir 30-år nästa år, därför kommer Båtriksdagen att förläggas till Malmö 17-18 april 99




98-11-20 / Harald Mårtensson