Rapport från unionsrådet 11-12 nov 2000 (familjemedlemskapsgruppen)

 

Vid båtriksdagen i Malmö år 1999 beslöts att familjemedlemskap skulle införas från år 2001. Efter tidigare förslag från bl a ÖBF att ha ett enkelt och rakt system med en avgift per tidning beslöts följande vid rådet:

 

Regler för avgifter till SBU

 

Familjemedlem:

Alla individer vilka bor på samma adress är en familj

Alla i familjen ska finnas registrerade med namn i klubben

Rapport om antalet vuxna och juniorer (tom 18 år) per den 31/12 ska lämnas

Familj erlägger en avgift (31/26 kronor; enkel-/dubbelanslutning)

Ett exemplar av tidningen Båtliv per familj

 

Ungdomsmedlem:

Enskild junior max 18 år (i praktiken tillämpligt för ungdom vars föräldrar ej är medlemmar)

Ungdomsavgift 10 kronor

Ett ex av Båtliv

 

Enskild medlem:

Alla övriga

En avgift (31/26 kronor)

Ett ex av Båtliv                

 

Rösträtt

 

Samtliga medlemmar inklusive familjemedlemmar ska ingå i röstlängdsunderlaget för rösträtt inom SBU. Familjemedlemskapet har kunnat införas utan att ändra SBU:s stadgar. Formellt är det bara differentierade avgifter som införts. Det fanns egentligen även tidigare genom den speciella ungdoms­avgiften. Att redovisa så många medlemmar som möjligt vill man göra för att få stort statsbidrag. Men att införa medlemmar utan rösträtt skulle kunna strida mot stadgarna. Dessutom skulle det kunna uppfattas som bluffmedlemmar om inte alla hade rösträtt. Visst motstånd fanns mot att alla i en familj skulle ha rösträtt och det framfördes förslag om att bara huvudmannen i en familj skulle tas upp i röst­rättsunderlaget. Men i stort blir röstfördelningen procentuellt lika mellan förbunden som tidigare med det antagna beslutet.

 

 

Klubborganisation

 

Varje klubb beslutar helt självständigt om klubbens medlemsformer, avgifts- och rösträttsregler samt valbarhet. Differentierad rösträtt är laglig och förekommer så att t ex bara de som har båt i klubbens hamn får rösta i hamndriftsfrågor. Och i ett sådant fall är det logiskt att ha en röst per båt, dvs bara huvudmannen i en familj har rösträtt. Likaså kan ej myndiga ungdomars rösträtt begränsas till ung­domsverksamheten i klubben. Men har en klubb infört familjemedlemskap, som ingalunda är något tvång, så vore det konstigt att utesluta hustru och i varje fall myndiga barn från rösträtt inom klubben i allmänna frågor. Klubbarna kan ha ett brett spektrum av rösträttsregler. Men uppåt till SBU bör en enkel och lätt hanterbar regel gälla, vilket nu beslutats.

 

 

Rapporter

 

Rapport till förbundet om antalet medlemmar (inga namn) per den 31/12.

 

Rapport till förbundet om funktionärer efter föreningens årsmöte. Tips: Skriv ”vakant” på obesatta

poster. Annars står tidigare namn kvar.

 

Rapport till SBU om tidningsmottagare (namn och adress) vid ändringar. För varje klubb kan nu en

avstämning ske mellan antalet tidningar och antalet erlagda avgifter.

 

FRISAM

 

Ett samarbetsorgan för främjandeorganisationer med bl a SBU, SXK och Friluftsfrämjandet har bil­dats. Hittills har statsbidrag till dessa organisationer utdelats via Riksidrottsförbundet (RF) trots att dessa organisationer ej ingår i RF. I fortsättningen ska bidrag ges direkt från berört departement. Bidrag baseras på antal medlemmar och andel ungdomar. Det statliga bidraget till SBU för år 1999 var 748 tusen kronor. Om antalet medlemmar med familjemedlemskap växer till 200 000 från nuvarande ca 140 000 ökar bidraget väsentligt. Därför är det angeläget att rapportera även familjemedlemmar till SBU om klubben tillämpar familjemedlemskap. För klubben uppstår ingen extra kostnad för detta för­farande.

 

Dataprogram

 

Klubbprogram för medlemsregisterhantering finns nu men ska ändras för familjemedlemskap. Pro­grammet kräver MS Windows och Access och distribueras på diskett. Öppen kod som kan ändras av klubben om kunskap finns. Överföring direkt till SBU om tidningsmottagare kan göras. En hanterings­kostnad på 100-200 kronor kommer att tas ut. Ändringen för familjemedlemskap beräknas vara klar vid årsskiftet. Efter provdrift kan distribution påbörjas en bit in på 2001. En central utbildning för någon i förbunden planeras som stöd till klubbarna.

 

.

Olycksfallförsäkring

 

Den av RF tillhandahållna försäkringen för dubbelanslutna klubbar omfattar endast funktionärer. Dubbelanslutna klubbar med ungdomsverksamhet bör överväga att teckna en tilläggsförsäkring för sina medlem­mar. Alla medlemmar i föreningen måste anmälas. Försäkringen kostar 4 kronor per medlem och gäller för personskador inom klubbhamnsområde samt i av klubben anordnade aktiviteter. Många skolbarn är nu ej längre försäkrade av kommunen på sin fritid. Försäkringen tecknas hos FOLKSAM.

 

 

Tillägg efter styrelsemöte inom ÖBF 17 november 2000

 

ÖBF har beslutat att tillämpa samma principer som SBU för avgifter och rösträtt från kommande årsskifte med tillägget att ÖBF inte tar ut någon avgift för ungdomsmedlemmar utöver avgiften till SBU.

 

Olof Nirs

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Grupparbete från unionsråd 11 - 12 november år 2000

 

Rapport från grupparbete "tidningen Båtliv/IT"

Undertecknad och Anders Faresjö var uttagna att representera Östergötlands båtförbund i gruppen för tidningen Båtliv och IT-verksamhet. Mötet började med att Lasse Bengtsson från SBU informerade om tidning Båtlivs policy mm. Han berättade också om vilka förutsättningar som fanns samt hur tidningen finansieras. Att annonsörerna är viktiga kunder för tidningen är inte svårt att förstå. Även chefredaktören Lars-Åke Reeden informerade om hur hans arbete på redaktionen var uppbyggd. En ny medarbetare Erik Bohlin har rekryteras till tidningen. Erik ska ha hand om SBU sidorna och insändarspalterna "Mistluren". Sidorna kommer också att utökas. Diskuterades hur vi på förbunden skulle kunna göra tidningen bättre. Redaktionen hade även önskemål på att samtliga båtförbund ska utse en informatör. Informatören ska kunna ge Erik information vad som händer i förbunden och komma med förslag på saker som han ska skriv i tidningen. Östergötlands båtförbund hade också ett förslag på att den lokala informatören skulle kunna göra enklare reportage från anslutna båtklubbar som ska kunna presenteras i tidningen. Tidningen som även presenteras på en hemsida ska få en enklare adress www.batliv.com varvid den kommer att vara enklare att söka efter. Erik Bohlin kan ven nås på e-mail erik.bohlin@swpnet.se.

 

 

Patrik Lindqvist dataansvarig på SBU:s kansli informerade om datorer, IT och SBU:s hemsida mm. Patrik informerade om ett nytt medlemsregisterprogram för båtklubbar anslutna till SBU. Sören Haraldsson konstruktör av ett båtmedlemsregister visade upp och informerade om hur man kan använda det. Ett av hans register används redan av ett båtförbund. Registret bygger på Access dataprogram och håller reda på allt som en båtklubb kan tänka sig såsom utskick av medlemsavgifter, vilken båt typ medlemmen har mm. Det är också lätt att se vilken funktion den enskilde medlemmen har samt att det är lätt att ändra uppgifter i programmet. Registret har tagits fram speciellt för båtklubbar anslutna till förbund och SBU. Ännu kan inte dessa register integreras. Sören väntar bara på en beställning från SBU så kommer den saken också att ordnas. Patrik informerade om att man innan årsskiftet skulle prova programmet för några enstaka lokala båtklubbar innan programmet lanseras. Kostnaden för programmet för en lokal klubb skulle endast vara ca 100:- vad det kostar att distribuera programmet, d.v.s. kostnader för porto och diskett. Däremot kostar programmet för förbunden omkring 2.500:-.

 

Av Alexander Johansson

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Miljögruppens arbete vid Unionsrådet 11-12 nov. 2000.

Vi inledde med upprop och presentation av syftet med gruppens möte. Vilket kort kan beskrivas som en avkänning av förbundsombudens erfarenheter som ska ligga till grund för det fortsatta arbetet att tillsammans med Sjöfartsverket (SjV), utarbeta långsiktigt hållbara fritidsbåtsregler i Östersjöstrategins anda.
Anders Wissler från SjV presenterade sin syn på:
                           Östersjöstrategin och dess betydelse för båtlivet.

                           Genomförande i samråd med svenskt båtliv.

                           Samt en kort information om SjV. test av giftfria bottenfärger.

Sören Norrby gick igenom hur SBU nu kommer att agera, efter den tydliga signal från myndigheterna, om att de vill ha ett konstruktivt samarbete med båtorganisationerna. Om det gensvar som miljöenkäten fått och hur förbundsrapporterna ska arbetas fram. och ge underlag för det fortsatta arbetet.
Tidsplan i det korta perspektivet:
Att alla enkäter ska vara kansliet tillhanda före årsskiftet. För att sedan snarast börja bearbetas Detaljerade förbundsrapporter med ett kartlagt behov enligt utsänt diskussionsunderlag, ska vara sammanställda till miljökonferensen i mars 2001.


Sedan följde två presentationer av miljöprojekt som har initierats och drivs i resp. båtförbund.

                           Skeppsmask 2000 Sten Ekholm Västkustens BF, och
                           Havstulpan 2000 Lennart Hedman Sörmlandskustens BF

 

Det kommer separata rapporter från dessa projekt senare.

Guppindelning enl följande: gr 1, skärgårdsområden, gr. 2, öppen kust, gr 3, inlandsvatten.

 

De fem uppgifterna för grupparbetet var:

      1 Gör en översiktlig bedömning av hur övernattningsbara fritidsbåtar är utrustade med toaletter och hur dessa används. Diskutera intresset hos båtägare och klubbar att medverka till att komplettera med däcksförskruvning för tanktömning över däck i båtar som har hålltank utan denna möjlighet.


      2 Uppskatta efterfrågan på toaletter i land för övernattning och dagturer, behovet av upprustning och komplettering av befintlig service. Diskutera naturhamnar, klubbhholmar, gästhamnar, serviceställen och hemmahamnar.


      3 Kartlägg behov och lokalisering av toatömningsstationer. Diskutera finansiering och ansvar för byggande och drift


      4 Diskutera förbud mot tömning av toalettavfall i sjön med inriktning på geografiska skillnader, t ex olika delar av Båtsverige, inlandsvatten, strandnära områden, skärgårdar och öppet hav. Tidplan för förbud.


      5 Gör ett förslag till SBU-policy i dessa frågor.

 

Ett första utkast, som är en sammanfattningar gruppernas förslag, till Miljöpolicy från SBU, lyder:

 

Baserat på HELCOM och andra, nu och framtida gällande regelverk

- Skall SBU:s miljöarbete ske i samverkan med SSD och berörda myndigheter

- Målet är att implementera regelverket i en flexibel tidplan och på en samhälls- och kostnadseffektiv bas

 

- Samverkan skall syfta till att genom åtgärderna öka båtlivets motivation att underhålla regelverket och dess krav

 

SBU vill följa regelboken, men skall vara medförfattare! (egen kommentar/HM)

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Gruppernas enskilda svar följer som bilagor (avskrivet från handskrivna OH-blad)


Svar från grupp 1 (skärgård)                                                     bil 1

 

Fråga 1

                           Avgiftsfritt, stimulans, se enkät
                           -Tömmer iland och på sjön
                           -Båtägarna intresserade att tömma om möjlighet finns tekniskt och                             praktiskt

 

Fråga 2

                           Naturhamnar : se Finska modellen

                           Utöka antalet

                           Skärgårdsmajor finns Stockholms skärgård t o m                            Östergötlands skärgård,

                           Småland tunt

                           Blekinge, bygg ut enl. ovan

                           Klubbholmar: lika ovan

                           Gästhamnar, serviceställen: Skall vara kompletta inkl. toatömning,                            kommunala anslutningar mm

                           Hemmahamn: Krav sopmaja och toa

 

Fråga 3

                           Kommunalt ansvar för byggande och drift,

                           Täthet inom rekreationsområdet

                           Se också “Sörens lista“

                           Fler i mellan skärgården (Sth.)

 

Fråga 4

                           Mer information – bättre vatten

                           Ej förbud

                           Öppet vatten, OK (under gång)

 

Fråga 5

                           Båt med toalett ska ha tank
                           All om-/ny- bör ha däcksförskruvning

                           Gamla anläggningar kompletteras snarast

                           Sopmajor och toasugar ska vara i skick som lockar
                           till besök / användning

                           Anläggningarna ska vara samhällsfinansierade

                           (bidrar till sysselsättningen i skärgården)

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 


Svar från grupp 2 (öppen kust)                                                                    bil 2

 

Fråga 1

                           - ca 1 milj. flytetyg

                           - 2% försäkringsvärde ≥ 150 kkr

                           –> min. 20 000 övernattningsbara (lokal undersökning västkust)

                           –> max 100 000 övernattningsbara

                           antag 5-10 % Porta Potti, resterande båtar med pumptoalett alt inkl                            hålltank (fördelning 50/50)

                           Pris på tank + tömning ca 10. kkr X 45 000 båtar = 450 milj. SEK

                           Pris på tömning ca 5 kkr X 45 000 båtar = 225 000 milj. SEK

                           - lågt utnyttjande ( toabesök i hamn 75-80%)

                           - obekvämt att utnyttja ombord- jämförelsevis

                           - risk för stopp medför restriktivt användande

SBU medverkan till utveckling av std-kit och upphandling i större antal för att få ner priset och minska risk för felmontering

 

Fråga 2

Antag att det finns 500 hamntoaletter och att 50 % behöver upprustning med ca 50 % av nybyggnadsvärdet (1 milj. SEK)

                           –> 500 X 50/100 X ,5 = 125 milj. investering

                           Antag 1 500 bajamajor och att 1/3 behöver driftsbidrag årligen

                           Driftskostnad 15 000 / år (Kungälv / Sten)

                           1 500/3 X 15 kkr = 5 milj SEK / år.

 

Fråga 3

                           Mobila lösningar för att sprida tömningsinsatsen över hela veckan

                           (utan ombordbesättning)

                           -Utbyggnad av hamnarnas eget avlopp
                           -Sjömackar och andra naturliga stopp skall erbjuda toatömn.
                           -Teknikutveckla för att reducera vattendelen i hålltanken

                           -OBS urin / kväve största boven men kanske lättast att samla utan extra spol.

                           -Finansiering av kommunen med samarbete regering LIP / EU / andra fonder

 

Fråga 4

                           Inga förbud – men upplysning ger motiverade aktörer

                           Turordning:

                           - Kanal- och inlandsvaten / friskvattentäkt
                           -Strömsvaga vatten, innerskärgården

                           - ?

                           - ? (kanske krav från grannländerna om samverkan)

                           - Västkust- och andra strömmande vatten.

 

Fråga 5

- Landbaserade toainstallationer i huvudsak är mer kostnadseffektiva än ombord / toatöm
Båtfolkets redan goda toa-vanor skall förstärkas med bekväma hamninstallationer
( OBS slitaget oftast av andra hamn- besökare bad, restaurang, bussresor etc)

                           - Finansiering i samverkan med kommun

-I princip är alla båtägare betalande på fasta bostadsorter och service- kravet vid båtresa är utbytbart mot det som lokalbet. i hemmakommunen

- Komplettera med starka stimulanser för ombyggnad i båt (egenfinnansieras)

- Vi gemensamt ( SBU / SjV) vet för lite – ett gemensamt ansvar att finna svar och göra bra inventeringar som förstärker motivationen hos båtägaren / -nyttjaren

                      - Studera Finland ex.vis. kolla teknik och logostik
                     - Ta fram nya basfakta kring båtlivets miljöbelastning 140 000 att fråga

-Teknikupphandling / -upphandling för mera kompakta / kostnadseffektiva lösningar

                     -Ny stor marknad i Norden

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


Svar från grupp 3 (inlandsvatten)                                                                                            bil 3

 

Fråga 1

 

                  a       Mindre båtar har Porta Potti

                           I dagtursbåtar är behovet av toalett liten. Används kortare tider Max 1-2 h.

 

                  b      Större båtar i större sjöar har oftast fast installation

 

                           Användning nu:

                  c       Porta Potti töms iland i utslagsvask

                           Fast installation pumpas i sjön

 

                  d      Intresset för ombyggnad till tömning över däck ökar.

                           Slutdatum ger skjuts.

                           Mottagningsmöjlighet nödvändigt innan ombyggnad sker.

                           Alternativ till ombyggnad –> Porta Potti

 

Fråga 2

                  a       Gästhamn: Full service inkl. sugstation (gäller större gästh.)

                  b      Naturhamn: Projekt Vänerstrand har rådfrågat båtklubbar i n. Vänern. Behovet klarlagt och ska verkställas. I Dalsland har Kanadensisk metod för iordningställande av toastation helt enligt det biologiska kretsloppet byggts. Kostnad 25 000:- / anläggning. EU-bidrag har delvis täckt projektets kostnader. Tillsynsmän kollar att anläggningen sköts och att turister sköter sig

                  c       Hemmahamn: Sopmaja, miljöstation, toa

 

Fråga 3          Finansiering – Behov.

                  1       Behovsinventering verkställs i de olika båtföbunden

                  2      Prioritering görs, med utgångspunkt från

                           a                         frekvens av båtar mm i området

                           b                         tillgång på kommunalt avlopp

                           c                          angelägna områden:

                                                       1 insjövatten, 2 skärgårdsområden, 3 inre vatten

                  3      Konkreta platser platser utpekas i BF:s område

          Finansiering: De platser som prioriterats enligt punkt 2 :a-c finansieras av kommunen (med support av Sj.V, som vet vilka platser som bör prioriteras.

                           Kommunen står för:

                  a       inköp av utrustning

                  b      installation

                  c       anslutnings avg.

                           Båtklubb står för:

                           Underhåll, drift, tillsyn

                           OBS Avgiftsfri användning

 

Kommentarer under fråga 3:

Dalarna: Sugstationer ej nödvändiga i området. Tillgång till utslagsvaskar för Porta Potti viktig

Mälaren: Sugstation bör finnas i alla större gästhamnar. Finns nu i Västerås och snart i Köping.

Hjälmaren: Finns i Örebro. Fler byggs när förbud träder i kraft.

Vänern: Fåtal sugstationer. Finns i Sjötorp, Kolstad, Kristinehamn, Skoghall, samt några utefter Dalsl. Kanal + Vänersborg.

Ex. på behov: Spiken i Lidköpings kommun, Lidköpings stad, Mariestad, Otterbäcken, Sunnanå.

Dalsl. Kanal i Bengtsfors, Lennartsfors, Årjäng, Ed.

 

Fråga 4

                  Förbud mot tömning i sjön:

                  a       insjöar (stora som små)      

                  b      skärgårdsområden

                  c       inre vatten

Obs att väldigt många insjöar är dricksvattentäkter.

Mindre viktiga områden: Ytterskärgårdarnas yttersta områden, öppet hav.

Tidsplan: Varierande. Behöver stramas åt i insjövatten, t.ex. år 2005.

                 


Övriga frågor som diskuterades:

 

·      Behov att söka pengar ( t.ex. LIP-pengar i kommuner) borde kunna samordnas i BF.

·      Inventering och upprättande av lista som anger var latrin kan komposteras.

·      Går all miljö-information till klubbarna via miljöombuden i BF?

Tankningsstationer med sedelautomatik förbjudet i båthamnar, åtminstone på bryggor och nära vattnet. Enligt Bjarne i Västerås. Stämmer det?

 

Fråga 5

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Deltagare i miljögruppen

 

 

Grupp 1 Skärgårdsområden:

 

Ronny Rydman                                                             Blekinge BF
Kjell Thorngren                                                             Saltsjön-Mälarens BF
Bertil Wiberg                                                                 Smålands BF
Lennart Hedman                                                            Sörmlandskustens BF / MIK
Harald Mårtensson                                                         Östergötlands BF / MIK

 

Grupp 2 Öppen kust:

 

Christer Modd                                                               Hälsinglands BF
Bjarne Nilsson                                                              Skånes BF / MIK
Rolf Leuk-Emden                                                         Västerbottens BF
Sten Ekholm                                                                 Västkustens BF

 

 

Grupp 3 Insjövatten:

Owe Nilsson                                                              Dalarnas BF
Bo Gustavsson                                                           Hjälmarens BF
Bjarne Genberg                                                          Mälarens BF
Kurt Johannesson                                                       Vänerns V-Dalslands Kanals BF
Jan-Olof Hallstensson                                                 Värmlands BF
Kenneth Holgersson                                                   Östra Vänerns BF

 

 

Resurspersoner:

 

Anders Wissler                                                               Sjöfartsverket

Sören Norrby                                                                  MIK / SBU:s kansli