Unionsråd med viktiga frågor

 

Analys och granskning var ledord vid det traditionella höstmötet med representanter för Svenska Båtunionens regionala förbund nyligen. På programmet stod flera intressanta och för SBU: s framtid viktiga ämnen. Sålunda presenterades resultatet av en omfattande läsarundersökning kring Båtliv. I grupparbeten granskades den av Sjöfartsverket till regeringen överlämnade Båtregisterutredningen samt en av SBU: s Framtidsgrupp redovisad undersökning av unionens inre och yttre arbetsformer. Problemet med på båtklubbarnas områden övergivna båtar gavs också en värdefull belysning.

 

Läsarundersökningen

 

Drygt 800 läsare av tidningen Båtliv har fått tillfälle att redovisa sina intryck av tidningen i en femsidig undersökning utförd av TEMO på beställning av unionsstyrelsen. Av dessa har 54 % svarat och klart redovisat att man uppskattar tidningens format och innehåll. I detaljer pekar resultatet på brister och på krav och önskemål om förbättringar som bör beaktas i fortsättningen.

 

Båtregisterutredningen

 

I slutet av januari i år fick Sjöfartsverket regeringens uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa ett fritidsbåtregister och i anslutning till detta också granska behovet av en obligatorisk ansvarförsäkring liksom behörighetskrav för båtförare Utredningens resultat föreligger nu och i Unionsrådets grupparbete uttalades stöd för utredningens förslag på flera punkter. Om ett register ska införas vill man dock inte ha ett statligt, men däremot gärna t.ex. ett i Stöldskyddsföreningens regi som ju redan finns och som sannolikt blir mycket billigare. Sjösportens Samarbetsdelegation har i särskilt yttrande också accepterat detta för båtar över sju meters längd eller snabbare än sju knop. Ansvarsförsäkring rekommenderas också även om många redan har sådan.

 

Framtidsgruppens ”internrevision”

 

Vid 2002 års unionsråd presenterade Framtidsgruppen tankar kring eventuella förändringar av Svenska Båtunionens yttre organisation, men fann inget gehör för stora förändringar av nuvarande koncept med båtklubben förankrad i regionalt förbund och förbunden sammanslutna i Unionen. Nu presenterades Framtidsgruppens granskning av inre organisation och redovisningen av grupparbetet kring denna formades till en allvarlig kritik av nuvarande arbetsformer. Man fann det allvarligt att stor otydlighet råder i fråga om au:s uppgift i förhållande till unionsstyrelsen liksom ledning av kansliets personal. Den på flera punkter omfattande kritiken resulterade i att arbetsutskottet och kansliet tillsammans före jul inför unionsstyrelsen ska redovisa åtgärder och förbättringar.

 

Problemet med ”vrak”

 

De juridiska aspekterna på problemet med mer eller mindre övergivna båtar på båtklubbarnas uppläggningsplatser belystes ganska ingående och kommer att bli föremål för en särskild artikel i ett kommande nummer av Båtliv.

 

Text: Erik Bohlin