Rapport från samrådsmöte "Sjöräddning Bråviken" 18 april 2001 på Arkö.

 

 

Mötet ägde rum på Sjöfartsverkets kursgård på Arkö. Kursgården har 36 rum med totalt 46 bäddar. Bland den kontinuerliga verksamheten återfinns tvåveckorskurser for sjöräddningspersonal och enveckorskurser för poliser. För de senare ingår träning i mörkerkörning.

 

Inledningsvis visade Janne Hult den navigationssimulator Sjöfartsverket anskaffat. Nu finns två kommandobryggor med filmdukar visande en begränsad 30‑gradersvy rakt fram över fören. En kommandobrygga efterliknar den på en lotsbåt och den andra en stridsbåt med vattenjetaggregat. Bägge båttyperna förutsattes utrustade med dubbla motorer. Alla öar, fyrar, märken, hus på land etc, har filmats inom sjökortsområdet och återgavs som båtföraren ser dem i verkligheten. Manövrering skedde med hjälp av mus med alla reglage som för motorhastighet, fram/back, roder etc. uppritade på en dataskärm. Även att beordra titt åt sidan (sidvy) skedde med musen. I praktiken var det svårt att sköta alla funktioner med musen och utöver reglagen även ändra vyåtergivningen med musen. Utöver manöverskärmen fanns en skärm med radarbild och en annan skärm med sjökort med alla fartyg inom området utmärkta. För att få så realistisk känsla som möjligt återges även motorljud och båtens rörelser i vågor och dyningar visas på filmduken. Genom att en del av båtens förparti också återges på skärmen ras ett verklighetstroget intryck. Farvatten I Sverige där digitaliserade sjökort finns är inlagda men även andra, t ex hamnen i Helsingfors. För övrig trafik fanns fasta program med trafikerande båtar. Från en central kunde alla körrum övervakas. Det var även möjligt att därifrån ta över styrning av andra båtar för att skapa oväntade situationer. Inträffade kollision mellan två fartyg återgavs även den på ett verklighetstroget sätt. Efter en kollision kunde ett av fartygen lyftas ut på fritt vatten och var därigenom snabbt reparerat. All körning lagrades för en utvärdering efteråt. Åttio procent av körtiden utnyttjas för att köra båt bättre och besöka vattenområden man inte besöker så ofta.

 

I ett nytt rum var nästan klart en 180‑graders filmduk och med riktiga fysiska reglage (ratt för roder och två motorreglage) och tryckknappar på en tablå för andra funktioner. De tidigare två körrummen ska byggas om så att rattstyrning kan ske men med symboliska motorreglage med tryckknappar. Hittills har investerats 3 miljoner i simulatorn. Det finns fyra andra navigationssimulatorer i Sverige; bl a på Sjöbefälsskolan.

 

Det har blivit trångt på Kärringberget i Göteborg där MRCC nu finns. En flytt till gamla KA4 eller till Arendal diskuteras och då med en total samling inkluderande även ARCC (flyg). En ev. flyttning ligger dock långt bort i tiden. Visst utbyte av personal mellan ARCC och MRCC sker nu så att praktik sker med 4 dagar per person hos den andra centralen trots initial misstänksamhet. MRCC är nu fullt bemannat med 17 personer i den operativa verksamheten, vilket ansågs möta behoven. ARCC är bemannat med 12 man.

 

Från I januari i år ingår trafikområde Bråviken i ett större område, Ostkustens trafikområde. Det sträcker sig från Landsort ned till Blekingegränsen och inkluderar Gotland.

 

I Bråvikenområdet skedde förra året 86 sjöräddningsinsatser. Av dessa svarade Sjöfartsverket för 21, SSRS för 34, kustbevakningen for 15, kommun/landsting for 7, militären för 4 och polisen för 9. De vanligaste larmorsakerna for båtar var 15 maskinhaveri, 14 grundstötningar och 9 saknade objekt. Av totalt 52 larm från båtar kom 49 från fritidsbåtar.

 

SSRS i Arkö har i samarbete med Norrköpings Segelsällskap nu skaffat pengar till en snabb ny båt. Det blir sannolikt en 10 meters båt. SSRS kommer att låna en svävare från England for att utvärdera nyttan av svävare.

 

Polisen i Östergötland har nu en enda kommunikationscentral placerad i Linköping. Den i Norrköping stängdes 25 mars. Polisbåten för Södermanland‑Östergötland kommer att vara ständigt ute från 7 maj till sista september.

 

Berga kommer ej att ingå i helikopterberedskapen på grund av ombyggnad under 1-2 år. Söderhamn och Visby blir orter med helikopter.

 

Beslöts att den 10 oktober genomföra en eftersökningsövning i mörker i Norrköpingsområdet. Tidigare rena larmövningar ger ej så stort utbyte.

 

Räddningsinsatser i norra Vättern ansvarar polisen i Örebro för. Problem har uppstått på grund av att fel resurser har satts in. Ska påtalas av SOS‑centralen i Östergötland genom personliga kontakter.

 

Fastställande av läge för mobiltelefoner utnyttjas lite i praktiken. Pejling kan ske men det är en omfattande apparat. Att fastställa vilken basstation som anropats är i praktiken svårt efter kontorstid. Dessutom har det hänt att en annan station än den geografiskt närmsta förmedlat samtalet.

 

På fråga till sjöpolisen om hur Schengenavtalet ska tolkas så menade de att pass måste medföras i fritidsbåtar för att man ska kunna styrka i vilket land man har medborgarskap. Av övriga svenska identitetshandlingar, t ex körkort, framgår inte detta.

 

Vid pennan: Olof Nirs