Rapport från samrådsgruppen "Sjöräddning Bråviken" 2002

 

Gruppen sammanträdde i Oxelösund den 17 april 2002. Deltagare var representanter för poiismyndighetema I Södermanland och Östergötland, räddningstjänsterna I Nyköping och Norrköping, SOS‑larm, Ostkustens marinkommando, SSRS, Kustbevakningen, MRCC (Marine Rescue Coordination Center i Göteborg), Sjöfartsverket och Östergötlands Båtförbund (Olof Nirs).

 

Ostkustens trafikområde omfattar nu Bråviken, Kalmarsund och Gotland. Oxelösund är basort. Där finns VTS, Vessel Traffic Service, som bland annat administrerar all lotsverksamhet inom området Behov av lots anropas till närmsta VHF‑station. Lokal radarövervakning från Oxelösund till ca 20 nautiska mil ost Gustaf Dalén. Det finns vissa kontrollpunkter där det är obligatoriskt med anmälan till VTS vid passage. Ett nytt grund farligt för stora båtar funnet söder om Gotland. Lotsning från (arid kommer. Redan nu sker lotsning i Tyskland (Hamburg‑Bremen) med hjälp av radar och VHF. Digitalt system på gång och försök startas 2003. Efter det formella mötet demonstrerades teknisk utrustning för VTS och visades några lotsbåtar.

 

Ett förslag blir klart i maj hur kommuner på ostkusten från Stockholm och söderut ska samordna sin beredskap för oljesanering.

 

Polisbåten I Nyköping som patrullerar Södermanland och Östergötland kommer ej att patrullera Östergötland under september eftersom polisen i Östergötland drar in sin bemanning på tre man efter den 31 augusti. Polisen I Nyköping bemannar den september månad ut och kommer vid larm även att hjälpa till i Östergötland.

 

Polisen har ett förslag till samarbetsavtal med kustbevakningen. Krav från polisen mot en mer målinriktad verksamhet. Problem med av båtligor stulna båtar. Ett tillslag skedde I höstas mot en liga med ett tiotal båtar och ett flertal motorer i en lada. Spaning mot andra ligor, vissa med öststatsanknytning, pågår. Administrativa problem för polisen då registren över stulna båtar förs länsvis och inget samordnat register finns. Frivilliga båtregistret är sökbart på Internet med behörighetskod. Polisen önskar bättre märkning av fritidsbåtar, både synlig och hemlig, så att man bättre kan identifiera stulna båtar där yttre kännetecken ändrats. Polisen avser att starta en kampanj och påverka båtdubbar. ÖBF:s representant såg positivt på detta och förutsåg ett välvilligt mottagande av kampanjen.

 

Ett ändrat utlarmningsförfarande hos MRCC har förorsakat en del synpunkter från SSRS­folk. Tanken bakom ändringen är att "inte väcka folk mitt i natten" om det inte är en överhängande fara och kanske en annan båt finns i närheten. SSRS‑besättningar vill dock rycka ut för att inte tappa kunskapen. Nu risk för att de bara (armas ut på hösten när poiisbatar och kustbevakning tunnas ut. Göran Johansson, SSRS Arkö, påpekade att även om SSRS larmas så kan man ju hålla kontakten med MRCC så att ett påbörjat larm avbrytes om hjälp inte behövs omedelbart. Påpekades att varken MRCC eller någon annan inte vinner något ekonomiskt på att inte (arma SSRS.

 

En jämförelse gjordes med deltidsbrandkårer och stora brandkårer med fast personal. Där händer det att dettidsbraridkåren inte engageras inom sitt område utan den centrala brandkåren tar uppdraget med avsikten att spara in ersättning till deltidsbrandkåren. Kritik har riktats mot detta då dellidsbrandkåren får för lite övning.

 

Kustbevakningen påpekade att det ibland förekommer brott som sjöfylla bakom ett haveri. Myndighetsbåt kan då tidigt behövas på platsen.

 

I Norrköping har tagits ett politiskt beslut att dykare ska finnas tillgängliga året om hos räddningstjänsten som tidigare. Kustbevakningen har en dykargrupp I Södertälje. Där finns även en mycket använd och användbar undervattenskamera. Används bland annat för sökning efter drunknade personer i samband med misstanke om brott.

 

Med anledning av information om en utbildningskväll I Åtvidabergs Båtklubb tillsammans med den lokala räddningstjänsten påpekade räddningstjänsten I Norrköping att räddningstjänsterna erhåller speciella medel från räddningsverket just för utbildning av ideella föreningar.

 

SSRS öppnar en ny station i Mönsterås. Visby erhåller en ny båt och den tidigare flyttas till Fårösund. De nya stora 20‑metersbåtama med vattenjetdrtft kan ej användas i issörja.

 

Att vid vistelse på sjön medföra något elddon så att man vid olyckshändelse kan göra upp eld på en ö för att värma sig och för att synas diskuterades. Ett tändstål rekommenderades. Fungerar även om det blivit blött och kostnaden är lag; runt några tior. Finns bland annat I friluftsbutiker.

 

Konstaterades att samverkan mellan olika räddningsenheter fungerar mycket bra nu. I slutet av september planeras en räddningsövning söder om Arkö med evakuering och eftersök, delvis I mörker. Konstaterades vidare att det nu händer rätt ofta att stora kryssningsfartyg trafikerar ostkustens farvatten. Ett haven med ett stort fartyg med 1000 personer och med behov av evakuering i hårt väder vid t ex fyren Gustaf Dalén vore ett mardrömsscenano med nuvarande resurser.

 

OLOF NIRS