Rapport från samrådsmöte "Sjöräddning Bråviken"

 

 

 

Samrådet hölls den 18 september 2002 på polishuset i Nyköping

 

Försvaret har lämnat Visby och Sundsvall med sina helikoptrar. Norrlandsflyg tar över och har avtal med sjöfartsverket. Längre utryckningstid än tidigare. Berga har kvar sin helikopter, en PUMA, i militär regi. Starttid 15 minuter emedan tjänstgörande besättning bor på förbandet. Läkare kan hämtas från Huddinge.

 

 

Enligt Nyköpingspolisen har det varit en stark reaktion bland skärgårdsboende att Östgötapolisen slutade med sin patrullering i skärgården redan med månaden augustis utgång. Nyköpingspolisen har i september deltagit i ett möte i Göteborg om polisbåtarnas framtid, bland annat om båtval. Östgötapolisen fanns ej representerad. Nuvarande leasingavtal med försvarsmakten upphör 2006.

 

 

Många falsklarm från nödradiosändare GMDSS, som lagstadgat ska finnas på stora fartyg. Kommunikation via satelliter och informationen tas ned i Bodö i Norge, som sedan vidarebefordrar uppgifterna på "papper. Position kan finnas med. Bland annat radiotester utlöser falsklarmen.

 

I Bråvikens sjöräddningsområde (från Tvären till Fyrudden) har hittills i år inträffat 33 sjöräddningsfall. För hela år 2001 var antalet fall 39. Under månaden juli inträffade 16 fall mot 9 under samma månad år 2001.

 

 

SSSR var kritiska till att man ej alltid blir larmad. Enligt SSSR är det bättre att alla enheter larmas men att man kanske återkallas eller får ligga stand-by om hjälpbehov uppkommer. SSRS Arkô får troligen en Stridsbåt enkel för leverans under våren 2003.

 

 

Under hösten blir det en eftersöksövning på dagtid någonstans mellan Arkö-Fyrudden. Under nästa år planeras en större evakueringsövning där deltagande från många enheter krävs.

 

Kommunikation kan vara problem. Kommunikation sker ibland via "brandradion" när många enheter deltar. Detta gör att MRCC åsidoställs. Ett annat kommunikationsproblem är språkförbistring. Alla kan inte engelska så bra och särskilt "öststatsengelska kan vara svår att förstå.

 

Önskvärt med mixad besättning på polisbåtar med polis, räddningstjänst och sjukvård. Läns- och kommunrevir sätter hinder för detta. I Nyköping finns ett gott samarbete mellan polis och kustbevakning. De åker med i varandras båtar. Justitiekanslern har satt stopp för att andra än myndighetspersoner får medfölja I polisbilar. Motsvarande gäller även polisbåtar.

 

 

Ett sjöräddningsfall med en 50 ketchriggad segelbåt byggd i betong som draggat på grund vid Ledskär norr om Oxelösund beskrevs. Vädret hade varit vackert under hela dagen men sent på em passerade en front med mycket kraftiga vindbyar. Den aktuella båten låg under segel och dessa skörades I stormbyarna, motorn startades men en skotlina lyckades trassla sig runt propelleraxeln. Återstod att nödankra. Till en början höll ankaret men med tilltagande sjögång började båten dragga och drev på ett grund som man hävdes över. KBV 287 var då på väg från Oxelösund för att undsätta båten och var nästan framme då den återigen stötte mot grund. Denna gång var det definitivt och ett stort hål slogs upp i botten. De två män som fanns ombord undsattes i allra sista ögonblicket innan båten sjönk. Ett parallellfall har inträffat på västkusten med en seglare från Holland. Båten sjönk och bara masterna stack upp över vattnet.

 

 

Båtstölderna har ökat. Nyköpingspolisen har under sommaren gripit en liga. Flest stölder åt Trosatrakten där dyrare båtar finns. Den nummermärkning EU har infört är kategorikodad varför ett helt påhittat nummer ej godtas. En del stulna båtar exporteras. En båt på trailer tagen vid Kappellskär. Larmtjänst har ett rikstäckande register över stulna båtar. Ärenden angående stulna båtar hanteras dock bäst med kontakt med polisen.

 

Norrköpings Räddningstjänst har nyligen genomfört en navigationskurs. Genomfördes med EU-Mål 3-pengar; vidareutbildning av räddningstjänstpersonal.

 

 

OLOF NIRS