Samrådsmöte "Sjöräddning Bråviken" 2003-04-29

 

Ledamöterna samlades i receptionen vid SOS‑alarm i Stockholm och visades till lokalerna 36 meter under jordytan av Mauno Hietanen. Under tiden kaffe och mackor intogs, höll han ett utförligt anförande om verksamheten vid SOS‑centralen. Bland intressanta uppgifter noterades:

 

* En fördröjning har lagts in efter det att siffrorna 112 slagits.

Kommer en fjärde siffra i följd inom fördröjningstiden så anropas ej 112.

Har minskat felringningar med 19 %.
* Nuläget är att 20 % har
kommit fel, 25 % är blindanrop, dvs, den uppringande lägger på. 15 % leder till anrop av ambulans eller brandkår, 20 % vidarekopplas till annan instans, 15 % hänvisas till annan instans och 5 % är osäkra samtal.
* Utbildning av operatörema läggs stor vikt vid. Vidareutbildning sker genom att samtal följs och gås igenom med operatören.
* Medlyssning av samtalen har införts på vissa ställen. Sörmlandskustens räddningstjänst hade erfarenhet att de kunde vara klädda och klara att fara när operatören gav larmet. Bland annat genom lokalkännedom kunde räddningstjänsten på plats snabbt dra slutsatser om vad som hänt och var. Samtalen är sekretessbelagda varför restriktivitet måste iakttagas.

 

Pollsbåtar

Hans Kovallek vid Nyköpingspolisen hade låtit meddela, att polisbåten dragits in fr. o m 2003-05-01 och att han denna dag transporterade den till Waxholm för avrustning och uppläggning enligt rikspolisstyrelsens beslut. Polisbåtar av typ Stridsbåt 90 har samtliga dragits in för uppläggning på varv. Kontrakten löper till och med 2005, varför det enda man spar in är driftskostnader. Hyran blir ju kvar. Bemanningen har bekostats via de lokala distriktens budgetar. Även Östergötlands polisbåt har dragits in men där har polisstyrelsens i Östergötland ändå beslutat att dra in bemanningen med hänvisning till att polismännen kunde göra fler insatser per dag i landbaserad tjänst. Protester har hörts från skärgårdsbefolkningen mot indragningen. Polisbåtarna har tills nu varit en viktig resurs i öräddningen, som nu decimeras. Polisbåtarna i Västerås och Blekinge blir kvar (de har ej Stridsbåt 90).

 

 

Sjuktransporter Benny Svensson, Sörmlandskustens räddningstjänst, rapporterade att landstinget Södermanland inte längre godkänner Sörmlandskustens Räddningstjänsts tre båtar för sjuktransporter. Trots detta har man blivit tvungen att använda en båt för sjuktransport. Inte heller lotsbåtarna i Oxelösund är godkända för sjuktransporter.

 

 

Helikopter

I Stockholms län finns en helikopter stationerad i Gustafsberg. Ett problem är att det är dimmigt ganska ofta där varför den ej kan rycka ut. Landstinget vill flytta den till annan plats. Fördelen med att ha helikoptern nära kusten är att de flesta utryckningama avser kusten. Sommartid finns två helikoptrar i Stockholm.

 

 

MRCC (Marine Rescue Coordination Center)

Kartprogram på dator finns nu i en nollversion. Kartan kan visas i olika lager så att ointressanta uppgifter kan tas bort för att få en mer lättöverskådlig bild. Det är avsikten att alla räddningsenheter ska ha transpondrar så man ser var de befinner sig på kartan Men pengar finns ännu inte för att alla enheter ska få transpondrar. Programmet är kopplat till ett loggprogram. I systemet ingår tre monitorer. Först i höst räknar man med aft kunna använda systemet.

 

Ingripanden 2002

I Bråvikenområdet har 36 fall inträffat varav 30 avsett fritidsbåtar. Som vanligt dominerade felnavigering med sju fall och maskinhaveri med tre fall. Två tjänstefartyg hade även förorsakat ingripande! Bland det mest spektakulära ingripandet stod en Buster‑båt med en 200 hk snurra från Stockholm för. De skulle åka till Visby för att köpa pizza men de kunde ej hitta Gotland och larmade sjöräddningen. En utsänd helikopter finner dom och ger dom kurs till Visby. Men senare hör de av sig igen. Då hade de beslutat att inte åka bil Visby utan åka hem igen men bensinen tog då slut. De visste inte var de var och en ånyo utsänd helikopter kunde inte hitta dem. Genom att identifiera inom vilken zon från en mobilsändare de fanns kunde man bara få fram ett 90‑gradres sektor. Vädret var gynnsamt Till slut meddelade en Visbyfärja att man hade ett konstant eko från något stillaliggande. De ombads gå till ekot och de hittade båten. Efter att de försett Busterbåten med bränsle fick förarna stränga order om att följa färjan som var på väg till Nynäshamn. Innan de kom iland ingrep polisen, som fann de två männen berusade. Från en färja från Nynäshamn till Polen hoppade två polacker med kläderna på i vattnet väldigt långt ut från land. De skulle avvisas. De plockades upp av en privatbåt som inte anade oråd utan skjutsade dem iland. Polackerna dunstade sedan illa kvickt. Räknat på hela landet under perioden l998-2002 ligger antal ingripanden per år på en relativt konstant nivå med 1100 fall (även insjöar inräknade). SSRS svarade för mer an en tredjedel av alla ingripanden. Under 2002 har många isolyckor inträffat

 

Olycka 2003

En uppmärksammad olycka i år var när folk drev iväg på isflak utanför Askö i början av året Två helikoptrar fanns på plats. Men den mest avgörande räddningen stod en svävare för. Det var en svävare som användes av länstrafiken för kompletteringstrafik. Den som hade hand om svävaren blev i efterhand hyllad av landshövdingen i Södermanland för sina insatser. EU ger ganska stora bidrag till svävare men ingen av kustkommunerna i Södermanland har skaffat svävare.

 

 

Övning

Den 17 september ska en sjöräddningsövning i Bråviken hållas. Sannolikt blir den i den norra delen.

 

Radioutrustning

Det framkom att diskussioner förs om nytt radiokommunikalionssystem för samtliga räddningstjänster i Sverige. Det är oklart när det kan tas i bruk. Det som drivit på frågan till ett akut läge är att polisen blev av med sina frekvenser av Internationella Teleunionen och tvingat fram en ny lösning. Andra stater har satsat på Tetra, ett Nokia-system, men Sverige har tvekat på grund av kostnaden. Nu har dock prislappen sjunkit rejält och polisen blir först ut med att få ny utrustning. Enligt Benny Svensson, Sörmlandskustens räddningstjänst, är den utrustning de nu har mycket ålderdomlig.

 

 

OLOF NIRS