Rapport från samrådsgruppen "Sjöräddning Bråviken" 2003-10-01

 

Samrådsgruppen hade sitt sammanträde förlagt till Sjöräddningscentralen (MRCC) i Göteborg. Denna gång deltog även Mats Bråse från polisledningen i Västra Götalands län. Orsaken är att skulle polismyndigheten behöva inkallas vid ett stort larm så blir det polisen i Västra Götaland som äger frågan oavsett var i Sverige en händelse inträffat. Polisen har ansvar för katastrofregistrering och även för samordning av landstransporter.

 

Inom Bråvikens sjöräddningsområde har fram till och med september inträffat totalt 28 sjöräddningar. Motsvarande tid förra året inträffade 34 fall. Två av dessa har inträffat I januari och avser Person utan farkost (isolyckor). Ett av de 28 fallen avser ett fiskefartyg. Tre av fallen var sjuktransport från fartyg. För fritidsbåtarna inträffade flest incidenter i juli med 9 fall. Grundstötning är den största orsaken med 7 fall av de 28. I mitten av oktober planeras en eftersöksövning i trakten av Oxelösund.

 

För hela riket har under perioden fram till oktober 2003 inträffat 944 sjöräddningsfall mot 1080 samma period 2002. För 2003 ingår också några fall i Nordsjön, Nordatlanten och Indiska oceanen där MRCC blivit inkopplade. SSRS är överlägset störst med 527 insatser och kustbevakningen kommer som tvåa med 211 insatser, varav kustbevakningens flyg har deltagit i 18. Utförlig statistik för hela år 2002 finns på Sjöfartsverkets hemsida, www.sjofartsverket.se.

 

Göran Johansson, räddningsskeppare i Arkösund, nämnde att onykterhet har varit orsak till sjöräddning i några fall men är ej typiskt. Personalen på SSRS i Arkösund ska certifieras i användning av syrgas och defibrillator på en kurs. Göran själv ska delta i en annan kurs i krishantering. Denna utbildning krävs enligt en ny lag för räddning av båtar med mer än 100 passagerare.

 

Det är nu beslutat att systemet RAKEL för radiokommunikation ska användas av alla "blåljusmyndigheter". Regeringen har i budgetpropositionen avsatt 2,3 miljarder för utbyggnaden. Den sker i etapper länsvis och ska vara slutförd 2009. I november 2004 ska systemet vara i drift i Skåne, Blekinge och Kalmar län. Användare är i första hand Polis, Kustbevakning, Tullverk, lokal‑ och regional krisledning, ambulanssjukvård, kommunal räddningstjänst och Försvarsmakten. Eftersom en enhet (telefon) är dyr, ca 30 tusen kronor, befaras att myndigheter med kommunala huvudmän, främst räddningstjänster, inte har råd med denna investering. Mer information finns på RAKEL‑kommitténs hemsida, www.sou.gov.se/rakel. Gå till Betänkande.

 

Utanför dagordningen diskuterades nyttan av registrering. Polisen och Sjöfartsverket önskar att registrering införs. Från en informell deltagare framfördes att det är lätt att ändra på registreringsskyltningen och att enbart detta gör att nyttan av registrering inte uppväger kostnaderna för den. Dessutom framfördes att det blir svårt att ange en gräns när registreringsskyldighet inte föreligger (roddbåtar och dylikt med eller utan hjälpmotor etc.). För en säker identifiering av en båt skulle en passiv givare utan någon strömförsörjning inbakad i skrovet kunna tänkas. När den mottar en radiovåg eller radarvåg mottar den energi som utnyttjas för att sända iväg ett entydigt nummer. I så fall skulle det finnas ett EU-direktiv som föreskriver aft alla nytillverkade båtar över en viss kostnad eller storlek skulle ha denna givare. Registreringen skulle kunna då bestå av att till numret registreras ägaren av båten och endast denna uppgift. Polisen har idag svårt att på ett systematiskt sätt hitta ägare till stulna båtar. Att det frivilliga registret upphör, vilket försäkringsbolagen hittills bekostat, förvärrar läget.

 

 

På ÖBF:s hemsida finns en beskrivning av MRCC:s verksamhet.

OLOF NIRS