Rapport från samrådsgruppen "Sjöräddning Bräviken" 2004-10-26

 

 

Samrådsgruppen hade sitt sammanträde förlagt till Sjöfartsverkets huvudkontor i Norrköping.

 

Inom Bråvikens sjöräddningsområde har tom 25 oktober i år inträffat 23 sjöräddningar. Under hela år 2003 inträffade 31 fall. De senaste årens tendens till minskning kvarstår.

 

Ostkustens trafikområde har redan utökats så att det numera även omfattar Kalmar och Gotland. Chefen är numera placerad i Oskarshamn för att komma mera centralt i området. Kontoret i Oxelösund kommer att avvecklas. Kvar blir bara en lotsstation.

 

 

En sjöräddningsövning genomfördes 16 september med en båt som gick på grund öster om Lönshuvud vid Kalvö. Ombord fanns nio personer. Fartyget sjunker och alla kastar sig i det kalla vattnet. Det blåser hårt och regnar. Ledningen lokalt sköttes av balter och polacker, vilka har utbildats på Arkö. Språket var engelska. MRCC deltog på vanligt sätt. Viss kritik kunde framföras mot oförmåga att fatta beslut av ledningen. Kanske ett arv från deras tidigare liv att ej fatta beslut innan det var sanktionerat uppifrån. Man såg nödställda som räddat sig upp på öar, men man for förbi dem och koncentrerade sig på att finna det sjunkna fartyget, som man hade fått positionen till. I ett riktigt nödläge hade sannolikt båtbesättningarna sett till att de nödställda undsattes. Vissa VHF-anrop till MRCC fick ej heller omedelbart svar.

 

Nästa övning beslöts all äga rum hösten 2005 sent på hösten i mörker. Preliminärt den andra november, då det inte finns något månljus.

 

SSRS ordnar en egen kurs i högfartsutbildning. Göran Johansson skickar två man till sådan utbildning. För 35 knop krävs en utbildad förare och för 40 knop krävs två. I kommersiell höghastighetstrafik krävs alltid två utbildade förare. Kustbevakningen har också egen intern utbildning. För kommersiella förare finns officiella kurser.

 

Göran Johansson framförde viss kritik mot räddningsledningen vid helikopterolyckan vid Häradsskär. Samordningen mellan MRCC (sjöräddningscentralen) och ARCC (flygräddningscentralen) fungerade ej. Hade sista positionen för helikoptern innan den störtade meddelats ut till deltagande enheter så hade helikopterbesättningen kunnat räddas 40 minuter tidigare, då Erik Collin just hade passerat förbi olycksplatsen. SSRS: s lilla båt i hamnen på Häradsskär fick order att inte transportera den sjuka patienten med beskedet att helikopter var på väg. Och detta så sent att en annan helikopter som var ute och sökte efter den havererade helikoptem samtidigt drog förbi. Ambulansen vid Fyrudden hade åkt därifrån med uppgiften att helikoptertransport direkt till Linköping skulle ske. Konstaterades att förmodligen utreder ingen den bristfälliga samordningen. Haverikommissionen tittar sannolikt bara på orsaken till helikopterhaveriet.

 

Göran Johansson var även kritisk till ledningen vid tjärolyckan på Björkskär. Helikoptern hade fått uppgift att landa på Bokö, vilket den gjorde, men den skulle landa vid Breviksnäs. De hade också förstått att något var fel då de såg båttrafiken. Alla sjuktransporter borde ha varit avklarade innan räddningstjänsten lämnade Björkskär efter att de släckt branden. En sjuksköterska var dock kvar. Hon kom med en av ambulanserna. Grundläggande princip är att först ankomna ambulans får ledningsansvaret i inledningsskedet. Räddningstjänsten har möjlighet att ta kontakt med ARCC via SOS. De kan även direkt kontakta helikoptrar med VHF. Den slutsats som drogs var att någon instans borde göra en utredning. Möjligen kan en sådan bli gjord nu med den nya räddningstjänstlagen som gäller från första juli. Olyckan inträffade i augusti.

 

Helikopterdivisionen i Berga kommer troligen att avvecklas. Betyder ej så mycket för MRCC då de mestadels anlitar den helikopter landstinget har placerad i Gustafsberg, som bemannas snabbare.

 

Gränspoliser finns nu tidvis med på kustbevakningens båtar sommartid. De har nu tillgång till alkometrar och hastighetsmätare med laser. Kontakt med allmänheten vid besök på små bryggor har mötts positivt.

 

 

OLOF NIRS