Rapport från samrådsgruppen "Sjöräddning Bråviken" 20050420

 

 

Samrådsgruppen hade sitt sammanträde förlagt till Gränspolisen på Skavsta, Nyköping.

 

 

Inom Bråvikens sjöräddningsområde har under år 2004 inträffat 19 sjöräddningar. 16 av dessa avser fritidsbåtar. I maj inträffade 5 fall, i juni 2 och i juli 7 fall. År 2003 var antalet fall 27. En kraftig minskning således från år 2003. I Vänern skedde däremot en ökning från 17 fall år 2003 till 20 fall 2004. De senaste årens tendens till minskning kvarstår för år 2004 i statistiken för hela riket. Maskinhaveri/propeller, grundstötning och sjuktransport är de helt dominerande orsakerna till sjöräddningsinsatser. Drivande "båtföremål", som avser tomma båtar, är en ganska vanlig orsak till larm.

 

 

Ostkustens trafikområde har utökats så att det numera även omfattar Kalmar och Gotland. Chefen är placerad i Oskarshamn för att komma mera centralt i området. Bemanningen minskas från 11 till 9 personer i år. Kontoret i Oxelösund kommer att avvecklas när Lennart Pettersson går i pension i år.

Kvar blir bara en lotsstation,                                            

 

 

Användning av automatiska defibrillatorer ökar. Defibrillatorema talar själva om hur de ska hanteras. Även företag bötiar nu skaffa sådana, bl. a. SSAB. De finns även ombord på alla SSRS:s större båtar. Ett önskemål att alla polisbilar och de ytterst få kvarvarande polisbåtarna ska utrustas med defibrillatorer har mött på motstånd från polisfacket. En defibrillator kostar ca 30 tusen och kräver årlig översyn till en kostnad på 2,5 tusen enligt SSRS. Inom Stockholms läns landsting pågår ett projekt som syftar till stor spridning av defibrillatorer på arbetsplatser.

 

 

Under år 2004 har samverkan mellan gränspolis och kustbevakning skett genom att två gränspoliser som tidigare bemannat polisbåtar, i skift följt med på flerdagarspass på kustbevakningsbåtar. Denna samverkan kommer med all sannolikhet att upphöra. För Sörmlands del har närpolisen i Oxelösund fått uppgiften att serva KBV. I praktiken finns varken resurser eller kunskap för detta.

 

 

Stefan Ögren, tidigare polisbåtsförare i Nyköping men nu gränspolis, tog upp att han på båttinget på Älvsjömässan åhört diskussionen om "körkort" på sjön. Olof Nirs kunde meddela att Båtriksdagen i Söderköping i april i år beslutade att verka för att obligatorium av kompetensbevis i någon form för framförande av båt införs.

 

 

Efter ett misshandelsfall av ambulanspersonal i Oxelösund förra året åker nu ambulanserna inte ända fram till en larmad plats förrän polis kommit till platsen. Gäller även storstäderna. Förorsakar ibland stor förståelig irritation.

 

 

SOScentralen på Gotland har lagts ned från april i år och larm hanteras från centralen i Eskilstuna.

 

 

Trosa tillhör ett annat sjötrafikområde än ostkusten. Trosa har mycket utryckningar och samarbetar ofta med enheter inom Bråvikens sjöräddningsområde. Beslöts att inbjuda SSRS Trosa att delta i samrådsträffarna.

 

 

Sammanslagningen av MRCC (Marine Rescue Coordination Center) och ARCC (Air ....) har helt gått i stå sedan ARCC nu ingår i en ny organisation. MRCC kommer att tillämpa en ny beräkningsmodell för fastställande av sökområden på öppet vatten. Samarbete ska ske med SMHI. MRCC ska även uppdatera sitt resursregister, i huvudsak en förteckning över alla båtar, som kan användas för sjöräddning och inkluderar även privatägda båtar som taxibåtar.

 

 

Två intressanta räddningsfall berördes. I april i år sjönk ett mudderverk utanför Kungshamns grund. Egentligen var det en vassklippningsbåt försedd med en skopa. Ett samtal kommer att ett mudderverk tar in vatten men samtalet bryts. MRCC kontaktar olika hamnar om man sett något mudderverk eller

 

visste något. En båt som satte ut prickar i närheten av Femörehuvud tillfrågades även men alla gav negativa svar. Senare får MRCC besked från en följebåt till mudderverket att de tagit upp skepparen på pråmen som följt med ned i vattnet när pråmen sjönk. Det var mycket kallt i vattnet. MRCC gick aldrig ut med larm när man inte visste platsen. Orsaken till haveriet var en snabbt passerande front med vindar upp till 16 mis. Pråmen var ingalunda lämpad för att vara på öppet vatten. Egentligen skulle pråmen ha trailats från Oxelösund ned till Arkösund men detta gick ej på grund av lågt vattenstånd. Detta fall klassades som sjöräddningsfall. Muddervecket bärgades dagen efter haveriet.

 

Göran Johansson, SSRS Arkö, berättade om två skridskoåkare som gått ned i sjön. De tog upp sig själva på en ö, varifrån de ringde på mobiltelefon. De var kraftigt nedkylda när SSRS Arkö hämtade dem. Ej klassat som sjöräddningsfall eftersom de var iland vid larm.

 

Nästa övning beslöts aft äga rum den 3 november som en sökning i mörker. Övningsstart ska ske i skymningen. Sannolik plats blir Bråviken. Lennart Pettersson och Göran Johansson fick i uppdrag att utarbeta ett scenario. Tiden är vald så att det inte finns något månljus. Mats Malmsten från landstinget i Sörmland meddelade aft de haft en övning med en bussolycka och i höst ska ha en övning med en flygolycka på Skavsta. Sedan är deras pengar slut, varför de inte kan delta i mörkerövningen.

 

Göran Johansson meddelade att SSRS har 6 stycken stridsbåtar av typ 90E och fyra typ 90H. Göran hade uppfattningen aft det nu var klart att SSRS slipper betala för båtarna. Olof Nirs talade om att Ulf Hallin vid Båtriksdagen i Söderköping berättat att man i en utredning om en framtida sjöräddningsorganisation, som ska möta kravet på max 90 minuters insatstid, kalkylerat med ett alternativ att använda stridsbåt 90 men då avkrävts full kostnadstäckning för båtarna, varför detta alternativ avförts. Olof Nirs beskrev även tankar på framtida helikopterorganisation, som Ulf Hallin framförde på Båtriksdagen.

 

En presentation av ÖBF:s verksamhet, med PowerPoint-presentationen för båtklubbar och en kort del av en film framtagen för Båtriksdagen i Söderköping, gjordes för mötesdeltagarna.

 

 

OLOF NIRS