Rapport från sammanträde med samrådsgruppen "Sjöräddning Bråviken" 2005-11-09


Sammanträdet hölls i kustbevakningsflygets lokaler på Skavsta. De huvudsakliga uppgifterna för flyget är sjöräddning i samarbete med MRCC, miljöövervakning (oljeutsläpp), fiskeövervakning, sjötrafik och gränskontroll. Kustbevakningen har tre flygplan av typen Dash 8-300, ett turbopropflygplan som i passagerarrversion kan ta 50 passagerare. Planen har tryckkabin och aktiv ljuddämpning. De kan ta upp till 12 personer inklusive besättning. Normalt är det 2 piloter och 2 systemoperatörer. Övriga platser är arbetsplatser för specialister om sådana behövs. Planen kan operera upp till 8 timmar. Utrustningen är avancerad med spaningsradar och har även SpotSAR, en radar som är programmerad att känna igen olika typer av ekon. De har värmekamera och andra kameror. En Direction Finder arbetar med laser och kan låsas på ett valt föremål. Navigering underlättas av att flygkartor och sjökort kan läggas över varandra. Från planen kan två räddningsflottar droppas och även bojar mm. I en sjöräddningsövning, som omtalas nedan, skulle det ha varit fullt möjligt att utnyttja värmekamera. Att upptäcka folk som ligger i vattnet kan den dock ej användas för.


På båtsidan har Kustbevakningen fått två nytillskott. I Gryt finns nu  KBV 414, en stridsbåt av typ 90. I Oxelösund har Cobran KBV 452 tillkommit. Dess längd är något över 11 meter och försedd med 2 motorer på 350 hk vardera. Den gör över 60 knop. Utrustningen är bland annat en bår och en bärbar pump.


MRCC redogjorde för sjöräddningsstatistik fram till 2005-11-07 från årsskiftet. I Bråviken har inträffat 32 larm mot 24 för hela året 2004. Ökningen går igen i hela landet och kan förklaras med väderförhållandena med större antal båtar ute i år. Av de 32 fallen utgör fritidsbåtarna 28 stycken.


En ständig följetong är sjuktransporter av boende på öar i Östergötland. Grundprincipen är att båttransporten är just en transport och att det medicinska ansvaret åligger landstinget. Men det skulle innebära med nuvarande organisation och larmprinciper att räddningsbåten i Arkösund fick vänta två timmar från folk från Norrköping. Vid Sjöräddningslarm har SSRS i Arkösund egna sjuksköterskor som kan följa med vid behov. De har dock begränsade befogenheter. I Gryt fungerar det bättre att få med landstingsfolk.  Östergötlands landsting var för första gången med på sammanträdet. Representanten kunde berätta att landstinget nu har inrättat en dygnet runt-jour med en tjänsteman (ej alltid medicinskt kunnig) som man kan ringa till och som i sin tur kan hänvisa till lämplig instans. Polisen tycker det fungerar bra då det fanns ett uppdämt behov. Min reflektion: Har man en oklar organisation som man ständigt förändrar? Inte precis lämpat för larm.


I Södermanland fungerar det bra. Sjukvårdspersonal från landstinget följer med ut. Folk på öar ska behandlas lika som andra. Men medicinska bedömningar görs ibland att det undantagsvis kan vara viktigare med snabb transport än med insats på plats.


En representant för Frivilliga flygkåren presenterade sin verksamhet. Kåren består av 2300 piloter i 23 länsgrupperna. Piloterna är allt ifrån yrkespiloter till privatpersoner. I Södermanland finns ca 100 piloter och i Östergötland ungefär lika många. För sökning har man specialutbildat grupper med 6 piloter i en grupp. De jobbar mot ARCC och MRCC i huvudsak och har 2 timmars maximal inställelsetid. De har externa SjöVHF-antenner så de kan direktkommunicera med båtar. De kan ej verka i mörker. På Skavsta kommer en sådan grupp att finnas nästa år.


En den tredje november genomförd mörkerövning behandlades. Konstaterades att samverkan mellan organen fungerat bra bland annat med medicinska insatser. Vid genomgången efter övningen framfördes viss kritik mot MRCC. Övningen benämnd Papa Pedro, finns beskriven på ÖBF:s hemsida; www.ÖBF.se (alternativt www.xn--bf-eka.se med Internet Explorer). Vid sammanträdet behandlades kommunikationen mellan MRCC och den som var nödställd och skötte kommunikationen med MRCC. Kritiken från den nödställde kommunikatören, som tidigare besökt MRCC och känner till deras arbetsmetoder, överlämnades i skriftlig form till MRCC. Framförd kritik förklarar varför sökbåtarna hade haft anledning att framföra kritik vid genomgången direkt efter övningen.


OLOF NIRS