Rapport från förbundsstämma i Vättemvårdsförbundet 11 maj 2005.

Vätternvårdsförbundet, där Östergötlands Båtförbund är medlem, har haft stämma i Bastedalens Herrgård & Kinapark under ordförandeskap av Bo Landholm. Måns Lindell inledde med att kortfattat föredra verksamhetsberättelsen för verksamhetsåret 2004. Samarbete med SSRS för provtagningar fungerar mycket bra och har lett till stora tidsvinster med deras snabba båtar. Utsläppet av zink i norra Vättern, där man tidigare haft en obalans mellan mätta halter i vattnet och kända utsläppskällor, har nu blivit klarlagt. Utsläpp från ett litet område, Rosthyttan, förklarar mellanskillnaden på saknade 10 ton. Trots områdets litenhet så sker ett stort utsläpp genom att vid rostningen bildades zinkoxid, där zinken lätt urlakas. En intressant iakttagelse som gjorts är att zink konkurrerar ut kvicksilver i fiskarnas upptag av metaller. Alebäcken vid Ödeshög, vilken tidigare haft tre gånger högre kvävehalter än normalt, har nu normala värden sedan felkopplade brunnar vid en livsmedelindustri åtgärdats. Tidigare fanns vid åns mynning i Vättern en kraftigt beväxn ing av grönalger i sjövattnet. En analys av möjliga miljöföroreningar vid olyckor på E4 ska göras. Misstanke finns att olyckor inträffar betydligt oftare än vad nuvarande beräkningsmetoder visar. En ny hemsida har tagits i bruk sedan i februari. Stort antal besök varje månad, cirka 6000, exklusive besök på fiskeinformationsdelen. Under år 2004 utgavs fyra rapporter. Samtliga dessa finns på hemsidan, www.vattern.org. Nio officiella presentationer av verksamheten eller undersökningsresultat har genomförts.

Vätternvårdsförbundet har en total budget på 1,3 miljoner. Av dessa kommer 400 tusen från Naturvårdsverket. För 2004 fördelade sig kostnaderna enligt:

Administration                     5 %

Förbundssekretariat             25%

Analyser                              60%

Åtgardsprogram                   1 %

Information                          3%

Reserverade medel               8 %

Att reserverade medel blev så omfattande berodde på att en upphandling

överklagats och man var tvungen att reservera medel för detta. Måns Lindell arbetar

på halvtid för Vättemvårdsförbundet. Andra halvtiden är han anställd på

länsstyrelsen. Ola Broberg arbetar på heltid som förbundssekreterare. Budgeten för

2004 har hållits väl för alla delområden och totalt.

Styrelseordföranden länsrådet Bo Landholm omvaldes. För LRF nyvaldes Bengt Waldebring, Östergötland, och Anders Råsberg, Jönköping, som suppleant. För fiskarena nyvaldes Anders Gran som suppleant representerande fritidsfisket. Rolf Gustavsson, styrelsemedlem representerande yrkesfiskarna, framförde att yrkesfiskarna borde ha en egen suppleant. Han uppmanades att inkomma med en skrivelse med detta önskemål till styrelsen. En sådan ändring kan ske utan stadgeändring. Det bedömdes att även fritidsfisket då också får en egen representation på samma sätt. Avgiften för en andel, nu 3365 kronor per år, beslöts att vara oförändrad för 2006. Antalet medlemmar 2004 var 42 stycken.
Tre nya medlemmar invaldes vid stämman. En medlem har utträtt på grund av verksamhetens upphörande. I arbetsprogrammet för 2005 ska utöver ordinarie verksamheter den nya vattenvårdsplanen förankras. Beslut om ny plan ska tas på stämman 2006. Vidare ska vattenskyddsområde utredas och röding
och kräftstudier genomföras. En ny Vätternvårdsdag liknande den i Hjo planeras i Vadstena den 9 november i år.

Efter stämman presenterade Måns Lindell arbetet med den nya vattenvårdplanen, som ett av delmålen har att Bevara Vättern för friluftsliv och rekreation. Vätternvårdsförbundet har inventerat antalet båtklubbar och gästhamnar I Vättern. Antalet båtklubbar är 29 stycken, varav 23 har svarat på en enkät. Totalt cirka 5000 medlemmar och 3000 båtplatser. Antalet gästhamnar enligt en hemsida för Turistrådet för Vättern är 15 stycken. Elva av dessa har miljöplaner. I förankringsarbetet för den nya vatternvårdsplanen vill Måns Lindell även träffa båtklubbarna. Han önskade en grundlig genomgång på en halv dag.

Efter årsmötet företogs en vandring i Kinaparken.

Olof Nirs         Björn Axelsson              Harald Mårtensson