Linköping den 17 nov. 2005

ÖBF/LMBK

RAPPORT FRÅN EN CHARETT (RÅDSLAG) ANG.

FÖRBIFARTEN E22 SÖDERKÖPING.


Representanter för vägverket, Söderköpings kommun näringslivet, samt 2 representanter Från Linköping motorbåtsklubb , varvid undertecknad även representerade ÖBF , samlades under 3 dagar 14-16 nov. 2005 för ett rådslag , där man skulle "spåna" fram förslag på tänkta lösningar av trafikproblemen för E22-ans genomfart vilket även inbegriper båttrafiken på Göta kanal.
2 st grupper indelades, som oberoende av varandra skulle ta fram lösningar på ovanstående problem. Till sin hjäp fick grupperna var sin handledare samt konsulter med stor kunskap om lands-skapsarkitektur. Vidare så fanns tillgång till experter från vägverket, med bla.. planläggning.
Ett förslag som rönte störst intresse var en förflyttning av nuvarande vägsträckning längre väster ut än den nuvarande, samt för båttrafiken bygga en " båthiss" så att ingen stängning av E22-an sker vid båttrafik. I förslaget ingår även åtgärder för att "sälja" Söderköping dels genom nyhetsvärdet att ha Sveriges enda båthiss samt att från E22-an föra in trafik i centrala delarna av tätorten , trafik skall även ledas in på gamla vägen för att skall komma till en informationsplats med turist Och företagsinformation kan ges.
Avfarten skall enligt förslaget ske från en planfri korsning vid väg 210 Tänkt är även att använda gamla vägen , med nuvarande bro för den lokala trafiken. I övrigt skall förändring av områdena kring den nya vägdelen även innefatt nybyggnation av bostäder samt etableringsmöjligheter för handeln och industrin.
Kommunen måste beslut om en stads och etableringsplan för att kunna genomföra förslaget. Beslut finns redan taget om E22-ans södra delars sträckning. I förslaget fanns även funderingar ang. spårbunden
pendeltrafik från Norrköping där skulle spåren förlängas från den nya utbyggnaden i Hageby som är förestående. Spåret skall då läggas på en tidigare sträckning samt passera under den föreslagna båthissen. Man kan även informera om att nya E22-an skall göras 4-filig. Planeringsmässigt så kan väl sägas att om planering , projektering samt fmnansiering kan lösas så förmodar man att ombyggnade kan i absolut bästa fall kan komma igång inom en 6-7-års period. Faller förslaget om en båthiss så finns en möjlighet att bygga ny väg och en ny klaffbro, att bygga en bro med en segelfri höjd av 22-24 meter är uteslutet , med tanke på bla. markförhållande och annat.

Ja, det var några iakttagelser och upplevelser från en arbetsam" CHARETT" i Söderköping.

Ordet Charett kommer från det Franska språket och betyder helt enkelt en kärra, en kärra som här kommer lastad med en rapport samt bilagor från några dagars hårt arbete i Söderköping.

-------------------------------------------------­

STIG KINDAHL Rep. LMBK / ÖBF.