Linköping
den 17 nov. 2005
ÖBF/LMBK
RAPPORT
FRÅN EN
CHARETT (RÅDSLAG)
ANG.
FÖRBIFARTEN
E22 SÖDERKÖPING.
Representanter
för vägverket, Söderköpings kommun näringslivet,
samt 2 representanter Från Linköping motorbåtsklubb
, varvid undertecknad även representerade ÖBF , samlades
under 3 dagar 14-16 nov. 2005 för ett rådslag , där
man skulle "spåna" fram förslag på tänkta
lösningar av trafikproblemen för E22-ans genomfart vilket
även inbegriper båttrafiken på Göta kanal.
2 st grupper indelades, som oberoende av varandra skulle ta fram lösningar
på ovanstående problem. Till sin hjäp fick grupperna
var sin handledare samt konsulter med stor kunskap om
lands-skapsarkitektur. Vidare så fanns tillgång till
experter från vägverket, med bla.. planläggning.
Ett förslag som rönte störst intresse var en förflyttning
av nuvarande vägsträckning längre väster ut än
den nuvarande, samt för båttrafiken bygga en "
båthiss" så att ingen stängning av E22-an sker
vid båttrafik. I förslaget ingår även åtgärder
för att "sälja" Söderköping dels genom
nyhetsvärdet att ha Sveriges enda båthiss samt att från
E22-an föra in trafik i centrala delarna av tätorten ,
trafik skall även ledas in på gamla vägen för
att skall komma till en informationsplats med turist Och
företagsinformation kan ges.
Avfarten skall enligt förslaget
ske från en planfri korsning vid väg 210 Tänkt är
även att använda gamla vägen , med nuvarande bro för
den lokala trafiken. I övrigt skall förändring av
områdena kring den nya vägdelen även innefatt
nybyggnation av bostäder samt etableringsmöjligheter för
handeln och industrin.
Kommunen måste beslut om en stads och
etableringsplan för att kunna genomföra förslaget.
Beslut finns redan taget om E22-ans södra delars sträckning.
I förslaget fanns även funderingar ang. spårbunden
pendeltrafik
från
Norrköping där skulle spåren förlängas från
den nya utbyggnaden i Hageby som är förestående.
Spåret skall då läggas på en tidigare
sträckning samt passera under den föreslagna båthissen.
Man kan även
informera om att nya E22-an skall göras 4-filig.
Planeringsmässigt så kan väl sägas att om
planering , projektering samt fmnansiering kan lösas så
förmodar man att ombyggnade kan i absolut bästa fall kan
komma igång inom en 6-7-års period. Faller förslaget
om en båthiss så finns en möjlighet att bygga ny väg
och en ny klaffbro, att bygga en bro med en segelfri höjd av
22-24 meter är
uteslutet
, med tanke på bla. markförhållande och annat.
Ja,
det var några iakttagelser och upplevelser från en
arbetsam" CHARETT" i Söderköping.
Ordet Charett kommer från
det Franska språket och betyder helt enkelt en kärra, en
kärra som här kommer lastad med en rapport samt bilagor
från några dagars hårt arbete i Söderköping.
-------------------------------------------------
STIG
KINDAHL Rep. LMBK / ÖBF.
|