Kort rapport från möte med AB Göta kanalbolag tisdagen 26/9 2000.

 

 

AB Göta kanalbolag bjöd även i år in berörda klubbar och förbund inom kanal/sjö-systemet, till en informations och diskussions kväll. Kanaldirektör Claes-Göran Österlund inledde med att berätta om årets trafik. Trots det dåliga vädret hade trafiken ökat mot föregående år. Särskilt utländska båtar. Rederierna hade haft betydligt fler passagerare i sommar än tidigare och det planeras för någon mer passagerarbåt. Trots ökning av trafiken har kostnaderna ökat och intäkterna minskat. Detta avspeglade sig i förslagen på avgifter och öppethållande för säsongen 2001. är stora för de dagar som är under lågtrafik. Många utryckte farhågor för att båtklubbarna kan tappa medlemmar om priset stiger och säsongen kortas ned. Klubbarna runt Roxen är troligen känsligast för detta eftersom de flesta går ut till sommarplats i skärgården. Clas Göran lovade att fundera över de synpunkter som kom fram om hans förslag.
Prislistan ska godkännas av kanalbolagets styrelse och sedan även av Sjöfartsverket

Andra synpunkter som kom fram var bl.a.:
                      Många tyckte att i år hade slussvakterna varit ännu trevligare än tidigare

                      Klippkortet ska bort, tar för lång tid att klippa i varje sluss (finns inte nästa år)
                      Brister i informationen (lovades bättring)

                      Det fattas väntbryggor (önskade information om platser där det fattas)
                      Ny brygga kommer att byggas vid det flyttade Veteranbåtsmuseét i Ljung

                      Det finns olika behov för Vätternbåtar och Roxenbåtar.

Kringarrangemang vid kanalen kommer att bli allt viktigare efterhand, och upprustningen av närområdet fortsätter. De nya rastplatserna med vindskydd , grillplatser och torrdass hade utnyttjats mycket av landburna besökare. Vi får hoppas att det inte gör att vi med båt glöms bort utan vi får sådana villkor att fritidsbåtarna blir fler och är med och lockar fler besökare till kanalområdet. Fritids-båttrafiken utgör en viktig del av Göta kanal!

 

Gistad 26/9 2000

 

Harald Mårtensson / v.ordf.

AB Göta kanalbolag

 

 

Minnesanteckningar från Båtklubbsmöte 000926 I Motala

 

CGÖ berättade att trafiken på kanalen sommaren 2000 är ungefär lika som föregående år.

 

Kanalen har varit öppen längre, 1 juni 20 augusti, 9.0016.00 och till 20,00 på en del ställen. Detta har varit uppskattat.

 

Helgöppet tre helger i maj och en i augusti samt två i september med öppettider 9.0018.00 har visat sig dyrt för kanalbolaget med många slussvakter i tjänst och lite fritidsbåtar i kanalen.

 

Kanalbolagets förslag för 2001 är att ingen liknande helgöppning sker utan att man kan förbeställa sin resa från den 2 maj 6 juni och 21 augusti 30 september. Beställning skall ske tre vardagar innan färd. Tele 014120 20 56. En extraavgift 25: per sluss tas ut under denna tid.

 

Special för sträckan RoxenMem är att där tas ingen extraavgift ut för insjöbåtarna under lördagar i maj och söndagar i septembar.

 

Det nya biljettsystemet presenterades av CGÖ. Klippkorten tas bort och ett Sjö till Sjökort tas fram Det kan köpas för enkel resa mellan tex Roxen_Mem och Tur och retur (=årskort). Antalet avgiftsklasser har minskats från fem till fyra.

 

 

                  Båtstorlek                 En slussbiljett           Sjö till Sjö Enkel          Sjö till Sjö ToR

                     05,99                           30:                           540:                          900:

                     68,99                           50:                           950:                         1.600:

                   912 ,99                         70:                         1.300:                       2.200:

                     1330                           90;                         1.700:                       2.800:

 

50% rabatt för Insjöbåtar med intyg/medlemskort för 2001 på Sjö till Sjö ToR.

 

Hopp i landbryggorna var även i år uppe till diskussion och CGO berättade att kanalbolaget har påbörjat en inventering av dessa för reparationer.

 

Under vintern skall en del muddringsarbeten ske, både i Östergötland och Västergötland. Nya bryggor skall göras och några slussportar skall bytas.

 

Vid "pennan"

BM