Kort rapport från möte med AB Göta kanalbolag onsdagen 24/10 2001

 

AB Göta kanalbolag bjöd även i år in berörda klubbar och förbund inom kanal/sjö-systemet, till en informations och diskussions kväll. Kanaldirektör Claes-Göran Österlund inledde med att berätta om årets trafik. Intäkterna från trafiken hade under året ökat med 14%. Trots det kommer bara 25% av kanalbolagets intäkter från trafiken. Störst är bidraget från ägaren staten med 15 milj. kr om året i bidrag för att underhålla byggnadskulturminnet Göta Kanal. Ett stort tillskott kommer också från bolagets skogar och fastigheter.

Systemet med klisterlapp som biljett mellan sjö till sjö hade fungerat bra under årets säsong.

 

Man kommer under 2002 satsa mycket på turistinformation till båtfolket i Vänern. De kommer att få samma rabatt Vänern – Vättern som sedan tidigare gäller mellan Roxen – Mem. Kanalbolaget får hjälp av kommunerna runt Vättern i denna satsning. Man satsar främst på natur och kulturupplevelser, cykelpacket och på gästhamnarna.

Man satsar stora pengar på marknadsföringen och vill i första hand lansera olika upplevelsepacket

 

Det största problemet är hur man ska få de ca. 2 miljoner besökare som besöker kanalen landvägen under året att bidra till underhållet. Att rusta upp kajer och slussportar kostar stora summer. Man planerar att investera 50 000 kr/gästhamn för att förbättra servicenivån där, då dessa hade fått mycket kritik under året.

 

I övrigt hänvisar jag till de minnesanteckningar från mötet och prislistan med öppettiderna för år 2002 som kanalbolaget harskickat ut.

 

 

Gistad 25/11 2001

 

Harald Mårtensson / v.ordf.

AB Göta kanalbolag

Minnesanteckningar från Båtklubbsmöte 01-10-24 i Motala

 

CGO började med att hälsa alla välkomna och berättade att kanalen under säsongen har haft cirka 4.500 fritidsbåtar på besök. Han berättade också att vi kommer att öppna redan klockan 8.00 för nedslussning i Roxen under tiden 17/6-4/8. Vidare kommer Vänernbåtarna under år 2002 att få samma rabatter som insjöbåtarna har. Dvs. 50% rabatt på sjö till sjökorten tor och retur. Vänernbåtarna kommer att informeras om detta vid ett möte i Sjötorp den 8 november, Vidare berättade CGÖ om den nya arbetsgrupp som skall se till att det blir mer turism i och runt Vättern.

 

Öppettiderna och priserna gicks igenom. Bilägges.

Det framkom att det nya biljettsystemet upplevs som bra och särskilt då klisterdekalen som gör att man inte behöver visa biljetten i varje sluss som tidigare var fallet.

Personalen längs kanalen blir bara trevligare och trevligare. Båtägarna i Jönköping är rädda för prishöjningar och har tankar om att använda trailertransport istället. Kan konvojkörningen på för och eftersäsong ske på andra tider på dygnet tex kvällstid. Kan man gå mellan Motala och Mem i ett drag?

Den nya gästhamnen vid Jonsboda fick mycket beröm, en gammal skuthamn, och båtägarna önskade fler sådana.

Där man skall tömma septictanken bör det vara ankringsförbud.

 

CGÖ informerade om att kanalbolaget vid ett möte tidigare under dagen hade uppmanat redarna på passagerarbåtarna att informera slussvakterna om förseningar så att slussning av fritidsbåtar kan ske under tiden.

Hoppilandbryggorna. Lägg kilen uppåt, så blir det lättare att ta sig i land. En ny gästbrygga planeras i Malfors för att avlasta Berg.

Man önskar att bryggorna skall högtryckstvättas så att de inte blir så hala.

Stäng av motorn när slussning sker.

CGÖ meddelade att alla toaletter samt duschar skall vara öppna under tiden 2/5 - 30/9 och att det inte skall vara några avgifter på duscharna.

I sjön Viken finns en klubbö Valön, med grillplats och torrtoa. Dit är alla båtfarare välkomna.

GK uppmanades att borra för fler förtöjningsringar i Borenshult.

I Norsholm är det rasrisk vid bortre delen av kajen.

 

'Gunnar berättade att man i vinter i Västergötland skal] byta slussport vid Norrkvarn Ö. Man skall byta kajkanter i Hajstorp och Norrkvarn. Komplettering av säkerhetsstegar i slussarna kommer att ske. Två ny bryggor kommer att byggas vid bron i Karlsborg. Den yttre bryggan vid Karlsborg nyttjas av Karlsborgsbor .s att det inte finns plats för båtarna som går i kanalen. En ny försäljningslokal kommer att byggas i Sjötorp. Gunnar berättade också att det EU-projekt som pågår i Västra Götaland kommer att finansiera septictanktömning i Karlsborg, Mariestad och Otterbäcken.

CGÖ berättade att kanalbolaget har planer på att till all slusspersonal införskaffa flytvästar.

 

Leif berättade att man kommer att öka antalet elstolpar i Motala hamn. Att man skall göra en gästhamn i Malfors. Portar i Carl Johan, Heda och Hulta skall bytas. Och om så är möjligt kommer man att strandsko. Norsholms dusch och toalett skall fräschas upp. Norsholm kommer också att få miljöhantering.

 

Man efterlyste en septictanktömning i Norsholm och CGÖ sa att han skulle höra med Linköpings kommun om de kunde tänka sig en samfinansiering. Det är många båtar från Linköping som skull tycka att det vore bra med en tömningsmöjlighet i Norsholm.

Det vore bra om man kunde skylta redan i Malfors om att det finns tillgång till diesel och gasol i Berg.

 

Vid pennan

BM