Rapport från träff med Göta Kanalbolag.

 

 

 

AB Göta Kanalbolag inbjöd till en informationskväll i Motala måndagen den 9 februari 2004

på dess huvudkontor. Representanter från båtklubbar hemmahörande i Vättern och Kanalsystemet, både från öst- och väst -götasidan var inbjudna och c:a 35 representanter kom till mötet. Östergötlands Båtförbund representerades av undertecknade, Harald Mårtensson och Anders Faresjö.

Kanaldirektören Claes-Göran Österlund hälsade alla välkomna och förutom kanaldirektören deltog BM Löfström som är trafikchef och över/undermekanikkusarna Gunnar, Håkan och Janne.
Göta Kanal besöktes 2003 av c:a 2,5 miljoner turister och är Sveriges näst största turistattraktion efter Liseberg. Ett företag som lyssnar på gästerna. Man har investerat 23 milj. under 2003,
Driften har gått back med omkring 6,5 miljoner men det täcks nästan av inkomsterna från fastigheter och skog på 6,5 miljoner dessutom får man ett statsbidrag 15 miljoner. För insjöbåtar ges en rabatt på 50% av ordinarie pris men en liten prishöjning behövdes i år, så det blir 50:- dyrare på ToR för insjöbåtarna, vilket accepterades av båtklubbarnas representanter.
När frågan var fri kom de gamla vanliga frågorna upp från båtfolket och kanalbolagets representanter tog till sig dom för att göra ändringar och dom ville gärna ha en dialog med klubbarna och förbunden, för att göra Göta Kanal ännu bättre.

Alla klubb och förbundsrepresentanter verkade nöjda och vi hoppas att Claes-Göran Österlund med personal kan få ekonomin att gå ihop och med dom pris och öppettider som presenterades kommer säkert kanalen att utnyttjas som det var tänkt en gång, nämligen som transportled mellan östersjön och västerhavet.

År 2003 har c:a 4000 båtar gått kanalen och de flesta går från mitten av juni och fram till mitten av augusti. Färre tyska båtar, men en ökning av danska och baltiska båtar. Då EU nu utökas, så rustar kanalbolaget för en helt annan turism. Det blir mer information på ett antal språk ytterligare bl.a. kommer säkert antalet turister från Polen att öka. Stora aktiviteter vid och på kanalen planeras och man fortsätter med upplevelsekortet som kostar 200:- för landturisten, men som ingår när du köper din kanalresa. Kanalbolaget har investerat i nya toa och duschanläggningar i Söderköping, Borensberg och Norsholm. I Norsholm blir det även nytt vandrarhem, café samt en ny brygga mot gamla E4 med el/vatten. Totalkostnad c:a 6 miljoner. Invigning i Norsholm den 13 juni. En ny krog och brygga i Malfors i Ljungsbro med eluttag.

Vi, Harald Mårtensson och Anders Faresjö tackar Claes-Göran Österlund med personal för en givande informationskväll och hoppas på en återkommande kväll varje år.

 

 

Tokarp/Gistad den 10 februari 2004

 

 

Anders Faresjö och Harald Mårtensson……..som var där.

AB Göta kanalbolag

 

 

Minnesanteckningar från båtklubbsmöte i Motala 2004‑02‑09

 

 

Kanaldirektör Claes‑Göran Österlund inledde mötet med att önska alla närvarande varmt välkomna till kanalbolaget.

 

Säsongen 2003 hade en sämre bötjan än tidigare säsong, trafiken kom igång senare men hämtade under sommaren upp sig till ungefär samma nivå som 2002 och intäkterna blev lite högre än förra året. De tyska turisterna minskar och de danska ökar. EU‑länderna är en kommande marknad. Passagerarbåtarna hade lite mindre turer än röna året. Landturismen är 2,5 miljoner människor som finns runt kanalen.

 

Vi använde upplevelsekorten för första året till våra serviceanläggningar och det har fungerat bra. Vi kan tydligt se att skadegörelsen på våra anläggningar har minskat. Fyra nya anläggningar är planerade på västra linjen fram till 2006.

 

Kanalbolaget satsar på camping vid serviceanläggningarna och det finns nu lO ställen dit man kan komma med husvagn eller husbil.

 

Västra linjen fick under 2003 två nya caféer och under 2004 kommer Norrqvarn att få djur till sin anläggning.

 

Kajen i Lyrestad är höjd med cirka 20 cm och piren är klar fram till bron.

 

Kajen i Karlsborg skulle under vintern 03‑04 renoveras detta är framflyttat på grund av ett ras i Lyrestad. Hamnvärdsfrågan i Karlsborg måste också lösas. EU‑projektet på västra linjen har i sina planer att bygga en 125 meter lång brygga i Karlsborg samt att strandlinjen i Karlsborg skall bli "Playa".

 

Portbytena sker nu i lugnare takt och där vi byter är det gjutjänisramar med furuplank.

 

I Berg och Karl Johan breddas vandringarna till ca 70 cm bredd vilket gör att man med en barnvagn eller rullstol skall kunna ta sig över slussen.

 

Bygghyttan i Motala kommer att flyttas över kanalen till Koleraområdet (dockområdet) och där bli arbetsstation, man skall där kunna bygga slussportar inomhus vilket inte finns möjlighet till i Östergötland. I Västergötland kan man vara inomhus och bygga i Sjötorp.

 

Glasbruksområdet i Borensberg kommer att färdigställas till sommaren och vi kommer att stängsla mer för de djur vi har.

 

Lite mer strandskoning kommer att ske från Ruda och mot Malfors. I Malfors kommer till sommaren att finnas en servering och i Brunneby är det tänkt att det skall bli en ny brygga så att man kan lägga till vid musteriet.

 

I Norsholm byggs en serviceanläggning och ett vandrarhem i den gamla varvsbyggnaden. Där skall också bli en restaurang. Där kommer bryggan att byggas ut ca 50 meter och vatten och el dras fram. Allt detta skall vara klart till den 13 juni till en kostnad av 6 miljoner.

 

Tidtavlan som anger nästa slussning skall flyttas ut till yttre hamnen

 

Önskemål framkom om att kanalbolaget skall verka för att någon sort ljuddämpning kommer till stånd i Norsholm eftersom både de boende och de som använder gästhamnen störs av det oljud som de många tågen skapar. Tyvärr är det så att Norsholm kommer att vara en knutpunkt och många tåg kommer att gå där.

 

I Carlsborg kommer en slusströskel att gjutas om och vandringen i Duvkullen kommer att repareras.

 

En ny gästharnnsanlaggning kommer att stå klar i Söderköping i Maj 2004.

 

I Mem kommer ett konstverk att ställas upp. Det heter Utpost och är ett konstverk som kommit till i samarbetet Visioner vid Vallen. Det skall placeras vid sydöstra spetsen.

 

Båtfarare önskar fler gästplatser i Forsvik och Gunnar meddelade att en ny serviceanläggning är planerad far 2005‑06. Kolla med bruket vem som rår om "Spikbryggan" och om vi kan arrendera den. Men observera att det är mycket sjunktimmer i dammen.

 

Återigen kritik från båtklubbarna om hoppilandbryggorna. Håkan berättade att man i Carlsborg Nedre har byggt om bryggan i en ny vinkel och Gunnar berättade att man i Sjötorp 4‑5 har gjort en provbrygga.

 

Avbärarna på många bryggor sitter för högt upp vilket gör att de små båtarna vid lågt vatten kan glida under bryggan med skador på båtarna som följd. Detta skall åtgärdas snarast, det är enkelt gjort när vi har is.

 

Önskemål om brygga när man anländer till Sjötorp från sjön Vänern. Båtägama önskar möjlighet att ta kontakt med slussvakten i Sjötorp via VHF och Gunnar meddelade att från och med 2003 har vi VHF i Mem och Sjötorp far att kunna prata på kanal 16 med de som är på väg in i kanalen. Det verkar som omvår personal behöver mer utbildning på detta eftersom det inte har fungerat tillfredställande under sommaren 2003.

 

Två bryggor rapporterades sönderkörda och för mycket vatten i Carlsborgs slussar gör att man ej kan fendra av eftersom det inte blir någon kajkant kvar att fendra av emot.

 

Ljussignaler och högtalare måste fungera så att vår personal kan ge information till våra båtgäster. På sidan 15 i vår nya broschyr står "gult eller vill ljus innebär att broöppning eller stängning har påbörjats. En av båtägarna förslog att vår personal skulle ropa ut informationen på kanal 16, ingen kommunikation behövs, detta skulle fungera som våra högtalare.

 

Öppettiderna och priserna gicks igenom och det fanns material för båtklubbarna att ta med.

 

Kontroller av biljett och dekaler kommer att ske under kommande sommar.

 

Det hänger grenar över slussen i Söderköping på södra sidan och det vore bra om de togs bort.

 

Beträffande latrintömningsanläggningarna. Det får inte ligga några fritidsbåtar på dessa platser och det vore bra om man märkte upp dem så att det tydligt syns att det är "tillfällig parkering" där. Karlsborgs anläggning behöver märks upp. I Töreboda ligger en passagerarbåt i vägen för tömning och i Sjötorp fanns en hyrbåt ivägen. På östgötasidan sitter kodlås på anläggningarna och för den i Motala måste man hämta nyckel hos slussvakten.

 

Vid pennan // BM