- Kort sammanfattning av möte
med Kanalbolaget 5 mars -09
-
- Säsongen 2008
-
- förändring
passagerarbåter +/- 0
-
fritidsbåtar + 5 % (en båt
räknas endast en gång, dvs sötvattensbåtar
noteras bara i ena riktningen) totalt 2700 st
-
svenska båtar ökar,
utlänska minskar
- Båtlyften
-
- beslut närmar sig (ligger
på regeringskansliet)
-
finns avsiktsförklaring
Söderköpings kommun - Vägverket
-
finns avsiktsförklaring
Kanalbolaget -Vägverket
-
siktar på klart 2015
-
Kanalbolaget kommer inte att vara
part i det bolag som startas gemensamt mellan Söderköping
och Vägverket för exploatering och satsningar runt lyften,
men ingår i bolagsstyrelsen
-
planerad fri höjd på
sidopassage 3,5 - 4 m. Medger passage förbi lyft för 5 %
av totala trafiken
-
Kanalbolaget förhandlar med
Vägverket om servicegrad
- Järnvägsbron,
Motala
-
- avtal med Banverket klart.
-
i avtalet finns ingen begränsning
av giltighetsgtiden. Framtida ändringar måste upp på
regeringdnivå
-
Kanalbolaget är nöjdt med
uppgörelsen
- Bränsleförsörjning
i anslutning till kanalen
-
- många bensintappar i
anslutning till kanalen försvinner
-
Kanalbolaget har förhandlat,
men inget bensinbolag har velat satsa på sjömackar (inte
lönsamma)
-
Kanalbolaget bygger två nya
tappar i Karlsborg och Motala. Bekostas tyvärr med medel från
underhållsbudgeten (1 - 2 MSEK)
- Renoveringsarbeten
-
- förstärkningar av
kanalbanken vissa sträckningar
-
muddringar i Söderköping
och förbättringar av gästbryggan
-
serviceportar repareras (dvs ej
slussportar utan portar som användes för vattennivå
sänkning vid arbeten på kanalen)
-
södra kajen vid Hulta (väster
Asplången) kommer att vara avstängd under säsongen,
pga rasrisk
- Säsongens öppettider
-
- Lågsäsong
-
vår 1/5 - 7/6 (försäsong,
konvojer vissa dagar)
-
höst 24/8 - 27/9 (eftersäsong,
konvojer vissa dagar)
-
kan man samlas till en full sluss,
får man gå vilken dag som helst under lågsäsongen
- Priser
-
- + 5 %
-
nytt för i år är ett
breddtillägg på 100 SEK för båtar bredare än
3,5 m
- Marknadsföring
-
- en ny film (Göta Kanal 3)
kommer att spelas in. (Hoppas den blir bättre än
katastrofen Göta Kanal 2/ författarens anm.)
-
finns en ny folder riktad till
skepparen "Skepparguide"
-
Ny(a) slusskurs(er) kommer att
hållas (förra årets blev en oväntad succé)
-
man kommer att erbjuda sig göra
besök hos båtklubbar runt landet. Man räknar med att
klubbarna i vårt område har kunskap om kanalen
- Leif Widlund
|