Rapport från träff med Göta Kanalbolag.

 

 

AB Göta Kanalbolag inbjöd till en informationskväll i Motala torsdagen den 27 oktober 1999 på dess huvudkontor. Representanter från samtliga båtkiubbar anslutna till ÖBF och båtkiubbar från västgötasidan var inbjudna och c:a 35 representanter kom till mötet.

Östergötlands Båtförbund representerades av undertecknad och kassören Harald Mårtensson. Kanaldirektören Claes-Göran Österlund hälsade alla välkomna och han berättade att han fått tre år på sig att försöka visa plussiffror i ekonomin. Inkomsterna från båtfolket är omkring 7,5 miljoner, från fastigheter och skog 7,5 miljoner och genom-statsbidrag 15 miljoner. År 1999 har c:a 4000 båtar gått kanalen och dom flesta går från mitten av juni och fram till mitten av augusti. Under 1999 har antalet båtar under lågsäsong minskat och det är väl under den tiden dom flesta insjöbåtarna går kanalen. Han hoppades nu, att med bättre tider och bra priser få flera båtar att gå under lågsäsong.

 

Stora aktiviteter vid och på kanalen planeras och Göta Kanal marknadsfors nu hårt, till nästa år i Danmark och i Tyskland, Det blir rid och cykelpaket, golf, barnens kanal osv.

 

Öppettiderna och priserna ändras från föregående år, man öppnar tidigare och stänger senare, man köper klippkort per sluss och man kan köpa årskort. Det blir en ändring till fem olika avgiftsklasser beroende på båtens längd, vilket gör att en del båtar får en höjning och en del båtar en sänkning av avgifterna med några tior på en tur och retur.

 

För insjöbåtar ges en rabatt på 50% av ordinarie pris och öppettiderna utökas med ett antal helger i maj och september, vilket uppskattades av båtklubbarnas representanter.

 

Olika förslag framkom och kanalbolagets representanter tog till sig dom for att göra ändringar och dom ville gärna ha en dialog med klubbarna och förbunden, för att göra Göta Kanal ännu bättre.

 

Alla klubb och förbundsrepresentanter verkade nöjda och vi hoppas att Claes‑Göran Österlund med personal kan få ekonomin att gå ihop och med dom pris och öppettider som presenterades kommer säkert kanalen att utnyttjas som det var tänkt en gång, nämligen som transportled mellan östersjön och västerhavet.

 

Vi, Harald Mårtensson och Anders Faresjö tackar Claes-Göran Österlund med personal for en givande informationskväll och hoppas på en återkommande kväll varje år.

 

Linköping den 3 november 1999

Anders Faresjö sekr. OBF