Sjösportens
Samarbetdelegation – SSD Svenska
Båtunionen-SBU,
Svenska Kryssarklubben-SXK, Svenska Seglarförbundet-SSF af Pontins väg 6 115 21 Stockholm Till Remissinstanser för regeringens förslag om Sjösportens
Samarbetsorganisation vill med denna skrivelse lämna lite information i frågan
om obligatorisk utbildning för båtförare Efter det att
båtorganisationerna för tre år sedan uppvaktade Regeringen och Riksdagens Trafikutskott
och föreslog att man skulle införa en obligatorisk nautisk kompetens för att
föra större och snabbare båtar, uppdrog Riksdagen till regeringen att utreda
frågan. En utredare, Lasse Högdahl, tillsattes och många av Er har säkert
träffat honom under utredningsarbetet. I propositionen Moderna transporter
(prop.2005/06:160) gjordes bedömningen att ett krav skulle införas och dess
omfattning närmare utredas. I utredningsuppdraget framhölls speciellt att
arbetet skulle ske i fortlöpande dialog med bl.a. båtlivets organisationer. Huvudanledning till
att man tillsatte en utredning var det allt ökande antalet okunniga båtägare
som var orsak till flera incidenter, stor osäkerhet och en ökad otrivsel ute på
sjön. Det var inte en
ökad olycksfrekvens. Lasse Högdahl
redovisade sitt förslag till regeringen i maj 2007, ett förslag som i stora
drag följde nuvarande system, men som innebar ett obligatorium för att föra båtar med en längd över 7 meter
eller fart över 10 knop samt högfartsintyg över 30 knops fart. Högdahls
utredningsuppdrag finns som en promemoria daterad den 20 juni 2006 på Näringsdepartementet, Enheten för
transportpolitik och kan givetvis rekvireras hos handläggaren tillsammans med
det redovisade förslaget. Varför har man
inte anammat detta förslag? Nu ett år senare har
det kommit ett helt nytt förslag med många märkliga förändringar, med en mycket
ökad byråkrati och en ”förmyndarskrivning” som vi undrar var den kommer ifrån. I förslaget har man
slopat Nämnden För Båtlivsutbildning (NFB) och istället lagt allt ansvar på en
statlig myndighet, Sjöfartsverket. En myndighet som just nu vill slippa
ansvaret för båtsportkort och fritidsbåtleder och dessutom vill släcka ned
fyrar och minska utprickningen för fritidsbåttrafiken. NFB är en förebild på
hur bra det blir när en myndighet samarbetar med engagerade
intresseorganisationer. Se www.nfb.a.se. Med en liten administration och låg byråkrati har man
nått mycket goda resultat. Det finns över 300 000 utfärdade intyg och det
utfärdas ca 15 000 nya varje år. NFB bildades 1985 i
överenskommelse med Sjöfartsverket och efter godkännande av regeringen.
Medlemmar i NFB är Sjöfartsverket, Svenska Båtunionen, Svenska Seglarförbundet
och Svenska Kryssarklubben. Sjöfartsverket har vetorätt när det gäller kraven
på Förarintyg och Kustskepparintyg. Varför skall
man lägga ned denna verksamhet och istället knyta den enbart till
Sjöfartsverket med allt vad det innebär med ökad byråkrati, administration och
kostnad? I utredningen
föreslås att alla utbildare skall godkännas av Sjöfartsverket, innan man får
lära ut kunskapen till förarintyg och kustskepparintyg. En av orsakerna till
att det idag avläggs så många nautiska intyg är att det finns många enkla
möjligheter att inhämta kunskaper. Man kan läsa själv, man kan gå med i en
studiecirkel, man kan ordna en kurs i sin egen båtklubb och man kan läsa i
grundskolan eller under värnplikten. Det viktiga är att man har kunskapen när
man skall avlägga provet. Varför skall
Sjöfartsverket godkänna utbildare?
Vad är en utbildare? I utredningen saknas
regeringens ställningstagande till FN organet Economic Commission for Europé
(ECE) i Genève antagna rekommendation i resolution 40 om införandet av
internationellt behörighetsbevis enligt vissa krav. Ett antal EU länder har
redan antagit densamma och kräver denna behörighet hos besökare från andra
länder. Det finns många andra
märkliga detaljer i utredningens förslag, t.ex. Behörighetsbeviset skall ha
foto, dispens ska ges för dem som bor på öar utan broförbindelse, eller för dem
som är över 55 år. Det är bra att det
har kommit ett förslag på behörighetskrav, men oj vad man krånglat till det. SSD kommer att avge
ett mer detaljerat yttrande, som Ni kommer att få för kännedom. Stockholm 2008-06-26 Göran Andersson
Claes Grönberg Mikael Persson Svenska Båtunionen Svenska
Kryssarklubben Svenska
Seglarförbundet 0730-44 09 44 ordforande@batunionen.com Staffan Högardh Sjösportens Samarbetsdelegation - SSD är ett
samarbetsorgan för de tre båtorganisationerna Svenska Båtunionen - SBU, Svenska
kryssarklubben - SXK, Svenska Seglarförbundet - SSF. Tillsammans representerar
SSD över 1 000 båtklubbar med över 250 000 medlemmar, eller
700 000 båtmänniskor. Adress: Sjösportens
Samarbetsdelegation af
Pontins väg 6 115
26 Stockholm Tel. 08-54 58 59 60 e-post:
ssd@batunionen.com |