Sjösportens
Samarbetsdelegation - SSD Svenska
Båtunionen-SBU
Svenska Kryssarklubben-SXK Svenska Seglarförbundet- SSF Näringsdepartementet 103 33 Stockholm Yttrande över
utredningen ”styra rätt”, Sjöfartsverket ansvar och organisation, SOU 2008:53 SSD har på remiss
fått rubricerade utredning som i några viktiga punkter berör sjösäkerheten och
båtlivet i Sverige. Utredaren föreslår att ”det offentliga åtagandet bör
omfatta samtliga Sjöfartsverkets nuvarande uppgifter, med undantag av
farledshållning för farleder som endast nyttjas av fritidsbåtar och produktion
av sjökortsprodukter för båtsportbruk.” Förebyggande
sjösäkerhet Sverige har varit och
är ett föregångsland i arbetet för ett tryggt och säkert båtliv. Vi har sedan
40-50 år redovisat mycket positiv statistik för olyckor och dödsfall på sjön,
vilket i hög grad beror på det arbete som Sjöfartsverket och Sjösäkerhetsrådet
gjort, ofta tillsammans med båtlivets organisationer. I det arbetet ingår säkra
farleder och riktiga sjökort, vilket är mycket viktiga åtgärder i det
förebyggande sjösäkerhetsarbetet .Ett stort arbete görs också i Sjögeografiska
rådet där alla brukare är representerade. Det är också viktigt
att på flera håll separera fritidsbåttrafiken från den tunga yrkessjöfarten. Säkra farleder och
kanaler för samhällets alla tjänster även på sjön. Antalet farleder som
är till enbart för fritidsbåtar är mycket få om ens några. Enligt
Sjöfartsverket är det ca 190 leder av totalt 600 som är till enbart för
fritidsbåtar. Vid en närmare granskning visar det sig att alla farleder
användes av all sjötrafik. Farleder är ju till för all trafik på sjön och är
viktiga för en levande skärgård och glesbygder. Tar man bort prickar och
släcker ner fyrar ökar riskerna för alla sjötransporter, året om. Det kan gälla
både varor, laster av olika slag och viktiga persontransporter, Läkare,
poliser, reparatörer, hantverkare, lärare m.fl. Förslaget att
överlämna ansvaret för farleder och kanaler till lokal eller regional
intressent är orealistiskt. I en nyligen redovisad forskningsrapport
(Friluftsliv i förändring) anser 80 procent att det är viktigt att staten
satsar resurser för att underlätta människornas möjligheter att ta sig ut i
naturen. Möjligheten att hitta annan intressent och ansvarig är mycket liten, även
om man i utredningen föreslår en bidragsmöjlighet under tre år. Den kompetens
och kunskap och de resurser som idag finns inom sjöfartsverket finns inte inom
kommuner eller landsting. Säkra farleder och
kanaler för den allt ökade båtturism Om man inte hittar
annan lokal eller regional intressent, minskar antalet leder, utprickningar och
fyrar. Vilket medför en sämre sjösäkerhet och ett mindre intresse för att
stanna hemma och se sitt land med båt eller för båtburna utlandsturister att
segla i Sverige. Sverige är ett mycket populärt färdmål genom vår allemansrätt,
miljö, skärgårdar och övriga farvatten. Men, det är ”otäckt” att segla i
Sverige med alla bränningar och undervattensstenar. Det fordras säkra farleder
och bra utprickning för att få hit båtturisten. Jämförelsen med
andra leder på land visar på okunskap och missförstånd När det gäller vägar
bygger vägverket vägar för all slags trafik, både yrkestrafik, och
fritidstrafik. När det gäller
cykelleder och vandringsleder finns det alltid större och säkrare vägar att
tillgå. När det gäller leder för snöskoter är det idag ett rent kaos där man
saknar regler, riktlinjer och ansvarig myndighet på riksplanet Ekonomi Staten har i
förhållande till inkomster mycket små kostnader för båtlivet. Ca 3 miljarder kr
per år bidrar båtlivet med till statskassan. Totalt omsätter båtlivet i Sverige
ca 15 miljarder kr och en stor del av båtlivet sker i glesbygder och
skärgårdsområden. Skulle båtlivets verksamhet minska med bara några procent
blev den summan betydligt större än Sjöfartsverkets kostnader för rubricerade
farleder. När det gäller sjökortsprodukter för båtlivet är det en inkomstkälla
som redovisar ett överskott. Varför skall man då släppa detta när man ändå har
ansvaret? I utredning redovisas
att kostnaderna för farleder i grupp 3 och 4 är 18 miljoner. Samt att
kostnaderna för båtsportkort är ca 9 miljoner. Medan intäkterna för dessa är
14.5 miljoner. Kostnaden för det man kallar speciella fritidsbåtsleder blir då
ca 12.5 miljoner. Jämför detta med de summor som båtlivet genererar till
staten. Avslutning I denna utredning pkt
9.4 och 9.5 föreslås att staten skall lämna över ansvar och kostnad för drift
och underhåll av farleder och kanaler till lokal eller regional
intressent. Om det finns några,
annars skall lederna avvecklas. Vilket säkert innebär en sämre
sjösäkerhet Under 2007 föreslog Sjöfartsverket
att man skulle släcka ner ett antal fyrar längs vår kust, vilket säkert skulle
innebära en sämre sjösäkerhet. Samtidigt som
rubricerade utredning gått ut på remiss har regeringen skickat ut förslag på
obligatoriskt ”behörighetsbevis för fritidsbåtar och fritidsskepp” (DS
2008:32). Vilket säkert innebär en bättre sjösäkerhet. Vi saknar
helhetsbilden? Har det gjorts någon samhällsekonomisk analys? Var går balansen
mellan förebyggande farledsutmärkning och antalet sjöräddningsfall? SSD vill att
Sjöfartsverket/staten behåller ansvaret och kostnaden för alla farleder och kanaler utanför hamnar.
att
Sjöfartsverket ansvarar för alla uppgifter som finns i sjökort, samt fortsätter
att ge ut sjökorten även som speciella båtsportkort med viktig aktuell
information. Stockholm 26.6.2008 Göran Andersson Claes
Grönberg
Mikael Persson Svenska
Båtunionen
Svenska Kryssarklubben Svenska Seglarförbundet 0730-44 09 44 ordforande@batunionen.com Staffan Högardh Sjösportens Samarbetsdelegation - SSD är ett
samarbetsorgan för de tre båtorganisationerna Svenska Båtunionen - SBU, Svenska
Kryssarklubben - SXK Svenska Seglarförbundet - SSF. Tillsammans representerar
SSD över 1.000 båtklubbar med över 250.000 medlemmar, eller 700.000
båtmänniskor. SSD:s uppgift är att på central nivå samordna båtlivets
gemensamma intressen och därvid utgöra remissinstans för myndigheter och organisationer. Adress: Sjösportens
Samarbetsdelegation af
Pontins väg 6 115
26 Stockholm Tel. 08-54 58 59 60 e-post:
ssd@batunionen.com |