ÖBF remisssvar:
Till Vätternvårdsförbundet 06-04-15 Länsstyrelsen i Jönköpings län Att. Måns Lindell
Yttrande över förslag till ny Vattenvårdsplan för Vättern 2006-2012. Östergötlands
Båtförbund (ÖBF) har ca. 7500 medlemmar fördelade på 47 klubbar. Ca 3000 av
medlemmarna finns runt Vättern, ca 1800 finns vid kanalsystemen (Göta kanal och
Kinda Kanal) med bl.a. sjöarna Roxen (Linköping) och Åsunden, resten drygt 2700
finns vid kusten. Grunden för båtliv är vår urgamla rätt att fritt färdas på vattnet. ÖBF har samarbetat med Smålands Båtförbund i kontakten med Jönköpings Segelsällskap. För att förbereda Båtlivets roll i den nya Vattenvårdsplanen planerade vi i samarbete med Vätternvårdsförbundet (Måns Lindell) och inom ramen för vårt (SBU/HSR) EU-projekt Baltic SeaBreeze (BSB) att genomföra tre konferenser med båtklubbar runt Vättern. Två konferenser har genomförts. Den första i Motala med båtklubbarna på den östra sidan av Vättern, den andra i Jönköping för båtklubbarna i södra delen av Vättern. Till dessa möten har även kommunrepresentanter bjudits in, likaså har inbjudan även gått ut till klubbar ej anslutna till Båtförbunden. Den
tredje konferensen, för klubbarna i den nordvästra delen av Vättern har inte
ännu kunnat genomföras. Den planeras att genomföras under året. Friluftsliv
är naturvård och ger förståelse för betydelsen av att arbeta för en natur i
balans och en natur som är tillgänglig. Båtliv är friluftsliv på vatten! I
Vättern är det i de flesta hamnar kö till båtplatserna. Detta visar att Vättern
är en attraktiv sjö att ha båten i och även ett populärt besöksmål för Göta
Kanal turisterna. Jag kommenterar bara de delar som direkt berör båtlivet.
Delmål enligt punkt (8) är en bra målsättning. Tyvärr är vi beroende av vilka produkter som erbjuds, båtlivet bör bara använda godkända produkter. Tyvärr blir vi också ibland lurade av att producenterna inte lever upp till sitt ansvar för miljöanpassade produkter. Vi måste kunna lita på att erbjudna produkter uppfyller de krav som regelverket ställer. Den enskilde båtägaren har ingen möjlighet att kontrollera produkterna, däremot kan vi som konsumenter ställa krav på att produkterna är miljöanpassade. Åtgärder
(6) Åtgärder
(8) Indikatorer: Miljömärkta
motorer finns nog inte. Däremot tillverkas de efter de vid varje tidpunkt
gällande direktiven. Det kan då nämnas att efter i år får det inte tas in för
försäljning, några nya 2-takts motorer enligt den gamla tekniken, utan bara de
som klarar de nya avgaskraven, vilka införs från årsskiftet. Jag tror även här
att det är försäljningsstatistik som man får titta på. Klubbarnas miljöanpassning med införande av miljöplaner anläggande av spolplattor och liknande kan vi ganska lätt inventera och redovisa. Dessa ger en bra bild på hur miljömedvetandet höjs. Ingen
övergödning (7) Jag
vill framhålla att vi, trots att Vättern är en näringsfattig sjö, och båtlivet
knappast är någon risk för att ändra på detta, starkt vill framhålla betydelsen
av bra toa-service på land. Detta gäller både i hemmahamn, gästhamn och inte minst
i de naturhamnar som finns i skärgården i norra delen av Vättern. Vi behöver
även stöd för att propagera för användandet av fosfatfria diskmedel, för att
inte onödigtvis belasta naturhamnarnas grunda vikar. Jag
tycker det är ett mycket bra att ange som generationsmål, att Vättern ska
fortsätta att vara ett riksintresse för friluftslivet och därigenom även för
båtlivet. Delmål
(6) Åtgärd
(9) Indikator: Ett
lätt sätt att mäta utvecklingen av gästbåtsbesöken är att redovisa
Gästhamnsstatistiken från de hamnar som är anslutna till Gästhamnsföreningen.
Övriga hamnar går nog också att få uppgifter ifrån. God
bebyggd miljö (15) Delmål
(8) Åtgärderna
(7 och 8) Indikatorerna:
Gästnätter, miljöstatus är också nämnda på annan plats. Inventera samtliga
båtplatser kan var svårt om man ska försöka få med alla privata bryggor och
liknande. Platserna i varje hamn går nog att räkna, även om det varierar från
år till år beroende på att båtstorlekarna ändrar sig och man måste flytta
bommar för att ge plats och då kan tappa platser. Gästhamnsstatistiken
går att få ganska lätt, via Gästhamnsföreningen och Gästhamnsguiden. Jag ser
det som mycket positivt att Båtlivet även fortsättningsvis kommer att ges en
självklar plats i Vättern och att vi ges utrymme i Vattenvårdsplanen att
redovisa det miljöansvar som klubbar och båtägare ser som en mycket viktig del
i sin verksamhet. Många
av dessa frågor behandlas vid de konferenser som vi regelbundet försöker att
genomföra inom konceptet ”Ren & Säker Hamn”. Vi avser att fortsätta
genomföra sådana konferenser, rimlig omfattning är en i Vätterområdet per år. Vår
(SBU:s) miljöpärm är under revidering och ska bli klar under året. Varje båtklubbs
miljöombud kommer då att få ett exemplar. Båtlivet
och Miljön är en miljöbroschyr som delats ut till alla medlemmar. Biläggs
remissvaret. SBU
kommer också att under året komma ut med en reviderad Hamnbok, varje båtklubb
kommer att få ett exemplar. Hamnens miljöfrågor berörs även i denna. Östergötland
Båtförbund . Harald
Mårtensson, ordförande i Östergötlands BF |