Till Länsstyrelsen i Jönköping . (SE0310432) 2008-01-28 Länsstyrelsen i Östergötland . (SE0230268) Länsstyrelsen Västra Götaland . (SE0540225) Länsstyrelsen Örebro län . (SE0240099) Vätternvårdsförbundet (Måns Lindell)
Yttrande över förslag till Bevarandeplan för NATURA 2000 i Vättern
Östergötlands Båtförbund
(ÖBF) har drygt 7500 medlemmar fördelade på 47 klubbar. Ca 3000 av medlemmarna
finns runt Vättern, ca 1800 finns vid kanalsystemen (Göta kanal och Kinda
Kanal) med bl.a. sjöarna Roxen (Linköping) och Åsunden, resten drygt 2700 finns
vid kusten. Grunden för båtliv är vår urgamla rätt att fritt färdas på vattnet.
Friluftsliv är
naturvård och ger förståelse för betydelsen av att arbeta för en natur i balans
och en natur som är tillgänglig. Båtliv är friluftsliv på vatten! I Vättern är
det i de flesta hamnar kö till båtplatserna. Detta visar att Vättern är en
attraktiv sjö att ha båten i och även ett populärt besöksmål för Göta Kanal
turisterna.
Vi ser med
tillfredställelse att det tydligt fastslås att det enligt miljöbalken (4 kap, §
2) är ett riksintresse att Vättern hålls tillgänglig för turismen och
friluftslivet genom att särskilt beakta dessa intressen vid bedömning och godkännande
av olika exploateringsföretag eller andra ingrepp i miljön vid Vättern med öar
och strandområden. (sidan 11 och 28) Östergötlands båtförbund
ser det som mycket viktigt med en dialog med olika beslutsfattare och att alla
beslut fattas utifrån ett vetenskapligt korrekt underlag. En förutsättning för
detta är att man vet vad som finns och kan då genom övervakning upptäcka förändringar.
De i bevarandeplanen
föreslagna åtgärderna för att bevara de olika naturtyperna inom Vättern ser vi
som rimliga. Vi anser att påverkan från båttrafiken är liten. Merparten av båtarna
som trafikerar Vättern behöver inte använda någon antifoulingfärg eftersom beväxnings
problemet är litet i sötvatten. Likaså går utvecklingen snabbt på motorsidan
och motorer med den gamla 2-takts tekniken fasas ut. Mycket beroende av att det
höga bränslepriset stimulerar till att använda bränslesnålare motorer, särskilt
om man har många gångtimmar. Främjande av fritidsfisket ser vi också som en positiv åtgärd, det ger säkert också positiv effekt på annan turistnäring.
När det gäller fågelskyddsområden,
förstår vi behovet och hoppas att de förbättrar livsvillkoren för fågellivet
och därmed ger vistelsen på Vättern ett större innehåll och rekreationsvärde. Att ha så långa tillträdesförbud som föreslås 15/4 – 31/7, i vissa fall till 15/8, hoppas vi endast tas till i enstaka fall och för båtlivet ej alltför attraktiva områden. Vi ser det också som mycket viktigt att med jämna, inte för långa, intervall utvärdera om de restriktioner som införts har gjort nytta och/eller behövs längre. Båtlivs säsongen infaller tyvärr under samma period och blir det för stora inskränkningar minskar tyvärr acceptansen. Det är mycket viktigt att alla områden som berörs av restriktioner, tydligt anges med väl underhållen skyltning. Det är också viktigt att dessa områden utmärks i sjökort och andra informations skrifter och broschyrer. Dessa måste dessutom vara lätta att sprida till berörda. Vi (ÖBF) hjälper gärna till med denna spridning. Att informera om hur
man uppträder i naturen som gäster, utan att störa och lämna spår efter sig,
ser vi som en av våra viktigaste uppgifter. Vi vill också slå vakt om vår unika
Allemansrätt (/allemansskyldighet). Den gör båtlivet, i den form som vi
uppskattar så högt, möjligt och ger båtlivet dess höga rekreationsvärde.
När det gäller fiskevårdande åtgärder håller vi med om de föreslagna åtgärderna. Vi saknade dock åtgärder för att begränsa skarvens fortsatta etablering i Vätterområdet under avsnittet om fågelfaunan. Glädjande fanns den med som ett hot mot vissa fiskarter. Detta gör kanske att det blir reglerande åtgärder fastlagda i den slutliga bevarandeplanen.
Vi ser också med glädje att denna remiss har gått ut till en mycket bred mottagargrupp där vi ser att de flesta av våra medlemsklubbar finns med.
Östergötland Båtförbund.
Harald Mårtensson, ordförande |