Svenska Båtunionen (SBU) är riksorganisationen för främjandet av svenskt båtliv.
|
|
Östergötlands Båtförbund är ett av de regionala båtförbund som bildar Svenska Båtunionen.
|
Vår egen tidning, Båtliv,
kommer hem till alla som är med i en ansluten Båtklubb !
|

|
Redaktionen vill mycket gärna få in bidrag om klubbarnas olika aktiviteter, för att kunna spegla båtlivet runt om i landet.
|
Båtorganisationerna äger gemensamt ett eget försäkringsbolag, Svenska Sjö
|

|
Båtlivet kan genom sitt ägarskap påverka försäkringsvillkoren och indirekt även påverka övriga försäkringsbolag.
|
|

|
Att rätt utbildning sker är viktigt för att vi ska kunna ha ett säkert och tryggt båtliv. NFB:s kansli är numera inrymt i SXK:s kansli.
|
SSRS har fyra stationer inom ÖBF:s område. I Arkösund, Loftahammar, Vadstena/Motala och på Visingsö.
|

|
Vi är mycket tacksamma
för att det finns frivilliga besättningar som bemannar dessa. Därför ger vi årliga bidrag till
"våra" stationer.
|
Östergötlands Båtförbund är sedan år 2000, medlem i Vätternvårdsförbundet.
|

|
Båtlivet är på så sätt med i ett nätverk och en dialog, för att bevara Vättern tillgänglig och frisk.
|
Håll Sverige Rent har i snart fyrtio år
samarbetat med båtlivet och ställt stora resurser till förfogande för att båtlivet ska bli hållbart och miljöanpassat.
|

|
Senaste sammarbetsprojektet har varit "Baltic SeaBreeze" som avslutades 07-12-31 efter tre framgångsrika år.
|
Sjöfartsverket är fortfarande en viktig myndighet för båtlivet och ansvarar för sjökortsutgivningen.
|

|
Sjöfartsverkets tjänst. ViVa - Vind- och vatteninformation
ger aktuell information om vindstyrka och vindriktning, samt aktuellt vattenstånd, för många platser i svenska farvatten.
|
Transportstyrelsen är sektors- myndighet för
båtlivet. Vissa föreskrifter hanteras fortfarande av Sjöfartsverket
|

|
Transportstyrelsen har tagit över Sjöfartsverkets roll och hanterar nu fritidsbåtsfrågorna.
|
Vi är alla beroende av vädret och SMHI hjälper oss att vara bättre förberedda när vi ska ut på sjön
|

|
Åk aldrig ut på sjön utan att kolla väderutsikterna!
Kustvädret
Vattenståndet
|
Göta Kanal binder, tillsammans med Kinda Kanal, ihop området inom vilket ÖBF verkar. |

|
Tack vare kanalförbindelsen kan insjöbåtarna gå ut till kusten, för längre eller kortare turer under sommar och semester. |
ÖBF har varit medlemmar i Göta Kanals vänner, tills föreningen lades ned 2015
Vi har också planterat två träd vid Göta Kanal. Ett i öst och ett i väst. |

|
Genom medlemskap i våra kanalers vänföreningar, vill vi visa att vi tycker kanalerna är viktiga att bevara och utveckla.
|
Kinda Kanal.
Är tyvärr stängd för båtar med en masthöjd högre än 3,09 m. För de som klarar höjden
finns möjlighet att gå rundturen "Blå triangeln". Fina insjövatten. |

|
Nästan en tredjedel av ÖBF:s medlemmar finns i Linköping och Kinda Kanal. Kanalen är mycket viktig för båtlivet i sjösystemen söder om Linköping. |
|

|
Genom medlemskap i våra kanalers vänföreningar, vill vi visa att vi tycker kanalerna är viktiga att bevara och utveckla. |
ÖBF är medlem i Svenska Fyrsällskapet.
Fyrar är viktiga att bevara! De har under många år väglett sjöfarare. |

|
De är också en stor kulturhistorisk skatt.
På hemsidan under Läsvärt finns deras medlemstidning "Blänket" att ladda ned. Trevlig och läsvärd!
|
ÖBF är medlem i Östergötlands Arkivförbund (ÖLFA).
Där anser vi att vårt förbunds historia bäst bevaras. |

|
Genom att utnyttja den här möjligheten, slipper föreningens funktionärer, att ansvara för att lagra stora mängder gamla protokoll och liknande hemma.
|